null ATT ANSÖKA OM SYSSELSÄTTNINGSPOLITISKT UNDERSTÖD för projektverksamhet som finansieras åren 2023-2024

Allmänt om understödet

Vid Österbottens arbets- och näringsbyrå (senare AN-byrå) finns det för Vasa och dess närkommuners område sysselsättningspolitiskt understöd att ansökas för år 2023 och för år 2024 för utveckling av nya typer av servicelösningar för kunder som löper risk för långtidsarbetslöshet, för att förbättra de arbetslösa arbetssökandes arbetsmarknadsfärdigheter och sysselsättning. Projektets verksamhetsmodell kan inte vara överlappande verksamhet med AN-byråns lagstadgade service eller service som anskaffas som köptjänster.

Genom sysselsättningspolitiskt understöd främjar man sysselsättningen av arbetslösa arbetssökande som AN-byrån definierat som målgrupp. Understödet kan användas för projektpersonalens lönekostnader och för övriga kostnader i samband med projektverksamheten. Eftersom understödet inte är avsett som ett allmänt understöd för sammanslutningens verksamhet, kan den inte beviljas, om projektverksamheten omfattar endast aktörens redan existerande serviceverksamhet. Projektet kan inte idka näringsverksamhet eller erbjuda tjänster för arbetsverksamhet i rehabiliteringssyfte. Endast projekt för att utveckla den egna verksamheten eller projekt som stöder kundernas livshantering kan inte understödas. Aktören ska ha tillräckliga ekonomiska verksamhetsförutsättningar eftersom det sysselsättningspolitiska understödet betalas 1-3 månader i efterskott. Som mottagare av understödet kan vara en förening, stiftelse, kommun eller samkommun. Understöd kan inte beviljas till en sådan kommun som deltar i kommunförsöket.

Om sysselsättningspolitiskt understöd har stadgats i kapitel 14 i statsrådets förordning om offentlig arbetskrafts- och företagsservice (1073/2012).

Understödet beviljas på basis av ansökan enligt de urvalskriterier som presenteras nedan och inom ramen för de anslag som står till förfogande. Projektens ansökningskriterier samt övriga inriktningar kan ännu preciseras från arbets- och näringsministeriet (senare ANM). Projektbesluten fattas enligt de rekommendationer och anvisningar som ANM tillställer. 

 

Ansökningskriterier, målgrupp för projektverksamheten och AN-byråns förväntningar

Av de projekt som finansieras förväntas en betydande kundvolym och målmedveten kundvägledning. Projekten ska ta in minst 100 nya deltagare år 2023 och minst 80 nya deltagare år 2024 och förbinda sig till ett mål där minst 60 % av projektets deltagare under den tid de deltar i projektet eller att de inom tre månader efter de avslutat sitt deltagande hittar en lösning som kan vara ett arbete, företagsamhet, utbildning eller en tjänst som främjar sysselsättningen.  

Till deltagarantalet kan räknas med de personer som deltar i arbetsprövning på arbetsprövningsplatser som erbjudits av projektet eller projektets samarbetsarbetsgivare eller de personer som arbetar i ett lönesubventionerat arbete och som får sysselsättningsfrämjande vägledning av projektets personal. Dessutom räknas i deltagarantalet med de personer som deltar i individuell eller gruppvägledning som projektet erbjuder utan arbetsprövning eller ett arbetsförhållande med lönesubvention under minst en månad och får personlig vägledning face-to-face under ovannämnda tid.

I projektet ska till arbetslösa arbetssökande erbjudas individuell, resultatinriktad service, som konkret förbättrar deras sysselsättningsmöjligheter på den öppna arbetsmarknaden. Projektverksamheten ska förbättra kundernas digitala färdigheter och öka deras kunskaper om arbetsmarknaden. Projektet ska idka samarbete som riktar sig till kundernas sysselsättning speciellt med företagen, men också med sysselsättande aktörer på övergångsarbetsmarknaden. Projektaktören ska med kunden i början av kundrelationen utarbeta en skriftlig plan på hur man med projektets tjänster svarar på kundens (sysselsättnings-) behov och ställer målsättningar för projektets kundrelation tillsammans med kunden. Projektansökan ska beskriva de åtgärder och mätare med vilka projektet följer upp hur resultatrik dess verksamhet är. Projektet bör använda Kykyviisari eller något annat motsvarande kartläggningsverktyg i kundarbetet. Dessutom ska vid projektet satsas på presentation av tjänsten så att verksamhetens marknadsföring är lätt till de potentiella kunderna.    

AN-byrån förutsätter grundandet av en styrgrupp för det projekt som finansieras. AN-byrån deltar i styrgruppen. Projektet samarbetar tätt med AN-byrån och av projektets verksamhet rapporteras i styrgruppen.

Projektens urvalskriterier är följande:

  • Projektets konkreta verksamhetsidé och tjänster som erbjuds deltagarna måste vara lätta att överföra till verksamhet. AN-byrån bedömer den företedda verksamhetens innehåll och mål i proportion till det att AN-byrån förväntar att största delen av projektkunderna efter projektets tjänster hamnar någon annanstans än till att kundrelationen med AN-byrån fortsätter.
  • Arbetsuppgifter som projektet erbjuder till de som deltar i arbetsprövningen/personer som sysselsätts med lönesubvention i projektets egna verksamhet eller hos samarbetsarbetsgivare
  • Aktivt kontakttagande av företag för att hitta arbetsmöjligheter till arbetssökanden som deltar i tjänster och systematiskt företagssamarbete med andra tjänsteproducenter
  • Projektets årliga antal nya deltagare
  • Projektpersonalens kompetens och arbetsbeskrivning(ar)  
  • Målsättningar som ställts för deltagarnas sysselsättning (blir sysselsatta huvudsakligen på den öppna arbetsmarknaden eller till utbildning)
  • Projektets tillräckliga ekonomiska verksamhetsförutsättningar
  • Kommunikations- och marknadsföringsplan både för kunder och arbetsgivare samt för samarbetspartners
  • Kännedom om arbetsmarknaden inom området
  •  

Målgrupp och understödets nivå

Föreningar och stiftelser kan beviljas understöd till högst 100 % av de totalkostnader som godkänts av AN-byrån. Kommuner och samkommuner kan beviljas understöd till högst 50 % av de totalkostnader som AN-byrån godkänt.

Till projektens tjänster kan vägledas och tas som kunder de som bor i Vasa med närområden och som är arbetslösa arbetssökande vid Österbottens AN-byrå. En arbetslös arbetssökande har definierats i lagen om offentlig arbetskrafts- och företagsservice (916/2012, 1 kap. 3 §). Inom kriterierna som nämnts ovan angående arbetslöshetens varaktighet kan verksamheten riktas till olika målgrupper.

TE-byrån bedömer stödnivån och understödets belopp från fall till fall beroende på verksamhetens målgrupp och innehåll inom ramen för de anslag som står till förfogande.

 

Inkomsternas och statsunderstödens inverkan på det sysselsättningspolitiska understödets belopp

Om det fås inkomster till projektet från arbetsinsatser av de som anställts med stöd eller de som deltar i arbetsprövning och dessa inkomster inte används för främjandet av dessa personers sysselsättning eller en allmännyttig verksamhet, tar AN-byrån inkomsterna i beaktande i understödets belopp. Understödstagaren bör meddela inkomsterna i samband med varje utbetalningsansökan.

Det sysselsättningspolitiska understödet får inte tillsammans med övriga statsstöd för samma kostnader överstiga helhetskostnader som kan godkännas för understödd verksamhet. Som statligt finansieringsstöd vid beräkningen av understödets maximibelopp betraktas statsandel och statsunderstöd som har betalats av ett anslag i statsbudgeten eller ur en fond utanför statsbudgeten som förvaltas av staten, ränteförmån som hänför sig till ett lån som beviljats med lägre ränta än den ränta som avses i 3 § 2 mom. i räntelagen samt räntestöd som hänför sig till räntor på andra lån. Som statligt finansieringsstöd anses enligt det ovan nämnda också understöd som betalas av Penningautomatföreningens avkastning eller tippningsvinstmedel.

Understödets varaktighet

AN-byrån beviljar understöd fr.o.m. år 2023.Understödet kan lämnas obeviljat andra året eller beviljas lägre i understödsbeslutet, om inte verksamheten har varit enligt finansieringsbeslutet, understödstagaren har försummat uppföljningen av villkoren som ställts i beslutet eller riksdagen inte har anvisat anslag för ändamålet i statsbudgeten. Österbottens arbets- och näringsbyrå fattar alltid beslut om det understödsbelopp som beviljas för ett kalenderår åt gången, dvs. det första beslutet fattas för tiden 01.01.2023-31.12.2023.

Stödberättigande kostnader

Stödberättigande kostnader är skäliga kostnader som direkt orsakas av den understödda verksamheten:

  • lönekostnaderna för de personer som ansvarar för den verksamhet som täcks genom understödet inklusive arbetsgivarens lagstadgade bikostnader, semesterpenningar och semesterersättningar
  • företagshälsovårdsavgifter (till den del som FPA inte ersätter kostnaderna orsakade för ordnandet av företagshälsovården enligt sjukförsäkringslagen)
  • information om utvecklingsresultaten och om nya verksamhetsmodeller
  • separat definierade resekostnader
  • telefon, post- och kopieringskostnader samt kostnader för elektronisk kommunikation
  • bokföring och revision
  • styrgruppens mötesarvoden och resekostnader
  • tjänster som främjar sysselsättningen och som anskaffas som köptjänster för personer som deltar i understödstagarens tjänster (t.ex. träning som liknar arbetsträning, utbildningsträning, bedömningar som kartlägger servicebehovet och kompetensen, kortvarig utbildning som har med arbetsuppgifterna att göra).

 

Begränsningar gällande beviljandet av understödet

Understödet beviljas inte bl.a. för följande kostnader:

  • personalens lunchsedlar, telefonförmåner, arbetsredskap eller skyddskläder
  • kostnader som är förknippade med näringsverksamheten
  • tjänster som produceras som offentlig arbetskrafts- och företagsservice
  • för producering eller anskaffning av sådana tjänster som en kommun eller en samkommun enligt lagen är skyldig att ordna (bl.a. arbetsverksamhet i rehabiliteringssyfte)
  • investeringar och anskaffning av lösa anläggningstillgångar (t.ex. telefon, dator osv.)
  • hyreskostnader
  • verksamhetens löpande kostnader (t.ex. kontorsmaterial, rengöringsmedel osv.)
  • Kunddatasystem, kostnader orsakade av dataprogram och uppdatering av datasystem

 

Sysselsättningspolitiskt understöd är specialunderstöd som avses i statsunderstödslagen (688/2001), med vilken man inte kan stödja organisationens basuppgift. Om i den persons arbetsbeskrivning som är anställd av understödssökanden ingår förutom ordnandet av tjänster för personer som omfattas av lönesubventionerat arbete och arbetsprövning dessutom till exempel organisering, utveckling eller marknadsföring av understödssökandens egna verksamhet, kan med sysselsättningspolitiskt understöd täckas endast de kostnader som har direkt att göra med den verksamhet som understöds. 

Ansökan

Ansökningar som gäller år 2023 tillställs Österbottens arbets- och näringsbyrå senast 30.10.2022 kl. 16.15. Ansökningsblanketten för understödet finns tillgänglig och kan fyllas i och skickas endast elektroniskt genom Regionförvaltningens e-tjänst. Ansökningsblankett samt nödvändig information: https://sahkoinenasiointi.ahtp.fi/palvelut -> Tjänster -> Sysselsättning -> Sysselsättningspolitiskt understöd

 

Ansökningar som kommit efter ansökningstidens utgång behandlas inte.

Ytterligare information ges av sakkunnig Laura Järvenpää, e-post: laura.jarvenpaa@te-byran.fi, tfn 0295 056109, kontakter i första hand per e-post.

Lagstiftning angående temat finns på Finlex, www.finlex.fi (uppdaterad lagstiftning).

Uppdaterad: 18.08.2023