Ajankohtaista

null Keski-Suomen TE-palveluyhteistyön tavoitteena työllisyys ja kasvu

Nykyisen hallituksen tavoitteena on lisätä kuntien vastuuta työllisyyden hoidossa. Tätä asiaa edistetään muun muassa työllisyyden kuntakokeiluilla, jotka käynnistyivät toden teolla maaliskuussa. Kokeilut näkyvät monella tavalla Keski-Suomen työllisyyden hoidossa. Jyväskylä, Äänekoski, Muurame, Laukaa -kokeiluun siirtyi noin 13 000 TE-toimiston asiakasta ja Jämsä, Saarijärvi, Keuruu -kokeiluun noin 1900 asiakasta. Asiakkuus määräytyy kotikunnan mukaan.

Keski-Suomen TE-toimistossa on vastaavasti noin 21 800 asiakasta. Kokeilujen alueella TE-toimiston asiakkaana ovat työssä olevat, lyhennettyä työviikkoa tekevät sekä työvoiman ulkopuoliset työnhakijat sekä ansiosidonnaiset aikuiset suomenkieliset asiakkaat. Lisäksi TE-toimisto palvelee kokeilualueen ulkopuolisten 16 kunnan kaikkia työnhakijoita.

Kuntakokeiluissa on tavoitteena yhdistää kuntien ja valtion palveluja ja resursseja

 – Kuntakokeiluissa on tavoitteena yhdistää kuntien ja valtion palveluja ja resursseja sekä tarjota näin saavutetulla vahvemmalla resursoinnilla asiakkaille henkilökohtaista palvelua ja monipuolisempia palvelukokonaisuuksia. Kokeiluissa on mukana kolmannes Suomen kunnista. Hallitus päätti huhtikuun puoliväliriihessä, että TE-palvelut siirtyvät pysyvästi kuntien vastuulle vuonna 2024, Keski-Suomen TE-toimiston johtaja Tuula Säynätmäki kertoo.

Kokeilukuntien vastuulle siirrettiin erityisellä kokeilulailla työttömät, lomautetut, palkkatuella työllistetyt, työllistymistä edistävissä koulutuksessa ja palveluissa olevat asiakkaat, jotka ovat oikeutettuja työmarkkinatukeen tai peruspäivärahaan. Lisäksi edellä mainittuihin kohderyhmiin kuuluvat nuoret ja vieraskieliset asiakkaat siirrettiin kokeilukuntien asiakkuuteen työttömyysetuudesta riippumatta.

– Kokeilujen asiakaskohderyhmämäärittely sekä se, että kokeiluissa on mukana Keski-Suomen suurimmat kunnat, johtaa siihen, että työttömistä työnhakijoista runsas 60 prosenttia palvellaan jatkossa kunnan toimesta, Säynätmäki sanoo.

Lomautetuista asiakkaista puolestaan 75 prosenttia saa palvelunsa TE-toimistosta, koska heistä suurin osa on ansiosidonnaisella. Erilaisissa aktivointitoimissa olevista asiakkaista kokeilukuntien palvelujen piirissä on 65 prosenttia. Yleisen koulutusjärjestelmän puitteissa opiskelevat asiakkaat palvellaan puolestaan TE-toimistossa.

Keski-Suomen TE-toimiston asiakkuudessa on noin 10 000 työssä olevaa asiakasta, lähes 800 lyhennettyä työviikkoa tekevää asiakasta ja runsas 1000 työvoiman ulkopuolella olevaa asiakasta. Nämä asiakaskohderyhmät kuuluvat siis kokonaisuudessaan TE-toimiston palvelujen piiriin.

– Tästä on helppo päätellä, että tuloksellinen työllisyydenhoito edellyttää toimivaa yhteistyötä kuntien ja TE-toimiston välillä sekä kokeilukuntien välillä. Kokeilukuntien alueella yritysten työvoimatarpeisiin haetaan ratkaisuja yhdessä riippumatta siitä, minkä tahon palveluvastuulla asiakas on, Säynätmäki sanoo.

– Yhtä tärkeää on varmistaa työvoiman liikkuvuus kuntarajojen yli sekä valtakunnallisesti ja kansainvälisesti. TE-toimistolle on tärkeää, että myös kokeilukuntien ulkopuoliset kunnat kokevat TE-palvelut lähipalveluiksi. Tästä johtuen TE-toimiston uusi palvelumalli perustuu alueellisiin asiakaspalvelutiimeihin.

Keski-Suomessa on vahvoja toimijoita yrityspalvelujen, työllisyyspalvelujen, koulutuspalvelujen ja sote-palvelujen saralla.

– Näitä kaikkia tarvitaan työllisyysasteen nostamiseksi, yritysten osaamistarpeiden ratkaisemiseksi sekä kasvun ja kehityksen varmistamiseksi, Säynätmäki sanoo.

Lisätietoja medialle

Tuula Säynätmäki, johtaja, Keski-Suomen TE-toimisto
tuula.saynatmaki@te-toimisto.fi, p. 0295 046 050