Erfarenheter av coachningen

”Vi ska nå de målgrupper som vi i framtiden vill rekrytera och ge dem en känsla av att det är där jag vill arbeta.”

”Förtydligande av arbetsgivarbilden spelar en mycket betydande roll för hur man i framtiden lockar nya arbetstagare till företaget.”

”I och med att arbetslivet förändras och nya generationer inträder i arbetslivet måste arbetsgivarna trygga den framtida affärsverksamheten genom att förbättra arbetsgivarbilden och engagera arbetstagarna.”

IMAGO-coachningen har varit tillgänglig för företagen sedan år 2022. Under de två första verksamhetsåren har nästan 500 företag och andra organisationer som verkar inom helt olika branscher på olika håll i Finland deltagit i coachningen. Flest deltagare har kommit från industrin, verksamhet inom juridik, ekonomi, vetenskap och teknik samt social- och hälsovårdsbranschen och ICT-branschen. Storleken på de företag som deltagit har varierat, likaså det arbete som personerna som deltagit i coachningen utför. Över 660 personer från företagare till personalchef och från avdelningsskötare till verkställande direktör har deltagit i coachningen – vem som helst som ämnar göra sin arbetsplats mer arbetstagarvänlig är välkommen med!

Citaten på den här sidan och bedömningen av coachningens effektivitet grundar sig på effektivitetsundersökningar av coachningarna 2022 och 2023. Omfattande enkät- och intervjumaterial skaffades av deltagarna för undersökningarna. Via sidomenyn kan du dessutom bekanta dig med två referensberättelser.

”Det mest betydelsefulla i coachningen var att förstå varför arbetsgivarvarumärket byggs upp inifrån utåt och hur stor betydelse det har.”

"Arbetsgivarbilden byggs först upp på basen av den egna verksamheten inom företaget, sedan bör den systematiskt byggas upp som kommunikation utåt."

”Vardagen är viktigast.”

Effektivitetsundersökningarna visade att coachningen hade ökat deltagarnas färdigheter att utveckla företagets arbetsgivarbild. Många deltagare hade förstått varför IMAGO bygger upp ett starkt varumärke: när arbetsplatsen har en bra stämning och var och en har möjlighet att lyckas i sitt arbete, lönar det sig att kommunicera om det utåt.

”Hållkraften påverkar dragningskraften!”

”Det viktigaste objektet för arbetsgivarbilden är de nuvarande arbetstagarna.”

En attraktiv arbetsgivarbild underlättar inte bara rekryteringen, utan engagerar också arbetstagarna och förebygger personalomsättning. I bästa fall blir rekryteringen enkel och resultatrik och rekryteringsbehovet minskar.

”Coachningen förtydligade hur viktig en röd tråd genom hela företaget är och hur viktig det är att kommunicera internt om dessa frågor. Det har definitivt förbättrat arbetstagarupplevelsens hela livscykel."

De företag och organisationer som deltog i coachningen hade efter coachningen gjort mångsidigt utvecklingsarbete. Man hade till exempel uppdaterat strategin, förtydligat värderingar och principer samt utvecklat intern och extern kommunikation, rekrytering och praxis för hörande av personal.

”Mångfald är företagets styrka och konkurrensfördel.”

Av de företag och andra organisationer som deltog i coachningarna år 2022, och som svarade på effektivitetsundersökningens enkät, hade 93 procent rekryterat en eller flera nya arbetstagare inom ett halvt år efter att coachningen avslutades. Av dessa rekryteringar ökade cirka 70 procent mångfalden på arbetsplatsen.

Av de organisationer som svarade på enkäten om coachningen år 2023 hade 97 procent rekryterat en eller flera nya arbetstagare inom ett halvt år efter att coachningen avslutades. Ungefär hälften av respondenterna bedömde att de nya rekryteringarna stärkte organisationens mångfald. En del av respondenterna berättade å sin sida att de för närvarande inte rekryterar, men strävar efter att utveckla drag- och hållkraften med tanke på den framtida tillväxten och det bättre ekonomiska läget.

”Man måste fundera mer på vilken betydelse mångfalden har för oss i framtiden. Vi måste föra den diskussionen till en djupare nivå. Att man inte bara säger att vi uppskattar det här, utan att man också gör något åt det.”

I utvecklingen av mångsidig rekrytering är det fråga om att hitta den bästa av alla möjliga experter genom att utmana sina egna förutfattade meningar och arbetsplatsens processer!

Uppdaterad: 08.07.2024