Ajankohtaiset

<< Takaisin

null Asiakasraati kehitti toimintaa ja antoi uusia ideoita

Oli maanantai-iltapäivä, tuoreen kahvin tuoksu täyttää TE-toimiston käytävän. Iloista puheensorinaa kuuluu asiakasraadista. Siis mistä? Asiakasraadista eli TE-toimiston kehittämisryhmästä. Paikalle on päässyt neljä työnhakija-asiakasta, harmittavan vähän, mutta ehkä laatu korvaisi määrän. Naisista koostuva ryhmä esitteli jokainen itsensä. Osalla työttömyyttä oli takana hieman enemmän, osalle työttömyys oli vielä tuore asia, kuin shokkivaihe, kuinka tässä näin oli päässyt käymään. 

 

Ensin ryhmässä mietittiin mikä on tärkeintä asiakaspalvelussa. "Rohkaisu, kannustus ja hyväksyntä", siinä kolme sanaa joihin hyvän asiakaspalvelun voi kiteyttää. Kohdataan ihminen tasavertaisena, ilman julkisuudessa vellovaa stereotypiaa saamattomasta työttömästä. Puhutaan asioista samalla kielellä, ei jätetä asioiden kanssa yksin ja ollaan tavoitettavissa, kun asiakas apua  tarvitsee. Erilaiset palvelutavat koettiin hyviksi. Kasvokkain tai puhelimitse, jokaiselle jotakin. Myös palveluissa mietitään asiakkaan kokonaistilanne, mikä sopii toiselle, ei välttämättä sovi toiselle.

 

Ryhmässä nousi esille oman asiantuntijan saavutettavuus, kuinka ottaa itse yhteyttä, silloin kun apua eniten kaipaa. Verkkopalvelu toki toimii, mutta voisiko päivystysaika olla tähän yksi ratkaisu?

 

Toivottiin selkeitä työpaikkailmoituksia. Tehtävänkuvat avattaisi paremmin, pelkkä tehtävän nimi harvoin kertoo tehtävästä tarpeeksi. Työn tarjoaminenkin olisi virkailijoille helpompaa. Naisryhmä piti työ- ja koulutustarjouksia hyvinä. "Näin huomaa, ettei minua ole unohdettu". Palveluista tiedottaminen koetaan tärkeiksi. Toivottiin kielitaitoon liittyviä tehokursseja, ehkä yleisien aineiden kertauksia.  

 

Kahvi kupissa oli jäähtynyt, oli päätössanojen vuoro ja kotiinlähdön aika. Neljä aikuisen naisen tarinaa oli kuultu ja kehitysehdotukset laitettu muistivihkoon. Tästä on hyvä jatkaa eteenpäin. Kiitos.

 

Laatu todella korvasi määrän.

 

Seuraava kehittämisiltapäivä järjestetään työnantaja-asiakkaille 11.4.

Lue lisää ja ilmoittaudu mukaan kehittämään TE-palveluja työnantajan näkökulmasta.

Asiakasraati 11.4.

Päivitetty: 06.07.2023