Sujuvat palvelupolut on uudenlainen tarkasti kohdennettu palvelu Hämeen TE-toimiston asiakkaille. Tämä palvelukokeilu kohdennetaan työvoimapula-aloille. Näitä aloja ovat rakennus- ja metalliala sekä kuljetus ja logistiikka. Palveluun ohjataan tämän alan hakijoista runsaat 300 asiakasta, jotka ovat nuoria (alle 30-v.) ja he ovat olleet työttömänä 3 kk tai he ovat aikuisia, joiden työttömyys on kestänyt 6 – 12 kk.

Palvelussa useampi palveluntuottaja tekee yhteistyötä hakien kullekin asiakkalle parasta ratkaisua työhön tai koulutukseen siirtymiseen. Palveluntuottaja vastaa asiakkaan prosessista ja TE-toimisto hoitaa vain tarvittavat viranomaistehtävät. Palveluntuottajien yhteistyöllä haetaan mahdollisimman monipuolista ja samalla kokonaisvaltaista palvelua asiakkaalle. Kaikkien palveluntuottajien osaaminen on saatavilla samanaikaisesti ja näin asiakas pystyy hyötymään palveluntuottajien erikoistumisista.

Palveluntuottajina kokeilussa toimivat SunUra Oy, joka on erikoistunut yrityspalveluihin, Cimson Oy, joka on erikoistunut koulutus- ja valmennuspalveluihin sekä Avainsäätiö, joka on erikoistunut tuettuihin työllistymispalveluihin.

Palveluun pyritään ohjaamaan läpileikkaus TE-toimiston asiakaskunnasta, jotta myös yhdyspintoja soteen voidaan tarkastella ja siihen liittyviä palvelutarpeita saadaan selville. Tavoitteena on testata tällaisen kokonaisvaltaisen palvelun toimivuutta ajatellen tulevia kasvupalveluita ja maakuntien järjestäjä-tuottaja mallia. 

Lue lisää projektin asiakkaille tarkoitetulta nettisivulta:

sujuvatpalvelupolut.fi

Esite