Kokemuksia valmennuksesta

”Meidän tulee tavoittaa ne kohderyhmät, joita tulevaisuudessa haluamme rekrytoida, ja antaa heille sellainen tunne, että tuonne minä haluan töihin.”

”Työnantajamielikuvan kirkastaminen on erittäin merkittävässä osassa siihen, miten tulevaisuudessa houkutellaan uusia ihmisiä yrityksen palvelukseen.”

”Työelämän muutosten ja uusien sukupolvien työelämään tulon myötä työnantajien on turvattava tulevaisuuden liiketoiminta parantamalla työnantajakuvaa ja sitouttamalla työntekijöitä.”

IMAGO-valmennus on ollut yritysten käytettävissä vuodesta 2022. Kahtena ensimmäisenä toimintavuotena valmennukseen on osallistunut lähes 500 yritystä ja muuta organisaatiota, jotka toimivat eri puolilla Suomea mitä erilaisimmilla toimialoilla. Eniten osallistujia on tullut teollisuudesta, ammatilliselta, tieteelliseltä ja tekniseltä toimialalta sekä sote- ja ICT-alalta. Osallistuneiden yritysten koko on vaihdellut samoin kuin se, mitä työtä valmennukseen osallistunut ihminen tekee. Valmennukseen on osallistunut yli 660 ihmistä yrittäjästä henkilöstöpäällikköön ja osastonhoitajasta toimitusjohtajaan – kuka tahansa, joka aikoo muuttaa työpaikkaansa työntekijäystävällisemmäksi, on tervetullut mukaan!

Vuosien 2022 ja 2023 valmennuksista toteutettiin vaikuttavuustutkimukset, joihin tällä sivulla olevat sitaatit ja valmennuksen vaikuttavuuden arviointi perustuvat. Tutkimuksia varten hankittiin osallistujilta laajat kysely- ja haastatteluaineistot. Sivuvalikon kautta voit lisäksi tutustua kahteen referenssitarinaan.

”Merkityksellisintä valmennuksessa oli ymmärtää, miksi työnantajabrändi rakentuu sisältä ulospäin, ja miten suuri merkitys sillä on.”

“Työnantajamielikuva rakentuu yrityksen sisällä ensin omasta toiminnasta, joka pitää systemaattisesti rakentaa viestintänä ulospäin.”

”Arki on tärkein.”

Vaikuttavuustutkimukset osoittivat valmennusten lisänneen osallistujien osaamista kehittää yrityksensä työnantajamielikuvaa. Monet osallistujat olivat ymmärtäneet, miksi IMAGO rakentaa sisältä vahvaa brändiä: kun työpaikassa on hyvä meininki ja jokaisella on mahdollisuus onnistua työssään, siitä kannattaa viestiä ulospäin.

”Pitovoima vaikuttaa vetovoimaan!”

”Työnantajamielikuvan tärkein kohde ovat nykyiset työntekijät.”

Houkutteleva työnantajamielikuva ei vain helpota rekrytointia vaan myös sitouttaa työntekijöitä ehkäisten henkilöstön vaihtuvuutta. Parhaassa tapauksessa rekrytointi muuttuu helpoksi ja tulokselliseksi ja rekrytointitarve vähenee.

“Valmennus kirkasti paljon, miten sellainen punainen lanka yrityksen läpi on erittäin tärkeä. Miten tärkeä näistä asioista on jo viestittää sisäisesti. Se on ehdottomasti parantanut työntekijäkokemuksen koko elinkaarta.”

Valmennukseen osallistuvissa yrityksissä ja organisaatioissa oli valmennuksen jälkeen tehty monipuolista kehitystyötä. Niissä oli esimerkiksi päivitetty strategiaa, kirkastettu arvoja ja periaatteita sekä kehitetty sisäistä ja ulkoista viestintää, rekrytointia ja henkilöstön kuulemisen käytänteitä.

”Monimuotoisuus on yrityksen vahvuus ja kilpailuetu.”

Vaikuttavuustutkimuksen kyselyyn vastanneista vuoden 2022 valmennuksiin osallistuneista yrityksistä ja muista organisaatioista 93 prosenttia oli rekrytoinut yhden tai useamman uuden työntekijän puolen vuoden sisällä valmennuksen päättymisestä. Näistä rekrytoinneista noin 70 prosenttia lisäsi työpaikan monimuotoisuutta.

Vuoden 2023 valmennusta koskevaan kyselyyn vastanneista organisaatioista 97 prosenttia oli rekrytoinut yhden tai useamman uuden työntekijän puolen vuoden sisällä valmennuksen päättymisestä. Noin puolet vastaajista arvioi, että uudet rekrytoinnit vahvistivat organisaation monimuotoisuutta. Osa vastaajista puolestaan kertoi, että he eivät tällä hetkellä rekrytoi, mutta pyrkivät kehittämään veto- ja pitovoimaa tulevaa kasvua ja parempaa taloustilannetta ajatellen.

“Täytyy pohtia lisää, minkälainen merkitys monimuotoisuudella on meille tulevaisuudessa. Täytyisi käydä sitä keskustelua syvemmällä tasolla. Ettei vain sanota, että arvostamme tätä, vaan myös tekisimme sille jotain.”

Monimuotoisen rekrytoinnin kehittämisessä on kysymys siitä, että haastamalla omat ennakkoasenteet ja työpaikan prosessit löydetään työhön kaikista mahdollisista tekijöistä se paras!

Päivitetty: 08.07.2024