null Johtajalta - Lanseeraamme Työllisyyden palvelutorin

Vuosi lähenee loppuaan ja voimme olla Uudenmaan TE-toimistossa tyytyväisiä tämän vuoden tuloksiin. Työttömyys on laskenut merkittävästi. Samalla tehostunut yhteydenpito asiakkaisiin näkyy parantuneessa asiakastyytyväisyydessä. Työnhakijoiden tyytyväisyys nousi tänä vuonna 3,77:ään, kun se vuoden 2017 loppupuolella oli 3,57 (asteikolla 1-5). Työnantajien asiakastyytyväisyys on niinikään kasvanut ja noussut 4,08:aan.

 

Henkilökohtaiselle ohjaukselle tuntuu olevan yhä enemmän tilausta. Tämän vuoksi panostamme entisestään ensi vuonna mm. toimistojemme aulapalveluun, missä verkkoneuvojamme jo nyt auttavat asiakkaitamme TE-toimistossa asioinnissa.

 

Alle 30-vuotiaiden Ohjaamoissa nuori saa neuvoja yhden luukun palvelun periaatteella, oli kyseessä sitten työ, koulutus tai tavallinen arki. Ohjaamon palvelusta on erinomaiset palautteet. Kokeilemmekin hieman vastaavan tyyppistä palvelua myös TE-toimiston aikuisasiakkaiden kanssa. Käynnistämme yhteistyössä pääkaupunkiseutukuntien kanssa ensi vuoden helmi-maaliskuussa Työllisyyden palvelutorin, missä asiakkaat pääsevät keskustelemaan työllisyyteen ja koulutukseen liittyvistä vaihtoehdoista ilman ajanvarausta eri asiantuntijoiden kanssa. Palvelutori perustetaan Helsinkiin, Espooseen ja Vantaalle. Tavoitteenamme on näin tarjota asiakkaillemme entistä enemmän mahdollisuuksia työnhaun ja koulutuksen suhteen.

 

Ensimmäinen kohtauspiste Uudenmaan TE-toimistoon ovat yleensä sähköiset palvelut. Tulevaisuudessa Työmarkkinatorilta löytyvät laajemmin työ- ja koulutusmahdollisuudet. TE-palveluiden Oma asiointi -verkkopalvelun kautta voi puolestaan laittaa työnhakunsa voimaan. Sähköiset kanavat eivät kuitenkaan korvaa koskaan täysin henkilökohtaista ohjausta. Etenkin kun työttömyys pitkittyy, on hyvä päästä keskustelemaan omista mahdollisuuksistaan ja toiveistaan kasvotusten asiantuntijan kanssa.

 

Mikä sitten tulee jatkossa olemaan julkisen palvelun rooli työnhaussa? Erilaisia kasvupalveluihin liittyviä pilottikokeiluja on vuoden 2019 aikana käynnistymässä. Niissä palveluiden ostoa suunnitellaan joko työnhaun alkuun tai pitkittyvään työttömyyteen. Näillä kokeiluilla haetaan kokemuksia tulevaa maakuntauudistusta silmällä pitäen, ja arvioidaan julkisen ja yksityisen palveluntuottajan roolia. Työnjakojen tarkempi pohdiskelu ja analysointi olisi erittäin tarpeellista. Olisiko järkevää, että työnhaun alussa työttömän kanssa asioisivat enemmänkin ostopalveluin hankitut palveluntuottajat ja muut eri alojen rekrytointeihin keskittyvät tahot? Työttömyyden pitkittyessä taas julkisen toimijan toiminta eri tehostuvine erityispalveluineen ja määrärahoineen korostuisi. Mielenkiintoista on myös nähdä ensi vuoden eduskuntavaalien jälkeen muodostettavan uuden hallituksen painopisteet. Onko sieltä löydettävissä suuntaa tai vastausta edellä mainittuun? Mihin asioihin ja painopisteisiin työllisyyden hoidossa halutaan panostaa, mukaan lukien mainitsemani työnjako.

 

Näyttäisi siltä, että pääsemme Uudenmaan TE-toimistossa tarjoamaan työnhakijoillemme ensi vuonnakin entistä enemmän avoimia työpaikkoja – ainakin, jos talousennusteita katselee. Talous vetää edelleen, vaikkakin merkkejä hiipumisesta onkin.

 

Tämä on vuoden viimeinen johtajan tervehdys. Haluankin lopuksi vielä toivottaa lukijoillemme onnellista uutta vuotta.

 

Jarmo Ukkonen

Johtaja, Uudenmaan TE-toimisto

------

Tämä kirjoitus on ilmestynyt alun perin uutiskirjeessämme 20.12.2018. Lue uusin Uudenmaan TE-toimiston uutiskirje! Aiheina joulukuussa mm. vuoden tulokset, uudet valmennuspalvelut ja työolosuhteiden järjestelytuki. Voit seurata Uudenmaan TE-toimiston kuulumisia ja tilata uutiskirjeen sähköpostiisi tästä linkistä.

Päivitetty: 18.08.2023