Asioi meillä

Sivun linkkipuu

Asiakkuuden aloittaminen

Aloita työnhakusi verkossa Työmarkkinatorin Asiointi -palvelussa viimeistään ensimmäisenä työttömyyspäivänäsi. Voit aloittaa työnhakusi jo ennen työttömyyden tai lomautuksen alkamista. Lisätietoa työnhakuun liittyen:

Tietoa ja ohjeita työttömyysturvasta:

​​​​​Asiakkuutesi ja työnhakusi käynnistyvät heti, ja tietosi ovat TE-palvelujen käytettävissä mm. avoimiin työpaikkoihin ehdokkaita haettaessa. Asiakaspalvelumallin mukaisesti sinulle järjestetään alkuhaastattelu heti työnhaun alussa, ja jossa kartoitetaan tilanteesi ja laaditaan työnhaun suunnitelma yhdessä asiantuntijasi kanssa. Otamme sinuun yhteyttä kirjallisesti tai soittamalla 0295-alkuisesta numerosta haastattelusta sopimiseksi.

Jos sinulla ei ole verkkopankkitunnuksia, sinun tulee aloittaa työnhakusi asioimalla TE-palvelujen toimipaikassa. Tätä asiointia varten sinun ei tarvitse tehdä ajanvarausta. Oikeutesi työttömyysetuuteen alkaa aikaisintaan siitä päivästä, jolloin asioit TE-palveluissa.

Työmarkkinatori -sivustolle on kerätty monipuolisesti tietoa erilaisista aihe-alueista henkilöasiakkuuteen liittyen:

​​​​​Tutustu myös kenelle ja millä ehdoin:

Asiointi asiakkuuden aikana

Asioi TE-palveluissa TE-toimiston kanssa sopimallasi tavalla.

Palvelemme kaikissa toimipaikoissa ajanvarauksella ja voit hoitaa asioita myös verkossa Työmarkkinatorin Asiointi -palvelussa tai valtakunnallisessa puhelinpalvelussa. Toimipaikkojemme aukioloaikoina aulapalvelut neuvoo ja opastaa mm. sähköisten palvelujen käytössä myös ilman ajanvarausta.

Asiointiin liittyviä viestejä voi Asiointi-palvelun lisäksi lähettää myös turvasähköpostilla ja viestiin voi liittää liitetiedostoja:

Asiointiasi helpottamaan

Toimipaikoissamme on useita asiakaspäätteitä, ja verkkoneuvoja opastaa tarvittaessa sähköisten palvelujen käyttöön.

Enintään 2 viikkoa kestävistä työsuhteista ei tarvitse esittää työtodistusta TE-palveluille. Voit ilmoittaa lyhyet työsuhteet verkossa ja esittää todistukset suoraan työttömyysetuuden maksajalle (Kela, työttömyyskassat).

Verkkoasiointi

Hoida verkossa Työmarkkinatorin Asiointi-palvelussa seuraavat TE-palveluissa asioinnit:

  • Työnhaun ja asiakkuuden käynnistäminen.
  • Omien tietojesi tarkistaminen ja ylläpito.
  • Työnhakuusi ja asiakkuuteesi liittyvien muutosten ilmoittaminen ja työnhaun päättäminen (esimerkiksi työhön meno, äitiysloma, perhevapaa, opiskelun aloittaminen, lomat, vapaaehtoistyö, työhaastattelut ulkomailla, sairausloma, yritystoiminta, vapausrangaistus, ulkomaanmatka, työttömyyseläke ja muu eläke).
  • Oman työllistymissuunnitelman tai suunnitelmaehdotuksen laatiminen, TE-toimiston kanssasi laatiman suunnitelman hyväksyminen, seuraaminen ja toteutuneista tehtävistäsi ilmoittaminen.
  • Omien työttömyysturvaan liittyvien tietojesi tarkastaminen, pyydettyihin selvityksiin vastaaminen ja niiden käsittelyn etenemisen seuraaminen.
  • Oman työnhakuprofiilisi julkaiseminen Työmarkkinatorilla (tiedot näkyvät vain työnantajille).
  • Työvoimakoulutukseen hakeminen, hakemuksen täydennys ja käsittelyn seuranta.
  • Starttirahan hakeminen ja hakemuksen käsittelyn seuraaminen.

Puhelinasiointi

Valtakunnallinen puhelinpalvelumme auttaa kun tarvitset yleisneuvontaa TE-palveluista, opiskelusta, muutosturvasta tai työttömyysturvasta, tai haluat opastusta verkkopalvelujen käyttöön tai jos asian hoitaminen ei onnistu verkkopalvelussa.

​​​​​​Yritys-Suomi puhelinpalvelu neuvoo sinua, jos suunnittelet oman yrityksen perustamista.

Sivu päivitetty 7.11.2024

Päivitetty: 07.11.2024