- Asioi meillä
- Työnhakija
- Työnantaja
- Työlupa-asiat
- Aloittava yrittäjä
- Lomautettu
- Maahanmuuttaja
- Ammatinvalinta ja uraohjaus
- Asioiden käsittelyajat
- Luonnontuotteiden keruu
- Foreigners picking wild berries and other natural products in Finland
- การเก็บผลไม้ป่าและผลผลิตจากธรรมชาติอื่น ๆ ของชาวต่างชาติในประเทศฟินแลนด์ (thai)
- Інформація для іноземців, що займаються збором натуральної ягоди та іншої дикорослої продукції у Фінляндії (ukraina)
- Сбор лесных ягод и другой дикорастущей продукции иностранными гражданами в Финляндии (venäjä)
- Asiakaspalvelumalli
- Ajankohtaista
- Tapahtumat
- Yhteystiedot
- Paikalliset palvelut
- JobCorner – työnhakijoiden ja työnantajien kohtaamiseen
- Kansainvälinen työnhaku
- Ohjaamot
- TE-live
- Työllisyyden kuntakokeilut
- Työllistymistä edistävät hankkeet
- Työnhaun ja verkkoasioinnin neuvonta
- Työkykykoordinaattorit
- TE-palvelut siirtyvät kuntiin 1.1.2025
- The transfer of TE Services to the municipalities
- Työllistymistä edistävä monialainen yhteispalvelu
- Asiointipisteet
- Yhteistyökumppaneille
- Tietosuojaselosteet
Johtaja Pirjo Juntusen mukaan Pohjois-Pohjanmaan TE-toimiston asiakkaat ovat tyytyväisiä henkilökohtaiseen palveluun, ohjaukseen ja neuvontaan.
Pohjois-Pohjanmaan TE-toimiston palvelun organisointimalli toimii. Kuluvan vuoden aikana olemme saaneet vähennettyä rakenteellista työttömyyttä noin 100 asiakkaan verran. Tämä tarkoittaa, että asiakkaille on löytynyt ratkaisuja.
Kokonaisuudessa olemme saaneet myös pysäytettyä asiakkaiden työttömyyksien pitkittymistä eli virtaa pitkäaikaistyöttömyyteen.
Rakennetyöttömyyden kokonaisuus muodostuu useista eri asiakasryhmistä. Ehkä eniten esillä oleva asiakasryhmä tässä on yli 12 kuukautta työttömänä olleet asiakkaat eli pitkäaikaistyöttömät.
Koko Pohjois-Pohjanmaan alueella oli yli 12 kuukautta työttömänä olleita asiakkaita toukokuussa 2024 kaikkiaan 7 911, joista TE-toimiston osuus oli 25 prosenttia eli 2 005 asiakasta. Rakennetyöttömiä oli TE-toimistossa kaikkiaan 3 279, joka on osa koko Pohjois-Pohjanmaan TE-toimiston alueen 11 686:n rakennetyöttömän kokonaisuudesta.
Uusien asiakkaiden palvelulupauksessaan TE-toimisto lupaa olla asiakkaisiin yhteydessä työttömyyden alettua viiden päivän sisällä. Olemme palvelleet uudet asiakkaat palvelulupauksemme mukaisesti ja olleet heihin yhteydessä heti työttömyyden alettua. Kesäaika haastaa toki osittain asiakkaiden tavoitettavuudessa. TE-toimisto tarjoaa kuitenkin asiakkaille useita yhteydenoton muotoja ja tapoja.
Asiakkaiden palvelumalli ratkaisevassa roolissa
Työmme tulokset muodostuvat usean eri osan kokonaisuudesta. Keskiössä ovat asiakkaat ja asiakkaiden kanssa tehtävä, tiivis yhteistyö.
Päivittäinen työ on asiakkaiden kanssa suunnittelua ja sopimista työllistymisen seuraavista askeleista. Työnantajien kanssa taas pohditaan, että mistä ja minkä palvelun kautta yritys saa nopeimmin työntekijän avoimeen työpaikkaan. Työllistymisen eri vaiheisiin tarvitaan olemassa olevia eri palveluja. Työpaikan löytäminen ja työllistyminen muodostuvat siis eri palveluiden kokonaisuudesta. TE-toimistossa on paljon myös työssä olevia asiakkaita, jotka etsivät uutta työtä.
Osaava, ammattinsa hallitseva henkilöstö kohtaa päivittäin runsaasti asiakkaita. Asiakkaiden tilanteet vaihtelevat, johtuen eri yritysten työvoiman tarpeista tai muutostilanteista. Asiakaspalvelun sujuva toiminta edellyttää TE-toimiston sisällä päivittäisen työn organisointia ja esihenkilötyötä.
Vuoden aikana on perinteisesti kaksi selkää uusien henkilöasiakkaiden palveluiden piiriin osuvaa huippua. Nämä asiakashuiput hoidetaan organisoimalla päivittäistä työtä. Resursseja kohdennetaan niihin toimintoihin, joilla turvataan asiakkaiden palvelu palvelulupausten mukaisesti. Olemme asiakkaita varten.
Palveluumme ollaan tyytyväisiä
Asiakkaat ovat tyytyväisiä henkilökohtaiseen palveluun, ohjaukseen ja neuvontaan. Palvelun ripeys, sujuvuus sekä eri asiointikanavat tulevat nekin asiakkaiden palautteissa esille.
Toisaalta henkilöasiakkaamme kaipaavat enemmän työpaikkaehdotuksia sekä enemmän toimivuutta verkkopalveluihin. Verkkosivustot todetaan kuitenkin toimiviksi. Asiakkaat tuovat palautteissa keskeisesti esille ystävällisen palvelun.
Työlupa-asioiden käsittelyajat ovat olleet vuosia pitkät. Asioiden käsittelyä on kehitetty ja eri viranomaisen välistä yhteistyötä lisätty. Kehittämistyön tulokset näkyvät asioiden käsittelyjoissa ja asiakkaat saavat entistä nopeammin päätökset hakemuksiinsa.
TE-toimistolle on asetettu kuluvalle vuodelle 15 vuorokauden käsittelyaika työntekijän oleskelulupien eli työlupien osalta. Asioiden käsittelyaika on yhdeksän vuorokautta yhden kuukauden osalta ja keskimäärin 14 vuorokautta.
Palvelut löytyvät Työmarkkinatorilta
Työmarkkinatorilta löytyvät työelämään liittyvät tietosisällöt, palvelut ja avoimet työpaikat.
Tämä töiden ja tekijöiden kohtaamispaikka on "avain onneen" myös jatkossa. Työmarkkinatori on kaikille vapaasti käytettävissä oleva verkkosivusto. Kirjautumalla sisään voit luoda työnhakuprofiilin tai työpaikkailmoituksen.
Oma asiointi -palvelussa voit asioida TE-palveluiden kanssa. Siellä voit ilmoittautua työnhakijaksi, ilmoittaa muutoksesta työtilanteessasi tai hakea starttirahaa. Työnantajana voit hakea palkkatukea ja tehdä maksatushakemuksen.
Klikkaa siis, ja laita sivusto seurantaan:
Pirjo Juntunen
johtaja, Pohjois-Pohjanmaan TE-toimisto
- Julkaisupäivä
- 24.7.2024
Päivitetty: 17.10.2024