Asioi meillä

Ohje henkilöasiakkaille

» Asiakkuuden aloittaminen
» Asiointi asiakkuuden aikana
» Verkkoasiointi
» Puhelinasiointi
» Palveluesitteet

Asiakkuuden aloittaminen

Aloita työnhakusi verkossa (Oma asiointi) viimeistään ensimmäisenä työttömyyspäivänäsi. Voit aloittaa työnhakusi jo ennen kuin työttömyys tai lomautus alkaa.

  • Katso Toimi näin, kun haet työttömyysetuutta (te-palvelut.fi)
  • Asiakkuutesi ja työnhakusi käynnistyvät heti, ja tietosi ovat TE-palvelujen käytettävissä mm. avoimiin työpaikkoihin ehdokkaita haettaessa.

TE-palvelut arvioi tilannettasi antamiesi tietojen perusteella. Jos tilanteesi edellyttää asiantuntijan henkilökohtaista palvelua, otamme sinuun yhteyttä kirjeitse tai soittamalla 0295-alkuisesta numerosta,

Jos sinulla ei ole verkkopankkitunnuksia, sinun tulee aloittaa työnhakusi asioimalla jossain TE-palvelujen toimipaikassa.

  • Tätä asiointia varten sinun ei tarvitse tehdä ajanvarausta.
  • Oikeutesi työttömyysetuuteen alkaa aikaisintaan siitä päivästä, jolloin asioit TE-palveluissa.

Tutustu asiakkuuden alkaessa työn ja koulutuksen hakemiseen sekä muihin TE-palveluihin (te-palvelut.fi):

Asiakkaana TE-palveluissa

Löydä töitä

Ammatinvalinta ja koulutus

Tukea työllistymiseen

Nuoret

Aloittavan yrittäjän palvelut

Tutustu myös eri tietolähteisiin, jotka kertovat, millä aloilla töitä on nyt ja tulevaisuudessa sekä millaista osaamista eri ammatteihin vaaditaan.

Asiointi asiakkuuden aikana

Asioi TE-palveluissa TE-toimiston kanssa sopimallasi tavalla.

Palvelemme kaikissa toimipaikoissa ajanvarauksella.

Ilman ajanvarausta saat Imatran, Kotkan, Kouvolan ja Lappeenrannan toimipaikoista tietoa ja neuvontaa TE-palveluista sekä ja opastusta sähköisten palvelujen käyttöön.

Verkkoasiointi

Hoida verkossa Oma asiointi -palvelussa seuraavat TE-palveluissa asioinnit:

  • Työnhaun ja asiakkuuden käynnistäminen
  • Omien tietojesi tarkistaminen ja ylläpito: nimi- ja osoitetiedot, puhelinnumero, omat työ- ja koulutustiedot, työnhaun voimassaolo, tiedot edellisestä asioinnista ja työnhakusuunnitelman sisältö
  • Työnhakuusi ja asiakkuuteesi liittyvien muutosten ilmoittaminen ja työnhaun päättäminen, kuten: työhön meno, äitiysloma, perhevapaa, opiskelun aloittaminen, lomat, vapaaehtoistyö, työhaastattelut ulkomailla, sairausloma, yritystoiminta, vapausrangaistus, ulkomaanmatka, työttömyyseläke ja muu eläke
  • Oman työllistymissuunnitelman tai suunnitelmaehdotuksen laatiminen, TE-toimiston kanssasi laatiman suunnitelman hyväksyminen, seuraaminen ja toteutuneista tehtävistäsi ilmoittaminen
  • Omien työttömyysturvaan liittyvien tietojesi tarkastaminen, pyydettyihin selvityksiin vastaaminen ja niiden käsittelyn etenemisen seuraaminen
  • Oman työnhakuprofiilisi julkaiseminen Työmarkkinatorilla (tiedot näkyvät vain työnantajille)
  • Työvoimakoulutukseen hakeminen, hakemuksen täydennys ja käsittelyn seuranta
  • Starttirahan hakeminen ja hakemuksen käsittelyn seuraaminen

Puhelinasiointi

Valtakunnallinen puhelinpalvelumme auttaa, kun tarvitset

  • yleisneuvontaa TE-palveluista, opiskeluun ja niiden rahoitukseen liittyvistä asioista, muutosturvasta tai työttömyysturvasta
  • opastusta verkkopalvelujen käyttöön tai jos asian hoitaminen ei onnistu verkkopalvelussa.

Yritys-Suomi-puhelinpalvelu neuvoo sinua, jos suunnittelet oman yrityksen perustamista.

Palveluesitteet

Valtakunnalliset esitteet

Päivitetty 2.10.2020
Oma
asiointi

 

Asiointiasi helpottamaan

Toimipaikoissa käytössäsi on useita asiakaspäätteitä. Ota verkkopankkitunnukset mukaan. Verkkoneuvoja opastaa tarvittaessa sähköisten palvelujen käyttöön.

Enintään 2 viikkoa kestävistä työsuhteista ei tarvitse esittää työtodistusta TE-palveluille, vaan voit ilmoittaa lyhyet työsuhteet verkossa  ja esittää todistukset suoraan työttömyysetuuden maksajalle (Kela, työttömyyskassat).

Avoimet työpaikat ja haussa olevat työvoimakoulutukset löytyvät helpoimmin verkosta.