Ajankohtaiset

<< Takaisin

null Määräaikaishaastattelut työttömille työnhakija-asiakkaille

Keski-Suomen TE-toimisto on käynnistänyt vuoden alussa asiakkaiden määräaikaishaastattelut, joissa TE-toimisto haastattelee kaikki työttömät työnhakijat kolmen kuukauden välein. Hallitus päätti määräaikaishaastattelujen toimeenpanosta vuoden 2016 syksyllä.

Vuoden 2017 alusta alkaen laki julkisesta työvoima- ja yrityspalvelusta muuttui siten, että TE-toimistot eivät voi enää käyttää harkintaa haastattelujen toteuttamisessa. Haastattelujen toteutusväli myös lyheni kuudesta kuukaudesta kolmeen kuukauteen. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että kaikille työttömille asiakkaille soitetaan kolmen kuukauden välein heidän työllistymissuunnitelmansa päivittämiseksi. Samassa yhteydessä pohditaan yhdessä asiakkaan kanssa, mitä keinoja työllistymisen edistämiseksi käytetään. TE-toimistot saivat tähän tehtävään lisäresursseja. Keski-Suomessa tämä tarkoitti 15 määräaikaisen henkilön rekrytointia.

Haastattelujen yhteydessä asiakkaan tilanne kartoitetaan ja hänen kanssaan tehdään työllistymissuunnitelma, jossa sovitaan työllistymistä edistäviä toimista, jotka voivat olla asiakkaan tilanteesta riippuen esimerkiksi työnhakuvalmennusta, koulutusta, ammatinvalinnanohjausta, palkkatuettua työtä tai työtarjouksia. Lakimuutosten myötä työnhakijalla esimerkiksi voi olla mahdollisuus saada myös palkkatukea tai starttirahaa työttömyysetuuden kautta ja asiakkaan kannattaa selvittää myös tätä mahdollisuutta. Jatkokontakteissa aina kolmen kuukauden jälkeen asiakkaan työnhaun tilanne tarkistetaan ja sovitaan tarvittaessa uusista toimenpiteistä työllistymisen edistämiseksi, kunnes asiakas työllistyy tai työnhaku ei enää muuten ole ajankohtaista.

Aiemmin kaikkia asiakkaita ei ole haastateltu kuuden kuukauden välein vaan asiakkaiden kontaktointi on riippunut siitä, millaiseksi asiakkaan palvelutarve on arvioitu. Mikäli asiakas on ollut koulutuspalvelujen tai vahvemman tuen tarpeessa, hänet on ohjattu palveluihin, joissa hänellä on henkilökohtainen vastuuvirkailija, jonka kanssa työllistymisen edistämisestä on sovittu.

Asiakkaat, joiden työnhaun on arvioitu olevan pääasiassa omatoimista, ovat hyödyntäneet verkkopalvelujen lisäksi henkilökohtaista palvelua sitä pyytäessään. Merkittävällä osalla näistä työnhakijoista työttömyys on kuitenkin pitkittynyt talouden taantumasta johtuen. Samalla myös osaaminen on voinut vanhentua tai esille on noussut muita vahvempaa tukea edellyttäviä pulmia.

Päivitetty: 18.04.2024