Ajankohtaiset

<< Takaisin

null Työnantajabrändi määrittelee yrityksen palveluiden laadun

Hyvä työnantajamielikuva madaltaa yrityksen vaihtuvuutta ja parantaa tulosta. TE-palvelujen valtakunnallisissa IMAGO-valmennuksissa muun muassa opitaan, mistä työnantajakuva rakentuu, ja millainen on työnantajakuvan yhteys yrityksen liiketoimintaan ja kilpailukykyyn. Digitaalisten palveluiden suunnitteluun ja kehittämiseen keskittynyt Gofore on erinomainen esimerkki yrityksestä, jossa työnantajakuvaa on rakennettu suunnitelmallisesti ja pitkäjänteisesti.

 

Tamperelaislähtöinen Gofore on ollut toistuvasti esillä, kun puhutaan hyvän työantajamielikuvan omaavista suomalaisyrityksistä. Jopa 82 % suosittelisi Goforea erinomaisen työpaikkana.

 

Yritys onkin pokkaillut erilaisia palkintoja hyvästä työnantajuudesta jo monena vuonna peräkkäin. Esimerkiksi viime vuonna Gofore palkittiin Rekrygaalassa Vuoden työnantajabrändinä.

 

Työtä hyvän työnantajakuvan eteen ei ole kuitenkaan tehty palkintojen, vaan työntekijöiden ja asiakkaiden takia. Goforen hyvä maine työnantajana on pitkäjänteisen strategisen brändityön tulosta.
 

–  Työnantajakuvaamme ei ole rakennettu yhdellä näyttävällä kampanjalla. Olemme onnistuneet systemaattisesti rakentamaan vuoropuhelua niin työntekijöiden, sidosryhmien, sijoittajien kuin asiakkaiden kanssa, huomauttaa Goforen henkilöstöjohtaja Sanna Hildén.


Tyytyväiset tyypit tekevät hyvää työtä

 

Hildènin mukaan työnantajabrändi määrittelee yrityksen palveluiden laadun. Työnantajakuvan rakentaminen tarkoittaa panostamista juuri niihin asioihin, joita työntekijät toivovat, unohtamatta sitä mitä yrityksen asiakkaat haluavat.

 

– Kun yrityksessä on hyvä meininki ja paljon hyviä tyyppejä töissä, palvelualttius ja laatu työotteessa näkyy suoraan myös asiakkaalle. Vaikka työntekijäsaatavuus on alallamme haastavaa, työnantajakuvan rakentaminen ei ole koskaan pelkästään työntekijän houkuttelua. Goforella on esimerkiksi laajat terveyspalvelut, sillä myös asiakkaat haluavat hyvällä energialla varustettuja ihmisiä, Hildén muotoilee.
 

Työntekijäsaatavuuden lisäksi myös työntekijöiden sitouttaminen on ICT-alalla hankalaa. Myös koronapandemia näyttää heikentäneen työntekijöiden sitoutuneisuutta työnantajaansa.

 

Monet yritykset taistelevat siis samoista huippuosaajista kovin keinoin. Hildén on huomannut, että ohjelmistoalan osaajia kalastelevilla yrityksillä toistuu monesti samanlainen tarina.

– Luvataan biljardipöytä ja säkkituolit. Goforella on lähdetty siitä, että meillä halutaan onnistua yhdessä. Koitamme löytää niitä keinoja, joilla onnistutaan ammatillisesti, mutta myös henkilökohtaisessa elämässä. Autamme esimerkiksi siinä, että jokaisen työntekijän ammatillinen polku menisi siihen suuntaan kuin hän haluaa. Pyrimme myös olemaan työnantajina joustavia, sillä työ on vain yksi palanen elämässä. Onnistuminen on kokonaisuutena iso tavoite, Hildén listaa.

 

Vaikka työnantajakuvalla on vipuvoimaa, muodostuu työntekijöiden kouluttamisesta, työaikajoustoista ja kilpailukykyisistä palkoista yritykselle tietysti myös iso hintalappu.

– Loppupeleissä asiakkaat kuitenkin haluavat saada juuri ne hyvät, sitoutuneet osaajat ja ovat myös valmiita maksamaan heidän palveluksistaan, Hildén tietää.

 

Työantajabrändi on goforelaisten yhteinen projekti

 

Goforella työnantajamielikuvan rakentaminen on jatkuvaa. Yrityksessä tehdään useita kertoja vuodessa isompi selvitys työntekijäkokemuksesta ja tuloksia käydään huolellisesti läpi. Lisäksi työntekijöiden arkifiilistä mitataan nopeilla pulssikyselyllä, jolloin esihenkilöt saavat tuoretta palautetta, missä mennään.

 

Hildènin korostaa, että Goforen työnantajamielikuva on rakennettu yhdessä goforelaisten kesken.

 

– Työnantajamielikuvaa ei voi rakentaa markkinointikoneiston kanssa, vaan se rakentuu työntekijöiden viestien ja kirjoitusten kautta. Goforella tarjoamme mahdollisuuden osallistua yhteiseen keskusteluun ja myös palkitsemme työntekijöitä hyvistä avauksista vaikuttamisbonuksilla.

 

Työnantajamielikuvan rakentamisessa Gofore on toiminut edelläkävijänä monessa asiassa.  

 

– Hyvä esimerkki tästä on Goforen oma tuore työehtosopimus. Toisin kuin monet muut yritykset, olemme julkistaneet muun muassa yrityksemme palkkaratkaisut. Tämä tuo työhön lisää läpinäkyvyyttä, Hildèn sanoo.


Hyvä brändi on aito

 

Suurin virhe mihin yritys voi sortua ryhtyessään rakentamaan työnantajamielikuvaa on valheellisen brändin rakentaminen.

 

– Ei voi puhua ulospäin toista ja olla todellisuudessa toista. Työntekijöitä ei voi houkutella tyhjillä lupauksilla. Samoin, jos mitataan pelkästään työntekijöiden tyytyväisyyttä, on vaarana sisäänpäin kääntynyt kupla. Ulkopuoliselta asiakkaalta tulleista kehuista tulevaa fiilistä on vaikea saada työyhteisön sisällä. Palaamme jälleen onnistumistavoitteeseemme. Ihanimmat onnistumiset tulevat, kun lähetään omasta kuplasta sinne ulkomaailmaan.

 

Goforella on käytössä mahdollisuus, jossa henkilöstö voi myös sijoittaa Goforeen.
 

– Myös tällä on ollut iso merkitys ihmisille, Hildén lisää.


Goforen henkilöstöjohtaja Sanna Hildén.
Goforen henkilöstöjohtaja Sanna Hildén. Kuva: Gofore

Gofore Oyj
 

  • 20 vuotta sitten Tampereella perustettu digitaalisten palveluiden suunnitteluun ja kehittämiseen keskittynyt yritys.
  • 1 000 työntekijän pörssiyhtiö, jolla on 11 toimipistettä Suomessa sekä kansainvälistä toimintaa
  • Vuoden työnantajabrändi 2021 (Rekrygaala)
  • Great Place to Work -kisassa Suomen paras ja Euroopan 2. paras työnantaja 2017
  • Liikevaihto noin 60,8 M€ (2020)
  • Yritys työllistää muun muassa ohjelmistokehittäjiä, palveluarkkitehtejä, johdon konsultteja, muutoskonsultteja, designereita, testaus- ja laadunvarmistusasiantuntijoita sekä projektihenkilöstöä.
     

 

IMAGO-valmennukset ovat yrityksille suunnattuja maksuttomia valmennuksia ja työpajoja, joista yritys saa konkreettisia työkaluja ja käytännön vinkkejä muun muassa työnantajamielikuvan kehittämiseen. Tutustu ja hae maksuttomiin IMAGO-valmennuksiin täällä!

Päivitetty: 06.07.2023