null Poikkeusaika siirsi Uudenmaan TE-palvelut verkkoon

Uudenmaan TE-toimiston palvelut pyörivät korona-aikanakin ja moniin palveluihin pääsee nyt jonottamatta. Yrittäjäasiakkaille on tarjolla esimerkiksi verkkokoulutusta, psykologit antavat uraohjausta ja valmennuspalveluissa rakennetaan valmentajan kanssa uutta polkua työelämään. Poikkeusaikana tämä kaikki tapahtuu verkossa ja puhelimella. Kesäkuun alusta alkaen myös TE-toimiston aulapalvelut ovat avattu asiakkaille.

Koronan vaikutuksia yrittäjille pyritään helpottamaan kesäkuuhun ajoittuvalla kahdella maksuttomalla verkkokoulutuksella. Koulutuksissa haetaan muun muassa digiloikasta lisäpotkua yrityksen markkinointiin ja viestintään. Koulutus on tarkoitettu työnhakijana oleville yrittäjille ja niitä aiotaan järjestää myös elokuussa.

"Juuri nyt on tärkeää vahvistaa yksin- ja pienyrittäjien osaamista ja luottamusta tulevaisuuteen, ja tähän haasteeseen vastaa TE-palvelujen tarjoama, maksuton verkkokoulutus", koulutuspalvelujen palveluesimies Mikko Mähönen Uudenmaan TE-toimistosta tiivistää.

Lisätietoa koulutuksista:

Markkinointi ja myynnin kasvattaminen

Yrityksen verotus

Lisäksi Uudenmaan TE-toimisto tarjoaa yksin- ja pienyrittäjille maksutonta henkilökohtaista sparrausta esimerkiksi ensimmäisen työntekijän palkkaukseen liittyvissä asioissa.

Työllistä taidolla -palvelu alkoi noin vuosi sitten ja sen suosio ei ole hiipunut korona-aikanakaan.

Esimerkiksi uusia uusmaalaisia asiakkaita on tullut mukaan noin sata joka kuukausi.  Projektipäällikkö Ville-Antti Laurila pitää tietoa positiivisena yllätyksenä, sillä moni yksin- ja pienyrittäjä katsoo eteenpäin ja vähintään pohtii uuden työntekijän palkkaamista.

"Työllistä taidolla on edelleen todella suosittu ja pidetty palvelu. On ilahduttavaa nähdä miten paljon pienyritykset tällä hetkellä satsaavat rekrytointi- ja työnantajataitojen kehittämiseen, Laurila kertoo."

Lisätietoa palvelusta.

Suosittua uraohjausta nyt jonottamatta

Poikkeusaika  on vähentänyt Uudenmaan TE-toimiston ammatinvalinta- ja uraohjauspsykologien asiakasmäärää, vaikka palvelun tarve on pikemminkin lisääntynyt. Koronan takia yhä useampi työntekijä joutuu miettimään tulevaisuuttaan uusiksi. Nyt uusimman tutkimuksenkin mukaan hyödylliseksi koettuun palveluun pääsee jonottamatta ja se on tarkoitettu kaikille työikäisille.

"Ammatinvalinta- ja uraohjaus voi olla tarpeen esimerkiksi pohtiessa, olisiko alan vaihtaminen ajankohtaista tai miten pääsisi tekemään itselle tärkeitä asioita työelämässä", kertoo ammatinvalinta- ja uraohjauspsykologi Sari Lehikoinen.

Uudenmaan TE-toimiston psykologeihin voi ottaa yhteyttä myös, jos esimerkiksi huoli yrittäjyydestä, työttömäksi jäämisestä tai lomautuksesta kalvaa poikkeusaikana.

"TE-toimiston psykologit auttavat pohtimaan keinoja tilanteen helpottamiseksi ja voimavarojen löytämiseksi", Lehikoinen sanoo.

Uudenmaan TE-toimistossa ammatinvalinta- ja uraohjauspalvelua tarjoaa tällä hetkellä 53 psykologia ja asiakkaita on vuosittain noin 6000.

Uudenmaan TE-toimiston psykologipalvelut tavoittaa ma−to klo 12–14 numerosta 0295 041 400.

Lisätietoa ammatinvalinta- ja uraohjauspalvelusta

Lisätietoa tutkimuksesta

Valmennuspalvelujen asiakkaat onnistuivat digiloikkaamaan

Valmennuspalvelujen asiakkaista suurin osa on onnistunut tekemään korona-aikana digiloikan ja siirtymään verkkopalvelujen käyttäjiksi. Työpolku, Urapolku sekä Urapolku selkosuomella -valmennukset alkoivat lähiopetuksena maaliskuussa, mutta siirtyivät verkkoon poikkeustilan ajaksi.

"Moni on todennut, että nyt tuli otettua pakollinen digiloikka ja on helpompi jatkaa työnhakua, kun erilaiset sähköiset kanavat ovat tuttuja", kommentoi ostopalveluasiantuntija Merja Lönnqvist Uudenmaan TE-toimistosta.

Huhtikuussa tehdyn asiakaskyselyn mukaan etätoteutus on sopinut suurelle osalle asiakkaista hyvin, tekninen toteutus on onnistunut ja uudet työnteon tavat ovat tulleet tutuksi.

Polku-valmennuksissa haetaan uutta työ- tai koulutuspaikkaa yhdessä valmentajan kanssa. Pohditaan uravaihtoehtoja ja miten tuoda vahvuuksiaan esille työnhaussa. Etäopetusta ei kannata pelätä. Perustaidot tietotekniikassa riittävät ja ohjaajat auttavat.

Kaikkiaan kevään Polku-valmennuspalveluihin on osallistunut vajaat 500 asiakasta.

Seuraavat valmennukset alkavat kesäkuussa verkossa

Kun poikkeustila sallii, palataan lähiohjaukseen kuitenkin aikaisintaan syyskuussa.

Myös yksilöllinen Työhönvalmennuspalvelu jatkuu vielä toistaiseksi etäohjauksena, mutta lähiohjaukseen palataan syksyllä, jos tilanne sen sallii. Tässä henkilökohtaisessa palvelussa asiakkaalle etsitään räätälöityä reittiä työhön joko suoraan tai koulutuksen ja tukipalvelujen avulla.

Iso osa tähänkin palveluun osallistuneista on kokenut etäpalvelun toimivaksi.

Viime lokakuussa alkaneeseen Työhönvalmennuspalveluun on ottanut osaa jo yli tuhat työnhakijaa.

Lisätietoa Työhönvalmennuspalvelusta.

Päivitetty: 18.08.2023