Työnhakijalle

Tutustu ensimmäiseksi työnhakijan yleisiin asiointiohjeisiin

Näin käynnistät työnhakusi ja saat työttömyysturvasi vireille (YouTube, 1:15 min)

Näin asioit kanssamme

Työnhakijana TE-toimistossa (YouTube, 1:28 min)

Työnhaun käynnistäminen

Mikäli tarvitset apua sähköiseen rekisteröitymiseen tai sinulla on kysymyksiä työttömyysturvasta, ota yhteyttä Työlinjaan, linkki oikealla. Se nopeuttaa ja selkiyttää asiointiasi.

Jos olet lomautettu tai lyhennetyllä työviikolla, lue myös tämä!
Työnhaku käynnistetään Oma työnhaku -verkkopalvelussa. Palveluun pääset kirjautumaan sivun oikean yläkulman Asioi verkossa-painikkeen kautta.

Ilmoita verkkolomakkeella kaikki työsuhteesi ja tutkintosi mahdollisimman tarkasti. Pelkkä viimeisin työsuhde ei riitä. Merkitse erityisen huolellisesti työsuhteiden ja määräaikaisten lomautusten alkamis- ja päättymispäivät sekä työsuhteiden päättymisten syyt! Näin menetellen nopeutat huomattavasti asiasi käsittelyä.

On tärkeää, että annat kirjautumisen yhteydessä yhteystietosi mahdollisimman tarkasti. Jos meillä on tarvetta soittaa sinulle, vastaathan 0295-alkuiseen numeroomme.

Toimi näin, kun haet työttömyysetuutta
Henkilökohtainen käynti TE-toimistossa työnhakijaksi rekisteröitymistä varten ei ole tarpeen.

Voit tarkistaa Oma asiointi-verkkopalvelusta työnhakusi ja työttömyysturvasi tilanteen. Noudata rekisteröitymisen yhteydessä saamiasi ja tältä sivulta löytyviä ohjeita.

Oma asiointi -esittelyvideo (YouTube, 1:32 min)

Katso mitkä asiat voit hoitaa kätevästi verkossa

Kun olet rekisteröitynyt verkon kautta, huomioi seuraavaa:

Milloin TE-toimisto ottaa yhteyttä?
Milloin TE-toimisto ei ota lainkaan yhteyttä?
Milloin sinun tulee itse ottaa yhteyttä TE-toimistoon?
Asiakkuuden jatko, jos ei muutosta tilanteeseen 3 kk:n sisällä
Muutokset tilanteessa ja asiakkuuden päättyminen

 

Milloin TE-toimisto ottaa yhteyttä?


Jos sinulla ei ole tiedossa pysyväisluontoista muutosta tilanteessasi seuraavan 3 kk:n sisällä. Odota yhteydenottoamme 0295-alkuisesta numerostamme.

Jos ilmoitat hakevasi kokopäivätyötä ja työttömyysetuutta, mutta antamistasi tiedoista ilmenee sellaisia seikkoja, ettei etuuden maksavaa lausuntoa voida automaattisesti antaa. Saat tiedon asiasta välittömästi kirjautumisesi yhteydessä. Olemme yhteydessä tarpeen mukaan, jos järjestelmä ei ole antanut automaattista lausuntoa.

 

Milloin TE-toimisto ei ota lainkaan yhteyttä?
 

Jos sinulla on tiedossasi pysyväisluontoinen muutos 3 kk:n sisällä ja verkossa antamiesi tietojen perusteella on annettu maksamisen mahdollistava määräaikainen lausunto. Se edellyttää muun muassa, että olet merkinnyt työsuhteittesi alkamis- ja päättymispäivät sekä päättymisen syyt huolellisesti! Työnhakusi katkeaa ilmoittamanasi päivänä. Saat tiedon lausunnosta välittömästi kirjautumisesi yhteydessä.

 

Milloin sinun tulee ottaa itse yhteyttä TE-toimistoon joko puhelimitse tai käymällä?


Jos et voi ilmoittautua työnhakijaksi verkon kautta. Ota tällöin yhteys viimeistään ensimmäisenä työttömänä päivänä.

Jos olet ilmoittanut rekisteröitymisen yhteydessä, ettet hae kokopäivätyötä, mutta muutatkin mielesi.

Jos haluat saada TE-toimiston henkilökohtaisia palveluja sovittujen palvelujen lisäksi.

Otathan huomioon, että puhelinpalvelumme ja palveluneuvontamme saattaa olla ruuhkautunut etenkin kuun vaihteessa ja lounasaikaan.

Mitä tehdä, kun saat TE-toimistosta työtarjouksen?

 

Asiakkuuden jatko, jos sinulla ei ole tiedossa muutosta tilanteeseen 3 kk:n sisällä
 

Rekisteröitymisen jälkeen TE-toimiston asiantuntija ottaa yhteyttä 14 päivän kuluessa. Odota, me soitamme sinulle 0295-alkuisesta numerosta.

Keskustelussa arvioidaan alustavasti, mitkä palveluistamme sinulle soveltuvat. Sen perusteella varataan esimerkiksi ajanvarausaika asiantuntijallemme tai vaihtoehtoisesti voidaan todeta, että tarvetta ei ole. Tulet saamaan aina jatko-ohjeistukset.

 

Muutokset tilanteessa tai asiakkuuden päättyminen
 

Ilmoita Oma työnhaku-verkkopalvelun kautta myös muutokset työnhaussasi. Katso mitkä asiat voit hoitaa kätevästi verkossa
Kun sinulla ei ole enää tarvetta TE-toimiston palveluille, ilmoita siitä Oma työnhaku-verkkopalvelun kautta.  Jos se ei ole mahdollista, soita Työlinjalle.

Asiakkuutesi päättyy myös siinä tapauksessa, jos et ole ottanut yhteyttä TE-toimistoon sovitulla tavalla.

Työnhakijan oikeudet ja velvollisuudet (YouTube, 1:59 min)

Keski-Suomen TE-toimiston yhteystiedot ja palvelukanavat löydät Yhteystiedot-sivulta. Tutustu TE-palveluihin jo ennakkoon sivun ylälaidan valikoista.

Löydä kanssamme ratkaisuja työnhakuusi!  

Asioi
verkossa