Erfarenheter av utbildningen

”I och med att arbetslivet förändras och nya generationer inträder i arbetslivet måste arbetsgivarna trygga den framtida affärsverksamheten genom att förbättra arbetsgivarbilden och engagera arbetstagarna.”

”Förtydligande av arbetsgivarbilden spelar en mycket betydande roll för hur man i framtiden lockar nya arbetstagare till företaget.”

Imago-coachningen har varit tillgänglig för företag i två år. Under dessa två år har nästan 500 företag och andra organisationer som verkar i alla möjliga branscher på olika håll i Finland deltagit i utbildningen. Flest deltagare har kommit från industrin, verksamhet inom juridik, ekonomi, vetenskap och teknik samt social- och hälsovårdsbranschen och ICT-branschen. Storleken på de företag som deltagit har varierat, likaså det arbete som personerna som deltagit i coachningen utför. Över 660 personer från företagare till personalchef och från avdelningsskötare till verkställande direktör har deltagit i coachningen – vem som helst som ämnar göra sin arbetsplats mer arbetstagarvänlig är välkommen med!

”Det mest betydelsefulla i coachningen var att förstå varför arbetsgivarvarumärket byggs upp inifrån utåt och hur stor betydelse det har.”

”Hållkraften påverkar dragningskraften!”

En effektivitetsundersökning gjordes av aderton coachningar år 2022 som visade att coachningen hade ökat deltagarnas färdigheter att utveckla företagets arbetsgivarbild. Deltagarna hade förstått varför IMAGO bygger upp ett starkt varumärke: När arbetsplatsen har en bra stämning och var och en har möjlighet att lyckas i sitt arbete, lönar det sig att kommunicera om det utåt.

”Det viktigaste objektet för arbetsgivarbilden är de nuvarande arbetstagarna.”

En attraktiv arbetsgivarbild underlättar inte bara rekryteringen, utan engagerar också arbetstagarna och förebygger personalomsättning. I bästa fall blir rekryteringen enkel och resultatrik och rekryteringsbehovet minskar.

”Coachningen förtydligade hur viktig en röd tråd genom hela företaget är och hur viktig det är att kommunicera internt om dessa frågor. Det har definitivt förbättrat arbetserfarenhetens hela livscykel.”

De företag och organisationer som deltog i coachningen hade efter coachningen gjort mångsidigt utvecklingsarbete. Man hade till exempel uppdaterat strategin, förtydligat värderingarna och principerna, utvecklat den interna och externa kommunikationen och börjat regelbundet utreda medarbetarupplevelsen.

”Mångfald är företagets styrka och konkurrensfördel.”

”Vardagen är viktigast.”

Efter coachningen hade 93 procent av de företag och andra organisationer som besvarade enkäten rekryterat en ny arbetstagare. Av dessa rekryteringar ökade cirka 70 procent mångfalden på arbetsplatsen. Enligt öppna kommentarer hade coachningen stärkt företagens och de andra organisationernas rekryterings- och introduktionskompetens. I utvecklingen av mångsidig rekrytering är det fråga om att hitta den bästa av alla möjliga experter genom att utmana sina egna förutfattade meningar och arbetsplatsens processer!

Citaten och bedömningen av coachningens effektivitet grundar sig på en effektivitetsundersökning av IMAGO-coachningen som genomfördes våren 2023. För undersökningen samlades det in ett omfattande enkät- och intervjumaterial från deltagare i coachningarna år 2022.

Uppdaterad: 07.03.2024