Asioi meillä

Ohje henkilöasiakkaille

» Asiakkuuden aloittaminen
» Asiointi asiakkuuden aikana
» Verkkoasiointi
» Puhelinasiointi
» Palveluesitteet

Asiakkuuden aloittaminen

Aloita työnhakusi verkossa (Oma asiointi) viimeistään ensimmäisenä työttömyyspäivänäsi. Voit aloittaa työnhakusi jo ennen kuin työttömyys tai lomautus alkaa.

  • Katso Toimi näin, kun haet työttömyysetuutta (te-palvelut.fi)
  • Asiakkuutesi ja työnhakusi käynnistyvät heti, ja tietosi ovat TE-palvelujen käytettävissä mm. avoimiin työpaikkoihin ehdokkaita haettaessa.

TE-palvelut arvioi tilannettasi antamiesi tietojen perusteella. Jos tilanteesi edellyttää asiantuntijan henkilökohtaista palvelua, otamme sinuun yhteyttä kirjeitse tai soittamalla 0295-alkuisesta numerosta,

Jos sinulla ei ole verkkopankkitunnuksia, sinun tulee aloittaa työnhakusi asioimalla jossain TE-palvelujen toimipaikassa.

  • Tätä asiointia varten sinun ei tarvitse tehdä ajanvarausta.
  • Oikeutesi työttömyysetuuteen alkaa aikaisintaan siitä päivästä, jolloin asioit TE-palveluissa.

Tutustu asiakkuuden alkaessa työn ja koulutuksen hakemiseen sekä muihin TE-palveluihin (te-palvelut.fi):

Tutustu myös eri tietolähteisiin, jotka kertovat, millä aloilla töitä on nyt ja tulevaisuudessa sekä millaista osaamista eri ammatteihin vaaditaan.

Asiointi asiakkuuden aikana

Asioi TE-palveluissa TE-toimiston kanssa sopimallasi tavalla.

Palvelemme kaikissa toimipaikoissa ajanvarauksella.

Ilman ajanvarausta saat Imatran, Kotkan, Kouvolan ja Lappeenrannan toimipaikoista tietoa ja neuvontaa TE-palveluista sekä ja opastusta sähköisten palvelujen käyttöön.

Verkkoasiointi

Hoida verkossa Oma asiointi -palvelussa seuraavat TE-palveluissa asioinnit:

  • Työnhaun ja asiakkuuden käynnistäminen
  • Omien tietojesi tarkistaminen ja ylläpito: nimi- ja osoitetiedot, puhelinnumero, omat työ- ja koulutustiedot, työnhaun voimassaolo, tiedot edellisestä asioinnista ja työnhakusuunnitelman sisältö
  • Työnhakuusi ja asiakkuuteesi liittyvien muutosten ilmoittaminen ja työnhaun päättäminen, kuten: työhön meno, äitiysloma, perhevapaa, opiskelun aloittaminen, lomat, vapaaehtoistyö, työhaastattelut ulkomailla, sairausloma, yritystoiminta, vapausrangaistus, ulkomaanmatka, työttömyyseläke ja muu eläke
  • Oman työllistymissuunnitelman tai suunnitelmaehdotuksen laatiminen, TE-toimiston kanssasi laatiman suunnitelman hyväksyminen, seuraaminen ja toteutuneista tehtävistäsi ilmoittaminen
  • Omien työttömyysturvaan liittyvien tietojesi tarkastaminen, pyydettyihin selvityksiin vastaaminen ja niiden käsittelyn etenemisen seuraaminen
  • Oman osaamisesi esittelyn ja ansioluettelon julkaiseminen CV-netissä (tiedot näkyvät vain työnantajille)
  • Työvoimakoulutukseen hakeminen, hakemuksen täydennys ja käsittelyn seuranta
  • Starttirahan hakeminen ja hakemuksen käsittelyn seuraaminen

Puhelinasiointi

Valtakunnallinen puhelinpalvelumme auttaa, kun tarvitset

  • yleisneuvontaa TE-palveluista, opiskeluun ja niiden rahoitukseen liittyvistä asioista, muutosturvasta tai työttömyysturvasta
  • opastusta verkkopalvelujen käyttöön tai jos asian hoitaminen ei onnistu verkkopalvelussa.

Yritys-Suomi-puhelinpalvelu neuvoo sinua, jos suunnittelet oman yrityksen perustamista.

Palveluesitteet

Valtakunnalliset esitteet

KAAKKOIS-SUOMEN TE-TOIMISTON OMAT ESITTEET

Päivitetty 30.6.2017
Oma
asiointi

 

Asiointiasi helpottamaan

Toimipaikoissa käytössäsi on useita asiakaspäätteitä. Ota verkkopankkitunnukset mukaan. Verkkoneuvoja opastaa tarvittaessa sähköisten palvelujen käyttöön.

Enintään 2 viikkoa kestävistä työsuhteista ei tarvitse esittää työtodistusta TE-palveluille, vaan voit ilmoittaa lyhyet työsuhteet verkossa  ja esittää todistukset suoraan työttömyysetuuden maksajalle (Kela, työttömyyskassat).

Avoimet työpaikat ja haussa olevat työvoimakoulutukset löytyvät helpoimmin verkosta.