TyöDesign

- tunnista, muotoile ja työllistä

Målen för arbetsträningen för partiellt arbetsföra

Målet med träningen är att stöda kunden genom individuell träning, vars primära mål är att göra det möjligt för kunden att få en arbetsplats på den öppna arbetsmarknaden (vid behov genom att utforma arbetsuppgifterna) eller genom att få arbete i ett lönesubventionerat arbetsförhållande eller att etablera ett arbetsförhållande.

I andra hand är målet att hitta och etablera en annan sysselsättningsfrämjande lösning, såsom utbildning (till exempel frivilliga studier med eller utan arbetsförmån, arbetskraftsutbildning, läroavtal) eller arbetsprövning. Genom träningen kan man också stöda kundens tillgång till utbildning och möjlighet att klara sig i utbildningen.

Under ett lönesubventionerat anställningsförhållande eller arbetsprövning kan man med hjälp av arbetsträning stöda placering och kvarhållande på den öppna arbetsmarknaden. Stödet kan vara sporadiskt bakgrundsstöd i anslutning till behovet, men även stöd som ges senare under anställningsförhållandet om t.ex. kunden misstänker eller är osäker på hur han eller hon klarar sig. Tjänsterna kan också omfatta arbetstränarens beredskap/stödmöjlighet efter den egentliga arbetsträningen.

Beroende på kundens servicebehov kan träningstjänsten dessutom innehålla till exempel följande innehåll som stöder sökande till arbete och utbildning:

  • Utveckling av den nödvändiga IT-kompetensen som krävs för att söka arbete och utbildning, sparring av moderna distansverktyg (Teams, Zoom, LinkedIn samt mobilapplikationer).
  • Arbetsträning på arbetsprövningsplatser/arbetsplatser.
  • Åtgärder som upprätthåller den mentala hälsan.
  • Träning för kunden som eventuellt behövs på arbetsprövningsplatsen/arbetsplatsen/arbetsgemenskapen.
  • Information till kunden och vid behov till arbetsgivaren om stödformer i anslutning till rekryteringen, till exempel lönesubvention, eventuella kommuntillägg, arbetsprövning, stöd för specialarrangemang på arbetsplatsen och/eller intyg till den arbetssökande för storarbetsgivare.
  • Stödträning/anpassning av arbetet för att bevara arbetsplatsen.
  • Etablering av en arbets- eller utbildningsplats genom olika handlednings- och rådgivningsåtgärder som stöder kundens och/eller arbetsgivarens inskolning eller anpassning till arbetsgemenskapen. Dessa kan ske ansikte mot ansikte på arbetsplatsen eller till exempel per telefon eller e-post.
  • Rådgivning och stöd för arbetstagaren i ansökningsprocessen för lönesubvention samt information i frågor som gäller ansökan och utbetalning av lönesubvention.
  • Modeller för självsysselsättning, lättföretagande
  • Andra tjänster och metoder som stöder kundens sysselsättning eller tillgång till utbildning.
  • Träning i smågrupper (4-8 personer).
  • Kompetenspass som behövs för att garantera att arbetet fås eller etableras.
  • Kompetenspass/-kort som kunden skaffar via arbetsplatsen eller arbetsprövningsplatsen, om det är ändamålsenligt.
  • Rådgivning och handledning vid behov för utredning av hälsotillstånd eller ansökan om yrkesinriktad rehabilitering.

Uppdaterad: 15.03.2022