Ajankohtaiset

<< Takaisin

null Työllisyyspoliittisen avustuksen hakeminen vuosina 2023–2024 rahoitettavaan hanketoimintaan

Yleistä avustuksesta

Pohjanmaan työ- ja elinkeinotoimistossa (sittemmin TE-toimisto) on Vaasan ja sen lähikuntien alueelle haettavana työllisyyspoliittinen avustus vuodelle 2023 ja vuodelle 2024 pitkäaikaistyöttömyyden riskiin kuuluvien asiakkaiden uudenlaisten palveluratkaisujen kehittämiseen, työttömien työnhakijoiden työmarkkinavalmiuksien parantamiseen ja työllistämiseen. Hankkeen toimintamalli ei voi olla päällekkäistä toimintaa TE-toimiston lakisääteisten palvelujen tai ostopalveluina hankittujen palvelujen kanssa.

Työllisyyspoliittisella avustuksella edistetään TE-toimiston määrittelemään kohderyhmään kuuluvien työttömien työnhakijoiden työllistymistä. Avustuksella voidaan kattaa hankehenkilökunnan palkkauskustannuksia ja muita hanketoimintaan liittyviä kustannuksia. Koska avustusta ei ole tarkoitettu yleisavustukseksi yhteisön toimintaan, ei sitä voida myöntää, jos hanketoiminta käsittää vain toimijan jo olemassa olevia palvelutoimintoja. Hanke ei voi harjoittaa elinkeinotoimintaa tai tarjota kuntouttavan työtoiminnan palveluita. Pelkkiä oman toiminnan kehittämishankkeita tai asiakkaiden elämänhallintaa tukevia hankkeita ei voida avustaa. Toimijalla tulee olla riittävät taloudelliset toimintaedellytykset, sillä työllisyyspoliittinen avustus maksetaan 1–3 kk takautuvasti. Avustuksen saajana voi olla yhdistys, säätiö, kunta tai kuntayhtymä. Avustusta ei myönnetä sellaiselle kunnalle, joka osallistuu kuntakokeiluun.

Työllisyyspoliittisesta avustuksesta on säädetty julkisesta työvoima- ja yrityspalvelusta annetun asetuksen (1073/2012) 14 luvussa.

Avustus myönnetään hakemuksen perusteella alla esitettyjen hakuvalintakriteereiden mukaisesti käytettävissä olevan määrärahan puitteissa. Hankkeiden hakukriteerejä sekä muita kohdennuksia voidaan vielä täsmentää Työ- ja elinkeinoministeriöstä (sittemmin TEM). Hankepäätökset tehdään TEM:stä tulevien suosituksien ja ohjeistuksien mukaisesti. 

 

Valintakriteerit, hanketoiminnan tavoitteet ja TE-toimiston odotukset

Rahoitettavilta hankkeilta odotetaan merkittävää asiakasvolyymia ja asiakasohjauksen tavoitteellisuutta. Hankkeiden tulee ottaa vähintään 100 uutta osallistujaa vuonna 2023 ja 80 uutta osallistujaa vuonna 2024 ja sitoutua tavoitteeseen, jossa vähintään 60 % hankkeen osallistujista löytää hankkeeseen osallistumisensa aikana tai 3 kuukauden kuluttua hankkeen päättymisestä ratkaisuksi työn, yrittäjyyden, koulutuksen tai työllistymistä edistävän palvelun.

Osallistujamäärään lasketaan mukaan hankkeen tai hankkeen yhteistyötyönantajien tarjoamissa työkokeilupaikoissa työskentelevät työkokeilijat tai palkkatuetussa työsuhteessa työskentelevät, jotka saavat työllistymistä edistävää ohjausta hankkeen työntekijöiltä. Lisäksi osallistujamäärään lasketaan henkilöt, jotka osallistuvat hankkeen tarjoamaan yksilö- tai ryhmäohjaukseen ilman työkokeilua tai palkkatukityösuhdetta vähintään kuukauden ajan saaden ko. aikana kasvokkain tapahtuvaa henkilökohtaista ohjausta.

Hankkeessa tulee työttömille työnhakijoille tarjota henkilökohtaista, ratkaisuun tähtäävää palvelua, joka parantaa konkreettisesti heidän työllistymismahdollisuuksiaan avoimille työmarkkinoille. Hanketoiminnan tulee parantaa asiakkaiden digitaitoja ja lisätä heidän tietouttaan työmarkkinoista. Hankkeen tulee tehdä asiakkaiden työllistymiseen tähtäävää yhteistyötä erityisesti yrityskentän mutta myös työllistävien välityömarkkinatoimijoiden kanssa. Hanketoimijan tulee laatia asiakkaan kanssa hankeasiakkuuden alussa kirjallinen suunnitelma siitä, miten hankkeen palveluilla vastataan asiakkaan (työllistymisen) tarpeisiin ja asettaa asiakkaan kanssa tavoitteet hankkeen asiakkuudelle. Hankehakemuksen tulee kuvata ne toimenpiteet ja mittarit, joilla hanke seuraa toimintansa tuloksellisuutta. Hankkeen tulee käyttää Kykyviisaria tai jotakin muuta vastaavaa kartoitustyökalua asiakastyössä. Lisäksi hankkeessa tulee panostaa palvelun esittelyyn, jotta toiminnan markkinointi on vaivatonta potentiaalisille asiakkaille.   

TE-toimisto edellyttää ohjausryhmän perustamista rahoitettavalle hankkeelle. TE-toimisto osallistuu ohjausryhmään. Hanke toimii tiiviissä yhteistyössä TE-toimiston kanssa ja hankkeen toiminnasta raportoidaan ohjausryhmässä.

Hankkeiden valintakriteerit ovat seuraavat:

  • Hankkeen konkreettinen toimintaidea ja osallistujille tarjottavat palvelut siirrettävissä helposti toiminnaksi. TE-toimisto arvioi esitetyn toiminnan sisältöä ja tavoitteita suhteessa siihen, että suurimman osan hankeasiakkaista TE-toimisto odottaa päätyvän hankkeen palvelujen jälkeen muualle kuin TE-toimiston asiakkuuden jatkumiseen.
  • Hankkeen työkokeilijoille/palkkatuella työllistetyille tarjolla olevat työtehtävät yhteistyötyönantajilla
  • Yritysten aktiivinen kontaktointi työmahdollisuuksien löytämiseksi hankkeen palveluissa oleville työnhakijoille ja suunnitelmallinen yhteistyö muiden palveluntuottajien kanssa
  • Hankkeen vuosittainen uusien osallistujien määrä
  • Hankehenkilöstön osaaminen ja tehtävänkuva(t)
  • Osallistujien työllistymiselle asetetut tavoitteet (työllistyvät pääsääntöisesti avoimille työmarkkinoille tai koulutukseen)
  • Hankkeen riittävät taloudelliset toimintaedellytykset
  • Viestintä- ja markkinointisuunnitelma sekä asiakkaille ja työnantajille että yhteistyökumppaneille
  • Alueen työmarkkinatuntemus

Kohderyhmä ja avustuksen taso

Yhdistykselle ja säätiölle myönnettävän avustuksen enimmäismäärä voi olla enintään 100 % TE-toimiston hyväksymistä kokonaiskustannuksista. Kunnalle ja kuntayhtymälle avustusta voidaan myöntää enintään 50 % TE-toimiston hyväksymistä kokonaiskustannuksista.

Hankkeiden palveluihin voidaan ohjata ja ottaa asiakkaaksi Vaasassa ja sen lähialueella asuvia Pohjanmaan TE-toimiston työttömiä työnhakijoita. Työtön työnhakija on määritelty julkisessa työvoima- ja yrityspalvelulaissa (916/2012, 1 luku 3 §). Yllä olevan työttömyyden kestoa koskevan kriteerin sisällä toimintaa voidaan suunnata erilaisille kohderyhmille.

TE-toimisto harkitsee tukitason ja avustuksen määrän tapauskohtaisesti toiminnan kohderyhmän ja sisällön perusteella käytettävissä olevien määrärahojen puitteissa.

Tulojen ja valtion avustusten vaikutus työllisyyspoliittisen avustuksen määrään

Jos hankkeeseen tuella palkattujen tai työkokeilussa olevien työpanoksella saadaan tuloja, joita ei käytetä em. henkilöiden työllistymisen edistämiseen tai yleishyödylliseen toimintaan, TE-toimisto ottaa tulot huomioon avustuksen määrässä. Avustuksen saajan on ilmoitettava tulot jokaisen maksatushakemuksen yhteydessä.

Työllisyyspoliittinen avustus ei saa yhdessä samoihin kustannuksiin maksetun muun valtiontuen kanssa ylittää avustettavan toiminnan hyväksyttyjä kokonaiskustannuksia. Valtion rahoitustueksi katsotaan avustuksen enimmäismäärää arvioitaessa valtion talousarvion määrärahasta tai talousarvion ulkopuolisesta valtion hallinnoimasta rahastosta maksettu valtionosuus ja -avustus, korkolain 3 §:n 2 momentin mukaista korkoa alemmalla korolla myönnettyyn lainaan sisältyvä korkoetu sekä muun lainan korkoon kohdistuva korkotuki. Valtion rahoitustueksi katsotaan em. mukaisesti myös Raha-automaattiyhdistyksen tuotosta tai veikkausvaroista maksettava avustus.

Avustuksen kesto

TE-toimisto myöntää avustusta vuodesta 2023 alkaen. Avustus voidaan jättää toisena vuonna myöntämättä tai myöntää avustuspäätöksessä pienempänä, jos toiminta ei ole ollut rahoituspäätöksen mukaista, avustuksen saaja on laiminlyönyt päätöksessä asetettujen ehtojen noudattamisen tai eduskunta ei ole osoittanut tarkoitukseen määrärahaa valtion talousarviossa. Pohjanmaan TE-toimisto tekee päätöksen myönnettävän avustuksen määrästä aina kalenterivuodeksi kerrallaan eli ensimmäinen päätös tehdään ajanjaksolle 01.01.2023 - 31.12.2023.

Tukikelpoiset kustannukset

Tukikelpoisia kustannuksia ovat tuettavasta toiminnasta välittömästi aiheutuvat kohtuulliset kustannukset:

  • Avustuksella katettavasta toiminnasta vastaavien henkilöiden
  • palkkauskustannukset sisältäen työnantajan lakisääteiset sivukulut, lomarahat ja lomakorvaukset
  • työterveysmaksut (siltä osin kuin Kela ei korvaa työterveyshuollon järjestämisestä aiheutuvia kustannuksia sairausvakuutuslain perusteella)
  • kehittämistuloksista ja uusista toimintamalleista tiedottaminen
  • erikseen määritellyt matkakulut
  • puhelin, posti- ja kopiointikulut sekä sähköisen viestinnän kulut
  • kirjanpito ja tilintarkastus
  • ohjausryhmän kokouspalkkiot ja matkakulut
  • avustuksen saajan palveluissa oleville ostopalveluna hankkimat työllistymistä tukevat palvelut (esim. työhönvalmennuksen tyyppinen valmennus, koulutusvalmennus, palvelutarvetta ja osaamista kartoittavat arvioinnit, lyhytkestoinen työtehtäviin liittyvä koulutus).
  •  

Avustuksen myöntämisen rajoitukset

Avustusta ei myönnetä mm. seuraaviin kuluihin:

  • henkilöstön lounasseteleihin, puhelinetuihin, työvälineisiin tai suojavaatetukseen
  • elinkeinotoimintaan liittyviin kustannuksiin
  • julkisina työvoima- ja yrityspalveluina tuotettaviin palveluihin
  • sellaisten palvelujen tuottamiseen tai hankkimiseen, jotka kunta tai kuntayhtymä on lain mukaan velvollinen järjestämään (mm. kuntouttava työtoiminta)
  • investointeihin ja irtaimen käyttöomaisuuden hankintamenoihin (esim. puhelin, tietokone yms.)
  • vuokrakustannuksiin
  • toiminnan juokseviin kustannuksiin (esim. toimistotarvikkeet, puhdistusaineet tms.)
  • Asiakastietojärjestelmät, tietokoneohjelmista aiheutuvat kulut ja tietojärjestelmien päivitykset

Työllisyyspoliittinen avustus on valtionavustuslain (688/2001) tarkoittamaa erityisavustusta, jolla ei voida tukea organisaation perustehtävää. Jos avustuksen hakijan palveluksessa olevan henkilön toimenkuvaan sisältyy palkkatuetussa työssä ja työkokeilussa olevien palvelujen järjestämisen lisäksi esimerkiksi avustuksen hakijan oman toiminnan organisointia, kehittämistä tai markkinointia, työllisyyspoliittisella avustuksella voidaan kattaa vain niitä kustannuksia, jotka liittyvät välittömästi avustettavaan toimintaan.

 

Hakeminen

Vuotta 2023 koskevat hakemukset osoitetaan Pohjanmaan TE-toimistolle 30.10.2022 klo 16.15 mennessä. Avustuksen hakulomake on saatavilla sekä täytettävissä ja lähetettävissä ainoastaan sähköisesti Aluehallinnon asiointipalvelussa. Hakulomake sekä hakuohjeet ja tarpeellista tietoa: https://sahkoinenasiointi.ahtp.fi/palvelut -> Palvelut -> Työllisyys -> Työllisyyspoliittinen avustus

Hakuajan päättymisen jälkeen tulleita hakemuksia ei oteta käsittelyyn.

Lisätietoja antaa asiantuntija Laura Järvenpää, sähköposti: laura.jarvenpaa@te-toimisto.fi, p. 0295 056109, yhteydenotot ensisijaisesti sähköpostitse.

Aiheeseen liittyvä lainsäädäntö löytyy Finlexistä, www.finlex.fi (ajantasainen lainsäädäntö).

Päivitetty: 06.07.2023