null Sosiaalinen media työnhaussa - Facebook

Uudenmaan TE-toimiston sarja sosiaalisen median käytöstä työnhaussa jatkuu! Nyt vuorossa parhaat vinkit Facebookin hyödyntämiseen.

Facebook on mainosrahoitteinen yhteisöpalvelu, jonka avulla on mahdollista luoda oma profiili ja pitää yhteyttä ystävien ja tuttavien kanssa. Facebook on todennäköisesti sinulle ennalta tuttu ja sinulla saattaakin olla jo oma henkilökohtainen profiilisi, mutta tiesitkö, että Facebook on myös erinomainen sosiaalisen median alusta työnhaulle?

Työpaikat -ilmoitusalusta

Facebook avasi 2018 vuoden alkupuolella uuden ilmoitusalustan, jossa voi hakea ja tarjota työpaikkoja. Työpaikat -ilmoitusalusta löytyy omalta välilehdeltään. Internet-selaimen kautta kirjauduttaessa Työpaikat -välilehti löytyy aloitusnäytön vasemmalta reunalta, Tutki-otsikon alta. Älypuhelimella kirjauduttaessa välilehti löytyy kuvanmukaisen alasvetovalikon alta.

Työpaikat -ilmoitusalusta on tarkoitettu sekä työnhakijoiden että yritysten käyttöön. Hakuun ilmoitetut työpaikat näkyvät myös käyttäjän uutisvirrassa ja mainoksissa. Avoinna olevia työpaikkoja on mahdollista etsiä hakutoiminnon avulla, minkä lisäksi kiinnostavista työpaikosita voi tehdä itselleen hälytyksen. Kun otat käyttöön hälytykset, Facebook ilmoittaa sinulle uusista avoimista työpaikoista.

Työpaikat -ilmoitusalustan kautta sinun on mahdollista myös hakea ilmoitettua työpaikkaa.

Tällöin työhakemus sisältää automaattisesti profiilisi perustiedot kuten nimi, paikkakunta, sähköpostiosoite sekä puhelinnumero. Hakemukseen täydentyy automaattisesti myös tiedot koulutushistoriastasi sekä työkokemuksestasi, mikäli olet täyttänyt tiedot Facebookiin jo aiemmin. Sinun on mahdollista lisätä ja muokata valmiiksi täydennettyjä tietojasi. Mikäli työnantaja on määrittänyt hakemukseen vapaamuotoisia kysymyksiä kuten Miksi olisit oikea työntekijä meille tai Kerro itsestäsi, tulee sinun vastata kysymyksiin ennen hakemuksen lähettämistä. Hakemuksen lähettämisen yhteydessä työnantaja saa sinusta julkiseksi jakamasi tiedot. Facebookin mukaan hakemusta ei jaeta profiilissasi lähettämisen jälkeen.

Kun työnhakija vastaa työnantajan työpaikkailmoitukseen, Facebook avaa hakijan ja työnantajan välille Messenger-keskustelun, jonka kautta on mahdollista sopia esimerkiksi työhaastattelusta. Facebookin työpaikkailmoitukset löytyy verkosta osoitteesta: https://www.facebook.com/jobs

Työnhakuun liittyvät ja alakohtaiset ryhmät

Työnhaun tukena voit hyödyntää myös Facebookin erilaisia ryhmiä. Ryhmät voivat olla yleisiä työnhakuun liittyviä ryhmiä tai ne voivat olla määritelty ammatti- tai alakohtaisesti. Ryhmät voivat olla myös täysin julkisia, jolloin ryhmään voi liittyä vapaasti tai ne voivat olla suljettuja, jolloin ryhmän ylläpitäjän tai jonkun ryhmän jäsenen tulee hyväksyä liittymispyyntösi.

Ryhmissä voit saada tietoa avoimista työpaikoista, verkostoitua sekä saada vertaistukea. Sinun on myös mahdollista hyödyntää ryhmän tietotaitoa julkaisemalla työnhakuun liittyviä kysymyksiäsi. Mikäli haluat esittää kysymyksesi täysin anonyymina, kannattaa sinun olla yhteydessä ryhmän ylläpitäjään. Ryhmän käytännöistä riippuen voi olla mahdollista, että ryhmän ylläpitäjä esittää kysymyksesi anonyymina muulle ryhmälle, jolloin sinua ei yhdistetä kysymykseen. Anonyymit kysymykset ovat hyvä vaihtoehto, mikäli kysymyksesi on arkaluontoinen tai jos tiedät, että ryhmän jäsenenä on tuntemiasi henkilöitä, joille et halua tilanteestasi kertoa.

Voit etsiä työnhakuryhmiä Facebookin hakutoiminnon avulla esimerkiksi hakemalla sanoilla "hae töitä", "työpaikat" tai "rekry". Voit myös kohdentaa hakua ammattiasi tai alaasi kuvaavaksi. Tässä muutama esimerkki Facebookin työnhakuryhmistä:

  • Hae töitä – verkostoidu – ilmoita työpaikoista – somerekry
  • Ompeluseura
  • Markkinointikollektiivi
  • Taide- ja kulttuurialan työpaikat, apurahat ja residenssit
  • TV-friikuille töitä
  • Pelialan työpaikat Suomessa sekä Pelialan työpaikat Suomi

Katso myös paikkakuntakohtaiset työnhakusivustot:

  • Avoimet työpaikat Helsingissä / Turussa / Oulussa / Jyväskylässä ym. paikkakunnat
  • Duunitori.fi:n paikkakuntakohtaiset työpaikkailmoitukset.
  • Helsinkirekry Helsingin kaupungilla avoinna olevia työpaikkoja

Sekä englanninkieliset työnhakuryhmät, joissa muun muassa työpaikkailmoituksia tehtävistä, joissa ei vaadita suomen kielen taitoa.

  • Work in Finland
  • English speaking jobs in Helsinki
  • Find work in Finland

Facebookista löytyy liuta muitakin työnhakuun keskittyviä ryhmiä, joten ei muuta kuin hakutoimintoa käyttämään.

Oman työnhakuprofiilin tai oman sivun luominen

Mikäli työnhakuryhmät ja avoimet työpaikkailmoitukset eivät sinulle riitä ja haluat boostata työnhakuasi
toden teolla, voit luoda itsellesi työnhakuprofiilin Facebookiin. Voit luoda työnhakuprofiilin, jonka tavoitteena on markkinoida sinua työntekijänä ja tavoittaa mahdollisimman laajasti käyttäjiä, jotka voisivat olla potentiaalisia työnantajia. Erillisen profiilin tai sivun luominen mahdollistaa sen, että voit pitää henkilökohtaisen profiilisi yksityisenä ja keskittyä työnhakuprofiilissa ainoastaan työnhakuun liittyviin julkaisuihin.

Monipuolisen työnhakuprofiilin avulla voit antaa tulevalle työnantajalle enemmän ja monipuolisempaa
tietoa siitä, millainen työntekijä ja persoona olet. Huolellisesti tehty työnhakuprofiili osoittaa myös, että
olet motivoitunut työnhakijana, sillä työnhakuprofiilin luominen ja ylläpitäminen vaatii vaivannäköä.

Se, mitä työnhakuprofiilissa tulisi julkaista, ei ole tarkkaan määriteltävissä. Sisältö riippuu täysin sinusta itsestäsi sekä siitä, millaisiin tehtäviin olet tähtäämässä. Työnhakuprofiili voi sisältää esimerkiksi sähköisen ansioluettelosi ja linkkejä tai jakoja muissa sosiaalisen median alustoissa jakamiisi julkaisuihin. Lisäksi voit julkaista sivullasi näyttöä osaamisestasi, uutisia tai ajatuksiasi alaasi liittyvistä ilmiöistä sekä kuvia ja videoita. Muista kuitenkin, että sivusi on ammatillinen, joten julkaisut kannattaa miettiä sen mukaan.

Työnhakuprofiilia kannattaa mainostaa niin Facebookissa kuin muissa sosiaalisen median alustoissakin, ansioluetteloa ja hakemusta unohtamatta. Facebookissa voit esimerkiksi jakaa tiedon työnhakusivustasi henkilökohtaisella profiilisivullasi sekä kutsua henkilökohtaisen profiilisi kavereita tykkäämään työnhakusivustasi. Näin ollen kaverisi voivat jakaa sivua eteenpäin heidän verkostoilleen. Julkaisuissa kannattaa hyödyntää myös avainsanoja sekä hashtageja, joiden avulla potentiaaliset työnantajat voivat löytää julkaisuusi. Avainsanojen ja hashtagien on hyvä olla työnhakua kuvaavia kuten #somerekry tai #työnhaku.

Työnhakuprofiili sekä muut työnhakuun liittyvät profiilisi sosiaalisessa mediassa kannattaa aina liittää
myös työhakemukseen sekä ansioluetteloon.

Osaamistasi markkinoiva sivu

Mikäli tavoitteenasi on työllistyä tai käynnistää yritystoimintaa luovalla alalla, voit keskittää sivun puhtaasti osaamisesi esiintuomiseen ja palveluiden tai tuotteiden markkinointiin. Tällöin sivu voi toimia eräänlaisena portfoliona, samoin kuin mahdollinen Instagram-tilisi. Osaamistasi mainostavaa Facebook-sivua voit linkittää osaksi työhakemustasi tai CV:täsi, minkä lisäksi voit kutsua henkilökohtaisen profiilisi kavereita tykkäämään sivusta ja mahdollisesti jakamaan sivua eteenpäin omille kavereilleen. Seuraavassa juttusarjan osassa pääset lukemaan vinkkejä Instagramin hyödyntämiseen työnhaussa.

Katja Koivumäen Facebook-sivu käy portfoliosta.

Kuinka ottaa käyttöön työnhakuprofiili?

  1. Kirjaudu Facebookiin henkilökohtaisilla Facebook-tunnuksillasi tai luo itsellesi henkilökohtainen tunnus, mikäli sinulla ei vielä ole profiilia.
  2. Kirjautumisen jälkeen aloitussivun vasemmasta laidasta löydät "Tutki" -otsikon alta Sivut-painikkeen, jonka kautta voit luoda uuden sivun.
  3. Valitse sivun kategoria kahdesta vaihtoehdosta: "yritys tai brändi" tai "yhteisö tai julkisuuden henkilö". Kategorian valitsemisen jälkeen tulee sinun määritellä sivullesi nimi sekä luokka, johon sivusi kuuluu. Voit valita luokaksi esimerkiksi alaasi tai ammattiasi kuvaavan vaihtoehdon. Tämän jälkeen täytä osoitteesi ja puhelinnumerosi. Voit myös valita, ettet halua julkisesti näytettävän osoitettasi, jolloin näkyviin tulee ainoastaan sivun nimi, luokka ja puhelinnumerosi.
  4. Tämän jälkeen pääset vapaasti muokkaamaan perustamaasi sivua, sen profiili- ja kansikuvaa sekä esittelytekstiä. Sivu profiili- ja kansikuvineen sekä sisältöineen kannattaa suunnitella huolella, jotta sivu olisi kiinnostava ja houkuttelisi kävijöitä tutustumaan työnhakuprofiiliisi tai osaamiseesi enemmän. Profiili- ja kansikuvien olisi hyvä olla selkeitä ja sivuston sisältöön soveltuvia. Joko profiili- tai kansikuvan olisi hyvä olla omakuvasi, jolloin kuva antaa ikään kuin kasvot sivullesi sekä teksteillesi.

Teksti: Tiina Fager

Päivitetty: 18.08.2023