Aktuellt

null Näin nopeutat asiasi käsittelyä TE-toimistossa

Työ- ja elinkeinoministeriön tuoreen Työllisyyskatsauksen mukaan TE-toimistoissa oli maaliskuun lopussa yhteensä 309 100 työtöntä työnhakijaa. Se on 70 700 enemmän kuin vuotta aikaisemmin. Työttömien työnhakijoiden määrä lisääntyi edellisestä kuusta 60 900:lla. Työttömien työnhakijoiden ja heistä erityisesti kokoaikaisesti lomautettujen määrän nopea lisääntyminen johtui koronapandemian aiheuttamista rajoitustoimista.

Työnhakijoiden määrä lisääntyi nopeasti maaliskuussa

Näin nopeutat asiasi käsittelyä TE-toimistossa

Kasvanut asiakasmäärä on aiheuttanut kiirettä myös esimerkiksi TE-toimistojen alkupalveluissa ja asioiden käsittely on ruuhkautunut. Tiesithän, että voit myös itse nopeuttaa asiasi käsittelyä, kun annat työnhakijaksi ilmoittautumisen yhteydessä mahdollisimman kattavat tiedot tilanteestasi. Silloin esimerkiksi työttömyysturvalausunnon antaminen tilanteestasi on nopeampaa. Käsittelemme asiat saapumisjärjestyksessä, joten huomioithan, että soittaminen TE-puhelinpalveluihin tai yhteydenottopyyntöjen jättäminen ei ripeytä asiasi käsittelyä. 

Korjaukset ja täydennykset ilmoitettuihin tietoihin kannattaa antaa ensisijaisesti Oma asiointi -palvelumme kautta. Työnhaun aloituksen yhteydessä annetut tiedot vaikuttavat eniten asioiden käsittelynopeuteen.

Henkilöasiakkaan Oma asiointi -palvelu

Työnhaun ohjaaja auttaa asioinnissa puhelimitse ja etänä

Työnhaunohjauksesta saat apua esimerkiksi sähköiseen asiointiin kanssamme. Voit saada ohjausta tällä hetkellä puhelimitse ja etäyhteydellä. Ohjaajat tavoitat puhelimitse numerosta 040 631 2067 ja sähköpostitse osoitteella pirkanmaa@springhouse.fi.

Tapahtumakalenterissamme ilmoitettujen, kaikille vapaiden verkkoluentojen kautta annamme vastauksia moniin asiointiin ja TE-palveluiden käyttöön liittyviin kysymyksiin. Luentojen kautta voit tutustua esimerkiksi etäyhteyksin järjestettäviin työhaastatteluihin, lomautettujen palveluihin ja usein kysyttyihin kysymyksiin työnhausta sekä yksinyrittäjien ja freelancereiden asiointiin.

Pirkanmaan TE-toimiston tapahtumakalenteri

Työnhaunohjaajalle usein esitettyjä kysymyksiä ja vastauksia

Olen lomautettu, miten minun pitää toimia?

Ilmoittaudu työnhakijaksi TE-palveluiden Oma asiointi -verkkopalvelussa viimeistään ensimmäisenä lomautuspäivänäsi. Lomautuksen ajalta voidaan maksaa työttömyysetuutta, jos olet ilmoittautunut työttömäksi työnhakijaksi ja myös muut etuuden edellytykset täyttyvät. TE-toimisto antaa maksajallesi, eli työttömyyskassallesi tai Kelalle, työvoimapoliittisen lausunnon oikeudestasi työttömyysetuuteen lomautuksesi ajalta. Hae tämän jälkeen työttömyysetuutta maksajaltasi.

Jos sinut lomautetaan

Mitkä ovat TE-toimiston käsittelyajat erityisesti lausuntojen osalta?

Pirkanmaan TE-toimiston käsittelyaikoihin voit tutustua kotisivuillamme. Huomaathan, että asiat käsitellään saapumisjärjestyksessä eikä käsittelyä voi nopeuttaa esimerkiksi soittamalla TE-puhelinpalveluihin tai Oma asioinnin yhteydenottopyynnön kautta.

Pirkanmaan TE-toimiston asioiden käsittelyajat

Miten saan yrittäjänä työttömyysetuutta? 

Ilmoittaudu työnhakijaksi Oma asiointi -palvelun kautta. TE-palveluiden verkkosivuilla on julkaistu yrittäjille suunnatut ohjeet työnhakijaksi ilmoittautumisesta. Kiinnitä erityistä huomiota ilmoittautumisesta annettuihin ohjeisiin ja täytä tiedot huolellisesti. TE-toimisto antaa Kelalle työvoimapoliittisen lausunnon oikeudestasi työmarkkinatukeen. Tämän jälkeen voit hakea työmarkkinatukea Kelan verkkopalvelussa.

Lisätietoja yrittäjän työmarkkinatuesta

Voinko tavata oman virkailijani? 

Voit jättää yhteydenottopyynnön Oma asiointi -palvelun Yhteydenotto -kohdan kautta puhelin- tai videopuheluajan sopimiseksi oman virkailijasi kanssa. Kiireellisissä asioissasi voit soittaa henkilöasiakkaan TE-puhelinpalveluun 0295 025 500. Työnhakuun ja sähköiseen asiointiin liittyvissä yleiskysymyksissä saat apua myös Spring Housen työnhaun ohjaajilta. Ohjaajat tavoitat puhelimitse numerosta 040 631 2067 ja sähköpostitse osoitteella pirkanmaa@springhouse.fi.

Asioi meillä

Miksi lausunto tilanteestani ei ole mennyt Kelaan?

Huomioithan asioiden käsittelyajat ja tarkista lausuntosi Oma asiointi -palvelun Omat työttömyysturvatiedot -kohdasta. Tarvittaessa voit kysyä lausuntoasiasta TE-toimiston henkilöasiakkaan puhelinpalvelusta 0295 025 500 tai työttömyysturvaneuvonnasta 0295 020 701. Huomaathan, että käsittelyaikaa ei voi nopeuttaa, vaan asiat käsitellään saapumisjärjestyksessä.

Oma asiointi -palvelun ohje työttömyysturvatiedoista

Kuinka täydennän tai korjaan tietojani Oma asiointi -palvelussa? 

Etenkin lausuntojen käsittelyn vuoksi on ensisijaisen tärkeää, että olet antanut ajantasaiset tiedot tilanteestasi Oma asiointi -palvelussa. Varmistathan palveluun kirjautumalla, että olet antanut kaikki tarvittavat ja ajankohtaiset tiedot TE-toimistolle työnhakijaksi ilmoittautumisen yhteydessä. Tarkastathan omat tietosi asiasi käsittelyn nopeuttamiseksi. Kirjaudu asiointipalveluun ja valitse Omat tiedot -kohta, tarkasta tietosi ja muokkaa niitä tarvittaessa.

Työnhakutietojen muutokset Oma asionti -palvelussa

Lisätietoja medialle

Annamme aiheesta mielellämme lisätietoja. Olethan yhteydessä viestintäämme osoitteella tiedotus.pirkanmaa@te-toimisto.fi.

Uppdaterad: 06.07.2023