Ajankohtaiset

<< Takaisin

null Työ-SIB-palvelu räätälöidään asiakkaan tarpeisiin – valmennuksessa sanoitetaan omaa osaamista ja vahvuuksia

Työ-SIB-ohjelma jatkuu vielä vuoden 2025 ajan. "Tavoitteena on saada ensi vuonnakin aikaiseksi paljon uusia hienoja onnistumisia ja työelämään poluttumisia", palvelupäällikkö Sanna Voutilainen Eezy Työllisyyspalveluista toteaa.

Pohjois-Pohjanmaalla on saatu hyviä kokemuksia Työ-SIB-ohjelmasta. Työ- ja elinkeinoministeriön tilaaman vaikuttavuusinvestointihankkeen päätavoite on auttaa pitkäaikaistyöttömiä työllistymään vuosien 2020–2025 aikana.

Palvelupäällikkö Sanna Voutilainen Eezy Työllisyyspalveluista kertoo, että Työ-SIB-ohjelmassa asiakas saa yksilöllisesti hänen tarpeisiinsa räätälöityä, henkilökohtaista ohjausta.

"Työ-SIB-palvelu on yksilövalmennusta. Yksilöohjausta järjestetään pääasiassa 1–2 viikon välein noin tunti kerrallaan. Asiakas saa työnhakunsa tueksi ammattilaisen, joka auttaa monenlaisissa työnhakuun tai urasuunnitteluun liittyvissä kysymyksissä tai haasteissa."

Asiakasohjauksesta Työ-SIB-ohjelmaan yhdessä alueen kuntakokeilun kanssa vastaavan Pohjois-Pohjanmaan TE-toimiston asiantuntija Mirja Kautovuoren mukaan ohjelmassa on aloittanut tähän mennessä kaikkiaan lähes 800 asiakasta ja kaikista aloittaneista on työllistynyt noin 43 prosenttia.

"Työ-SIB-ohjelma on onnistunut hyvin Pohjois-Pohjanmaalla. SIB-mallilla on alueella onnistuttu työllistämään hyvin erilaisista taustoista tulevia ihmisiä monenlaisiin työtehtäviin eri ammattialoille. Ohjelman kautta on työllistynyt myös korkeasti koulutettuja heille sopiviin asiantuntijatehtäviin."

SIB on lyhennys englannin kielen sanoista "social impact bond", ja tarkoittaa ohjelman rahoitustapaa.

Valmentajan tuki käytettävissä matalalla kynnyksellä

Ohjelmassa valmentaja muun muassa toimii asiakkaan osaamisen ja vahvuuksien sanoitusapuna sekä toisaalta eräänlaisena siltana työnantajien ja työnhakijan välissä.

"Toisinaan työnhakijan voi olla vaikea ymmärtää, mitä työnantaja esimerkiksi työpaikkailmoituksessa tarkoittaa, jolloin valmentaja voi avata asiakkaalle työnantajan näkökulmaa", Voutilainen avaa.

Joissain tilanteissa valmentaja voi myös toimia asiakkaan suosittelijana ja osaamisen puolestapuhujana työnantajan suuntaan.

"Olemme tarjonneet asiakkaille myös mahdollisuuden osallistua Teamsin kautta järjestettäviin vapaaehtoisiin webinaareihin, joissa käsitellään erilaisia työnhaun kannalta tärkeitä teemoja, kuten vaikkapa LinkedIn."

Keskiössä asiakkaan omat tavoitteet

Voutilainen näkee asiakkaan kannalta useita hyötyjä, miksi Työ-SIB-ohjelmaan osallistuminen kannattaa.

"Valmennus ja sen sisällöt räätälöidään asiakkaan tarpeita vastaaviksi, mistä on tullut monilta asiakkailta positiivista palautetta. Asiakkaat ovat kiitelleet, että palvelussa on voitu keskittyä niihin asioihin, mitkä vievät asiakasta parhaiten eteenpäin kohti hänen omaa tavoitettaan."

Valmentajilla on pitkän linjan kokemus ja ymmärrys työllistymismahdollisuuksista ja alueellista työllisyystilanteesta, mikä auttaa asiakasta hahmottamaan omia mahdollisuuksia aiempaa paremmin ja realistisemmin.

"Työ-SIB-palvelua kannattaa lähteä kokeilemaan avoimin mielin. Palvelu on vapaaehtoinen, eli jos asiakkaasta tuntuu, että tämä ei ole hänen juttunsa ja haluaa lopettaa palvelun, niin sen voi tehdä ilman pelkoa mistään ikävistä seuraamuksista."

Työllistymisiä useille eri aloille

Kautovuori kertoo, että valtaosa Työ-SIBin asiakkaista valitaan satunnaisotannalla.

"Ohjelmaan on myös mahdollista päästä mukaan, jos ohjelman kohderyhmälle asetetut kriteerit täyttyvät, olemalla yhteydessä omaan vastuuasiantuntijaan TE-toimistossa tai omavalmentajaan kuntakokeilussa loppuvuoden aikana."

Voutilaisen mukaan Työ-SIBin asiakkaat edustavat lähes kaikkia aloja, joten myös työllistymisiä tapahtuu useilla eri aloilla.

"Osallistumisen kannalta asiakkaan ammatilla tai koulutustaustalla ei ole kuitenkaan merkitystä. Asiakkaina on peruskoulupohjaisista tohtorikoulutettuihin ja työhistorialtaan kymmenistä vuosista pätkittäisiin työsuhteisiin olevia. Merkitystä on ainoastaan sillä, että asiakkaalla on oma motivaatio työllistyä ja tehdä myös itse töitä työllistymisensä eteen."

Valmentajien tuki on koettu erittäin tärkeäksi asiaksi, samoin kiitosta on tullut valmentajien avusta esimerkiksi osaamisen tunnistamisen ja sanoittamisen teemoissa.

"Asiakkaat ovat olleet erittäin tyytyväisiä palveluun, samoin valmentajat. Yksi iso syy on se, että voimme tuottaa asiakkaille juuri heidän tarvitsemaansa ja tilanteeseensa sopivaa palvelua."

Yhteistyö hankehallinnoijan ja -rahoittajan (S-Pankki) sekä yhteistyökumppaneiden TE-toimiston ja Oulun seudun kuntakokeilun kanssa on sujunut palveluntuottajan näkökulmasta joustavasti.

Työ-SIB-ohjelman esittely löytyy TE-livestä:

Lue lisää Työ-SIBistä:

Päivitetty: 07.11.2024