Näin käynnistät työnhaun ja asiointi työnhaun käynnistämisen jälkeen

Työnhaun käynnistäminen ei edellytä henkilökohtaista käyntiä TE-toimistossa. Soitamme sinulle tarvittaessa 0295-alkuisesta numerosta. Jos sinulla ei ole puhelinta, saat ohjeet jatkoasiointiin postitse. Jos sinulla ei ole verkkopankkitunnuksia, voit käynnistää työnhakusi puhelinpalvelussamme.

TE-toimisto sopii kanssasi asiointitavan. Kun asiointitavaksi on sovittu "TE-toimisto on yhteydessä", työnhakusi on voimassa toistaiseksi. Muussa tapauksessa yhteydenotto on sinun vastuullasi ja asiakkuutesi on voimassa vain sovittuun päivään asti. Voit tarkistaa sovitun asiointitavan Oma asiointi -verkkopalvelussa.

Näin asioit kanssamme

Toimi näin kun haet työttömyysetuutta

Tutustu myös Keski-Suomen TE-palveluiden työnhakijan infopakettiin.

Verkko-ohjaajat opastavat asiakkaita te-palvelut.fi -palvelukanavan käytössä eri toimipaikoissa (lisätiedot yhteystiedoista).

Asiointi työnhaun käynnistämisen jälkeen

Kun tilanteesi muuttuu | Muista työnhakijan velvollisuudet |
Seuraa tilannettasi | Markkinoi osaamistasi | Puhelinpalvelu

Voit ilmoittaa 1.7.2017 alkaen verkossa lähes kaikki palvelutarpeet ja työnhaun muutokset.

Aloitat työnhakusi näppärimmin verkossa henkilöasiakkaan Oma asiointi  -palvelussa. Heinäkuun alusta alkaen työllistymiseen vaikuttavat seikat, kuten ammattitaito, työkyky ja työnhakutaidot voidaan ilmoittaa helposti saman palvelun kautta ilman henkilökohtaista asiointia TE-toimistossa.

Jos olet työssä oleva työnhakija, voit heinäkuun alusta alkaen lisäksi ilmoittaa muutokset esim. työttömyyteen, lomautukseen tai lyhennettyyn työviikkoon myös verkossa. Työnhaun ja työttömyyden päättymisestä ilmoittaminen on onnistunut verkossa aiemminkin ja onnistuu jatkossakin.

Mikäli sinulla ei ole mahdollisuutta verkkopalvelun käyttöön esim. tunnistautumiseen vaadittavien tunnusten puuttuessa tai kansalaisuutesi on muu kuin Suomi, otetaan TE-toimistosta yhteyttä sinuun työnhakijaksi ilmoittautumisesi jälkeen entiseen tapaan.

Käytä aina ensisijaisesti verkkopalvelujamme. Jos et pysty asioimaan verkossa, ole yhteydessä valtakunnalliseen henkilöasiakaspuhelinpalveluun. TE-puhelinpalvelussa voit asioinnin lisäksi saada yleistä työttömyysturvaan ja koulutukseen liittyvää neuvontaa.

Työttömyysturvaneuvonta Koulutusneuvonta

Kun tilanteesi muuttuu

Ilmoittamalla muutoksista varmistat työttömyysetuuden saamisen ja työpaikan löytämisen mahdollisimman nopeasti.

Ilmoita tilanteesi muutoksista Oma asiointi -verkkopalvelussa, kun:

  • Aloitat yli 2 viikkoa kestävän työn. Jos alkanut työ on kokoaikaista, työnhaku kannattaa päättää ja ilmoittautua taas työttömyyden alkaessa uudelleen asiakkaaksi verkkopalvelun kautta.
  • Aloitat opiskelun, yritystoiminnan, äitiysloman tai muun perhevapaan.
  • Lähdet suorittamaan asevelvollisuutta tai siviilipalvelusta.
  • Lähdet työnhakuun toiseen EU/ETA-maahan tai Sveitsiin.
  • Jäät sairauslomalle tai eläkkeelle.
  • Olet muusta syystä estynyt vastaanottamasta kokoaikatyötä.
  • Yhteystietosi muuttuvat.

Muista työnhakijan velvollisuudet

  • Ole TE-toimiston tavoitettavissa.
  • Ota vastaan työtä tai koulutusta, jota TE-toimisto tarjoaa.
  • Asioi TE-toimiston kanssa sovitulla tavalla.

Tutustu kaikkiin työnhakijan oikeuksiin ja velvollisuuksiin

Seuraa tilannettasi

Oma asiointi -verkkopalvelussa:

  • Voit tarkistaa TE-toimiston kanssa sopimasi asiointitavan.
  • Näet annetut työvoimapoliittiset lausunnot.
  • Näet sinulle annetut työtarjoukset ja voit ilmoittaa, oletko hakenut tarjottua työtä.
  • Voit vastata selvityspyyntöön ja lähettää liitteitä.
  • Näet antamiesi selvitysten käsittelyn tilan. Varaudu 30 päivän käsittelyaikaan. Käsittelyaika alkaa siitä, kun olet toimittanut kaikki pyydetyt asiakirjat TE-toimistoon.
  • Voit jättää yhteydenottopyynnön.

Markkinoi osaamistasi

Markkinoi osaamistasi työnantajille. Kirjoita ja julkaise esittely omasta osaamisestasi CV-nettiin. Voit liittää esittelyyn ansioluettelosi. CV-netissä julkaistuja esittelyjä voivat katsella vain työnantajat. TE-toimisto käyttää laatimaasi esittelyä työnvälityksessä. Uudet työpaikkailmoitukset voit tilata sähköpostiisi Paikkavahti-palvelua käyttämällä. Paikkavahdin voit aktivoida Avoimet työpaikat -sivullamme, kun olet tehnyt työpaikkahaun.

CV-netti

Puhelinpalvelu

Käytä aina ensisijaisesti verkkopalvelujamme. Mikäli verkkoasiointi ei onnistu, voit soittaa puhelinpalveluun 0295 025 500. Puhelinpalvelu ruotsin kielellä 0295 025 510.

Puhelinpalvelussa voit hoitaa niitä asioita, joita et voi hoitaa Oma Asiointi  -verkkopalvelussa.

Puhelinpalvelussamme saattaa olla ruuhkaa aamupäivisin. Puhelinpalvelumme tarjoaa mahdollisuutta jättää soittopyynnön silloin, kun palvelussa on pitkä jonotusaika. Soitamme sinulle samana päivänä klo 13.00 -16.15 välisenä aikana. Mikäli et vastaa takaisinsoittoon, emme valitettavasti pysty soittamaan järjestelmästä enää uudelleen.

Mikäli olet sopinut työllistymistä edistävästä palvelusta (esim. työvoimakoulutus, työkokeilu, uravalmennus ym.), puhelinpalvelussamme voidaan hoitaa asiaasi vain rajoitetusti. Mikäli olet saanut toimintaohjeet ja yhteystiedot palveluusi liittyviä lisäkysymyksiä varten, käytäthän niitä.

Usein kysyttyä TE-palveluista