Ajankohtaiset

<< Takaisin

null Palkkatukeen liittyvät muutokset 1.7.2023 alkaen

Näin haet palkkatukea sähköisesti

Voit hakea palkkatukea sähköisesti Työmarkkinatorilla sijaitsevan TE-palveluiden Oma asiointi -palvelun kautta. Asiointipalveluun kirjaudut henkilökohtaisella pankkitunnisteella, mobiilivarmenteella tai varmennekortilla. Hae tukea hyvissä ajoin ennen työsuhteen alkamista.

Täytä hakemus ja lisää tarvittavat liitteet asiointipalvelun palveluvalikon kautta. Asiointipalvelun sisäiset ohjeet helpottavat hakemuksen täyttöä. Palvelusta saapuvat ilmoitukset kertovat tietoa asiointisi eri vaiheista.

TE-toimisto tai kuntakokeilu tarkistaa tuen myöntämisehdot ja verotukseen liittyvät tiedot sekä pyytää tarvittaessa lisätietoja ennen päätöstä. Työsuhde voi alkaa vasta, kun palkkatuki on myönnetty.

Keskeisimmät muutokset 1.7.2023 alkaen

  • Palkkatukea ei voi enää hakea paperisella palkkatukihakemuksella.
  • Palkkatukea hakevilta työnantajilta edellytetään jatkossa Y-tunnusta, ja tukea ei myönnetä kotitalouksille.  
  • Uudistettu palkkatuki kohdentuu palkkakustannuksiin ja tuen prosentuaalinen määrä kasvaa. Työnantaja ei voi jatkossa kattaa tuella palkan sivukuluja tai lomarahaa.  
  • Työnantajan ilmoitusvelvollisuus kevenee. KEHA-keskus, joka vastaa tuen maksatuksesta, tuottaa asiointipalvelussa maksatushakemukselle tulorekisteristä saatavat tulotiedot ja tiedot poissaolojaksoista palkanmaksukuukausittain. Eri pituisista maksatusjaksoista luovutaan ja jatkossa työnantajat hakevat palkkatuen maksatusta palkanmaksukausittain.  
  • Kunnat, kuntayhtymät ja hyvinvointialueet voivat halutessaan luopua erillisestä palkkatuen maksatuksen hakemisesta valtuuttamalla KEHA-keskuksen yhdistelmään työllistetystä henkilöstä kalenterikuukausittain maksettavan palkkatuen automaattisesti tulorekisteriin ilmoitettujen tietojen pohjalta. Automaattista maksatusta päästään hyödyntämään syyskuussa. 

Lue lisää palkkatuesta:

te-updated 06.07.2023