null Liekki-hanke antaa naisyrittäjille eväät kasvuun

Liekki-hankkeen tilaisuuksiin on osallistunut jo yli 250 naisyrittäjää.

Yrittäjänaisten koordinoiman Liekki-hankkeen tilaisuus oli 28.11. Vantaalla. Tilaisuudessa keskityttiin yritysten talouteen ja rahoitukseen. Puhumassa olivat muun muassa yritysneuvoja Juuso Markkanen YritysVantaasta, aluepäällikkö Janne Koivuniemi Finnverasta sekä bisnesenkeli Taru Haajanen FiBANista. Liekki-hankkeen tarkoitus on naisyritysten kasvun aktivoiminen sekä kasvumallin luominen yrittäjänaisille.  Liekki-hanke on Suomen Yrittäjänaisten hanke, jossa Uudenmaan TE-toimisto on mukana yhteistyökumppanina. Hanke on nyt kestänyt noin vuoden ja rahoitusta on saatu Euroopan sosiaalirahastosta (ESR) vuoden 2018 loppuun asti.

"Liekki -hanke järjestää aktiivisesti tilaisuuksia eri toimijoiden kanssa naisyritysten kasvuun. Hanke on luonteeltaan kokeileva, se elää koko ajan tarpeiden mukaan ja sitä viedään eteenpäin yhdistäen erilaisia työskentelytapoja. Teemoina ovat olleet tähän mennessä muun muassa hyvinvointi, markkinointi, itsensä johtaminen, verkostoituminen sekä brändääminen", kertoo Suomen Yrittäjänaisten toimitusjohtaja Natalia Härkin.

Suomen Yrittäjänaisten toimitusjohtaja Natalia Härkin.

Tähän mennessä hankkeen tilaisuuksiin on osallistunut jo yli 250 naisyrittäjää.

"Hankkeen tilaisuuksissa on toteutettu teemoja, jotka ensinnäkin herättelevät naisyrityksiä kasvuun ja toisaalta näissä on myös teemoja, jotka ovat perustana kestävässä ja vastuullisessa yritystoiminnan kasvussa", Härkin toteaa.

"Haemme kasvulla määrää ja laatua, kuten kansainvälisyyttä ja naisyrittäjän mahdollisuutta työllistää", hän summaa.

Suomessa on tällä hetkellä runsaat 283 000 yritystä joista vain 30 prosenttia on naisyrittäjävetoisia. Naisyrittäjien osuus on pysynyt samana viimeiset kymmenen vuotta.

"Tässä joukossa on varmasti paljon yrityksiä, joilla on potentiaalia kasvaa ja Liekki-hankkeen tarkoituksena onkin aktivoida ja vauhdittaa tätä kasvua", Härkin summaa.

 

NORD-T tähtäsi heti alusta kansainväliseksi yritykseksi

Teeyritys NORD-T:n yrittäjäkaksikko Mirka Olin (oik) ja Nina Rantala osallistuivat Liekki-hankkeen tilaisuuteen tiistaina Vantaalla. Tämä oli jo kolmas kerta kun he osallistuivat hankkeen tilaisuuksiin.

"Olimme hankkeen kick-offissa, hyvinvointia käsitelleessä tilaisuudessa ja tässä. Olemme saaneet tilaisuuksista paljon vinkkejä ja apua sekä tutustuneet uusiin ihmisiin", Olin toteaa.

"Tilaisuudet eivät ole kuitenkaan suoranaisesti vaikuttaneet kasvuumme, koska olemme alusta saakka kulkeneet omaa polkuamme", Rantala lisää.

Kaksikko ei koe olevansa naisyrittäjiä vaan ihan vaan yrittäjiä.

"Toki alkuvaiheessa ajattelimme, miten mies tämän tekisi", Rantala toteaa, mihin Olin lisää: "Ja etenkin, miten ruotsalainen mies tämän tekisi."

"Emme ajattele, että sukupuoli rajoittaisi tekemisiämme. Yleensä siitä on hyötyä, että olemme niitä harvoja  naisia vientimatkoilla. Erottaudumme ja meitä kutsutaankin teetytöiksi", Rantala toteaa, ja kaksikko yhdessä painottaa: "Se ei ole vähättelyä vaan erottautumistekijä."

Idea NORD-T:hen syntyi kolme ja puoli vuotta sitten jo lapsuudesta asti tunteneiden naisten aamupalalla.

"Olen tarkka juomastani teestä. Tilasimme teetä ja onhan se kumma, että paikassa on kalliit kahvikoneet, mutta onnetonta teetä. Yleensä kannoinkin tuolloin omia teepusseja mukanani. Nina sitten ehti ehdottamaan keskustellessamme asiasta, että entä jos tekisimme asialle jotain", Mirka Olin kertoo.

"Alkuperäinen idea muuttui matkan varrella siihen, että aloimme työstämään omaa brändiä. Halusimme hyödyntää teesekoituksissamme Suomen luonnosta ja metsistä saatavia raaka-aineita eikä teehen lisättäisi aromeja tai öljyjä. Kaikki raaka-aineemme paitsi teelehdet tulevat Suomesta", Olin lisää.

Yrityksen suosituin tee vaihtelee kausittain, mutta tällä hetkellä eniten kulutetaan teetä nimeltä Bear Hug, karhun halaus, mikä sisältää vihreää teetä, kanervan kukkaa, koivunlehteä ja puolukkaa.

Kaksikon teetä myydään erikoiskaupoissa, eikä se ole mikään supermarkettuote. Tuotteen pakkaus, verkkosivut ja sosiaalisen median presenssi on mietitty tarkkaan.

"Irtoteen kysyntä on Suomessa pientä, joten tähtäämme ulkomaille. Lähdimmekin alusta asti tekemään kansainvälistä yritystä", kaksikko kertoo.

Päivitetty: 18.08.2023