Tjänsten Sysselsätt skickligt

Page in English

Ansökningen till Sysselsätt Skickligt har avslutats. Ett varmt tack för alla som deltog i tjänsten!

Sysselsätt skickligt är en kostnadsfri tjänst där företagare kan få råd om att hitta och anställa arbetskraft. Målet är att företagaren ska komma vidare med att skaffa en anställd och att potentiella anställnings- eller avtalsförhållanden ska börja bra.

Tjänsten är individualiserad efter vilket sätt att skaffa arbetskraft som bäst passar företagets situation. Tjänsten implementeras efter företagarens val på distans eller på plats.

Kvalifikationer

Syftet med tjänsten Sysselsätt skickligt är att erbjuda råd och vägledning om att skaffa arbetskraft och att vara arbetsgivare. Tjänsten ger inte råd om till exempel att växa en verksamhet. Syftet med tjänsten är inte heller att fungera som en konkret rekryteringstjänst. För rekryteringstjänster kan du kontakta din lokala arbets- och näringsbyrå och för företagsutvecklingstjänster NTM-centralen på området.

Ett företag antaget för tjänsten Sysselsätt skickligt ska vara ett mikroföretag, som har varit i drift 1-5 år och som har behov av den rådgivning som tillhandahålls i tjänsten. Företaget borde redan anställa företagaren på heltid. Tjänsten kan i regel endast beviljas samma företag en gång.

Tjänsten finansieras som offentligt stöd av mindre betydelse (de minimis). Företag som ansöker om tjänsten tillfrågas om information om eventuellt tidigare företagsstöd. Stöd kan inte beviljas ett företag som har ekonomiska svårigheter (som enligt offentliga uppgifter har skatteskuld eller betalningsanmärkningar). Vid behov kan mer detaljerad information begäras. Sökanden ska ha underskriftsmyndighet eller officiellt agera för företagets räkning.

Teman

Tjänstens teman:

  • rekrytering
  • köpa arbete
  • hyra arbete
  • anställningsavtal eller avtal för anskaffning av arbete
  • arbetsgivarens skyldigheter och rättigheter
  • hitta arbetskraft, platsannonser och arbetsgivarbilden
  • ekonomiska sysselsättningsstöd
  • offentliga och privata sysselsättningstjänster
  • anställa arbetskraft från utlandet och utländsk arbetskraft redan i landet.

Vad ingår i tjänsten?

Tjänsten inkluderar en kartläggning av företagarens situation och behov av rådgivning,och därefter 3-5 timmar personlig rådgivning.  Tjänsten kan pågå i upp till 6 månader och frågor som stigit under processen kan föreställas till tjänsteproducenten. Dessutom får deltagaren tillgång till en omfattande anvisningsbank och en personlig skriftlig plan som hjälper företaget vidare.

Vem är tjänsten till för?

Tjänsten riktar främst till enmansföretagare och mikroföretag som söker tillväxt och företagsutveckling

  • som redan har ett akut behov av att rekrytera eller tilldela arbete, och som vill utveckla sin kompetens relaterad till det och
  • som är intresserade av att ta reda på sina möjligheter att skaffa ny arbetskraft.

Vanligtvis har företagare som har arbetat som arbetsgivare i mindre än 5 år eller vars företag inte sysselsätter fler än 5 personer haft störst nytta av denna typ av rådgivning. Företag som är större eller äldre än detta kan efter eget gottfinnande ingå i tjänsten utifrån företagets servicebehov.

Tjänsten är kostnadsfri för företagaren. Den erbjuds av TE-kontoret och ELY-centret, den produceras av privata tjänsteleverantörer. Registranter kan själva välja sin tjänsteleverantör. Alla tjänsteleverantörer erbjuder tjänster i hela Finland med minst telefon- och videoanslutning. Vilka tjänsteleverantörer som erbjuder tjänsten som personliga möten varierar beroende på region.

Tjänsteleverantörer

Mer information

Paula Jauhola, Projektledare
+358 295 041 934
paula.jauhola@te-toimisto.fi

Uppdaterad: 19.02.2024