Tietosuoja ja henkilötietojen käsittely julkisissa työvoima- ja yrityspalveluissa
1.1.2023
Julkisena työvoima- ja yrityspalveluna tarjotaan työnvälityspalveluita, tieto- ja neuvontapalveluita, osaamisen kehittämispalveluita sekä yritystoiminnan käynnistämis- ja kehittämispalveluita. Julkiseen työvoima- ja yrityspalveluun kuuluvat myös henkilöasiakkaan palveluprosessiin liittyvät asiantuntija-arvioinnit sekä tämän lain mukaiset tuet ja korvaukset. Työttömän työnhakijan toimeentulon turvaamiseen liittyviä tehtäviä hoidetaan työttömyysturvalain mukaisesti. Työttömyysturvalain mukaisiin tehtäviin liittyy myös EU-työnhakuun liittyvän työttömyysetuuksien maastavientiin koskevan asiakaspalvelun ja tiedon vaihdon järjestäminen.
Palvelu, joka tukee henkilöasiakkaan työllistymistä, tukee samalla yrityksen tai muun työnantajan työvoiman saantia. Yrityksille ja työnantajille tarjottavia työvoima- ja yrityspalveluita ovat työnvälitys, tieto- ja neuvontapalvelut, palkkatuki, työhönvalmentajan palvelut, yhteishankintakoulutukset ja maksulliset yritystoiminnan kehittämispalvelut. Alkavaa yrittäjyyttä tuetaan tieto- ja neuvontapalveluilla, yrittäjävalmiuksien ja yritystoiminnan edellytysten arvioinnilla, uravalmennuksella, työkokeilulla, yrittäjäkoulutuksella ja starttirahalla.
Tietosuojaseloste koskee myös asiakastietojen käsittelyä työllisyyden kuntakokeiluissa. Määräaikaisesta kokeilusta säädetään laissa työllisyyden edistämisen kuntakokeilusta. Lisätietoa kuntakokeilusta ja kokeilualueista löytyy Kuntaliiton sekä työ- ja elinkeinoministeriön verkkosivuilta.
Monialaisen yhteispalvelun tavoitteena on edistää työttömien työllistymistä tarjoamalla heidän palvelutarpeensa mukaisia julkisia työvoimapalveluja sekä sosiaali-, terveys- ja kuntoutuspalveluja yhteistyömallilla, jossa TE-toimisto, Kansaneläkelaitos ja hyvinvointialue yhdessä arvioivat työttömien palvelutarpeet, suunnittelevat työttömien työllistymisen kannalta tarkoituksenmukaiset palvelukokonaisuudet sekä vastaavat työttömien työllistymisprosessin etenemisestä ja seurannasta. Työllisyyden edistämisen kuntakokeiluissa yhteistoimintamalliin osallistuu TE-toimiston sijaan kunta.
Rekisterinpitäjä ja yhteystiedot
Julkisissa työvoima- ja yrityspalveluissa käytettävä asiakastietojärjestelmäkokonaisuus
Elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskusten sekä työ- ja elinkeinotoimistojen kehittämis- ja hallintokeskus (jatkossa KEHA-keskus) vastaa rekisterinpitäjänä asiakastietojärjestelmäkokonaisuuden yleisestä toimivuudesta ja rekisteritoimintojen yhtenäisyydestä sekä tietojärjestelmien kehittämisestä ja ylläpidosta sekä muista sille laissa säädetyistä rekisterinpitäjän tehtävistä. KEHA-keskus, TE-toimistot ja kokeilualueen kunnat ovat julkisissa työvoima- ja yrityspalveluissa käytettävän asiakastietojärjestelmäkokonaisuuden yhteisrekisterinpitäjiä. TE-toimistot ja kokeilualueen kunnat vastaavat asiakastietojärjestelmäkokonaisuuden tietojen oikeellisuudesta omien asiakkaidensa osalta sekä sellaisista rekisterinpitäjän tehtävistä, joita ei ole erikseen säädetty KEHA-keskukselle. TE-asiakaspalvelukeskus vastaa asiakaspuhelujensa ja muiden kontaktiensa yhteydessä asiakastietojärjestelmäkokonaisuuteen tallennettujen tietojen oikeellisuudesta.
TE ajanvaraus- ja videoneuvottelujärjestelmä
TE-toimistossa tietoja käytetään julkisesta työvoima- ja yrityspalvelusta säädetyn lain mukaisten tehtävien järjestämiseksi. Kuntakokeilussa olevien kuntien asiantuntijat käyttävät tietoja työllisyyden edistämisen kuntakokeiluista annetussa laissa säädettyjen tehtävien hoitamiseen. TE Ajanvaraus- ja videoneuvottelujärjestelmän rekisterinpitäjien vastuunjako menee vastaavalla tavalla kuin julkisista työvoima- ja yrityspalveluissa käytettävässä asiakastietojärjestelmäkokonaisuudessa.
Tietoja käytetään asiakkaan joko paikan päällä tapahtuvan tapaamisen, puhelintapaamisen tai videoneuvottelun järjestämisen ajanvaraukseen. Ajanvarausjärjestelmässä käsitellään seuraavia henkilötietoja: nimi, henkilötunnus ja puhelinnumero.
Kaikkien tapaamisten tiedot siirtyvät reaaliaikaisesti asiakastietojärjestelmäkokonaisuuteen. Ajanvarausjärjestelmässä ei säilytetä pitkäaikaisesti tapaamisten ja niihin liittyvien asiakkaiden tietoja. Menneet tapaamiset ja niihin liittyvät tiedot poistetaan automaattisesti 3 kuukauden kuluttua ajanvarausjärjestelmästä.
Videoneuvottelujärjestelmään liittyessä käytetään Suomi.fi-tunnistautumista. Videoneuvottelujärjestelmään ei tallennu tapaamisten ja niihin liittyvien asiakkaiden tietoja.
Tietoja ei käsitellä EU/ETA-alueen ulkopuolella.
Sosiaaliturvatietojen sähköinen vaihtojärjestelmä EESSI
EESSI-lain 17 §:ssä säädetään KELAn vastuusta: Kansaneläkelaitos ylläpitää yhteyspistettä 4–10 §:ssä tarkoitettujen viranomaisten, laitosten ja elinten lukuun ja huolehtii, että sen toiminta antaa tietotekniset valmiudet sähköiseen tiedonvaihtoon. Kansaneläkelaitos myös tuottaa ja ylläpitää yhteyspisteen käyttöön liittyviä teknisiä palveluja.
Yhteyspisteen tietojärjestelmäpalvelun ylläpitäjänä Kansaneläkelaitos toimii luonnollisten henkilöiden suojelusta henkilötietojen käsittelyssä sekä näiden tietojen vapaasta liikkuvuudesta ja direktiivin 95/46/EY kumoamisesta annetussa Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksessa (EU) 2016/679 (yleinen tietosuoja-asetus) tarkoitettuna henkilötietojen käsittelijänä. Siltä osin, kun kyse on Kansaneläkelaitoksen yhteyspisteelle tuottamasta henkilön tunnistamispalvelusta, Kansaneläkelaitos toimii mainitun asetuksen mukaisena henkilötietojen rekisterinpitäjänä.
Työ- ja elinkeinotoimistot ja TE-asiakaspalvelukeskus ovat tietojärjestelmässä käsiteltävien omien tietojensa rekisterinpitäjä.
Monialaisen yhteispalvelun asiakastietojärjestelmä
Laissa työllistymistä edistävästä monialaisesta yhteispalvelusta (TYP-laki, 1369/2014) säädetään, että KEHA-keskus kehittää ja ylläpitää monialaisen yhteispalvelun asiakastietoaineistoa ja asiakastietojärjestelmää monialaisen yhteispalvelun toteuttamiseksi. KEHA-keskus, työ- ja elinkeinotoimistot, hyvinvointialueet ja Kansaneläkelaitos ovat ko. lain 9 §:ssä tarkoitettujen tietojen yhteisrekisterinpitäjiä. Työ- ja elinkeinotoimistot, hyvinvointialueet ja Kansaneläkelaitos vastaavat sellaisista yleisessä tietosuoja-asetuksessa tarkoitetuista rekisterinpitäjän velvollisuuksista asiakastietoaineistoon tallettamiensa tietojen osalta, joita ei erikseen ole säädetty KEHA-keskukselle. Työllisyyden edistämisen kuntakokeiluissa kokeilualueen kunta hoitaa tehtäviä TE-toimiston sijasta ja toimii TYP-lain 9 §:ssä säädettyjen tietojen yhteisrekisterinpitäjänä asiakkaidensa osalta.
Rekisteröidyllä ei ole yleisen tietosuoja-asetuksen 18 artiklassa säädettyä oikeutta 9 §:ssä tarkoitettujen tietojen käsittelyn rajoittamiseen.
Tietojärjestelmän rekisteritiedot
Asiakastietojärjestelmän yleinen toimivuus ja yhtenäisyys
Työ-ja elinkeinoministeriön yhteystiedot (tem.fi)
ELY-keskusten, TE-toimistojen ja KEHA-keskuksen tietosuojavastaava
tietosuoja.keha@ely-keskus.fi
Henkilötietojen käsittely
Henkilötietoja tallennetaan henkilörekistereihin vain perustellusta syystä. Henkilötietoja saadaan rekisteriin rekisteröidyltä henkilöltä itseltään ja niitä kertyy rekisteriin eri palvelutilanteissa henkilöasiakkaan Työmarkkinatorin Asiointi-osiossa, puhelimessa ja käyntiasiointien yhteydessä.
Tietoja saadaan luovutuksina henkilörekistereistä muilta valtion viranomaisilta, kunnan viranomaiselta, Kansaneläkelaitokselta, työttömyyskassalta, Eläketurvakeskukselta, Työllisyysrahastolta, julkisten työvoima- ja yrityspalveluiden palveluntuottajalta sekä 4 luvun 5 §:ssä tarkoitetun työkokeilun järjestäjältä (Laki julkisesta työvoima- ja yrityspalvelusta 12 luku 6 § 1 momentti).
Tietoja työtarjouksiin liittyvistä sekä henkilöön kohdistuvista rekrytointiratkaisuista saadaan työnantajilta.
Kun rekisteriin tallentuva henkilötieto on saatu muualta kuin rekisteröidyltä itseltään, rekisteriin merkitään, mistä tieto on saatu ja kuka tiedon on merkinnyt.
Tallennamme muun muassa seuraavia asiakastietoja:
- tunniste- ja yhteystiedot
- TE-palvelujen asiakkuuteen ja asiointiin liittyvät tiedot
- koulutusta, työhistoriaa ja ammatillista osaamista koskevat tiedot
- palvelutarvetta ja suunnitelmia koskevat tiedot
- tiedot työtarjouksista ja esittelyistä työnantajille
- TE-palvelujen tarjoamisen edellyttämät terveydentila- ja muut tiedot
- työvoimapoliittiset lausunnot
- tiedot työ- ja elinkeinohallinnon palveluista ja etuuksista
- monialaisen yhteispalvelun asiakastietoaineistoon sellaiset sosiaalista tilannetta koskevat tiedot, joilla on vaikutusta työllistymiseen.
Tietoja tarvitaan lakisääteisten tehtävien hoitamiseen, palveluiden toteuttamiseksi ja yhteydenpitoon, joita säädellään seuraavissa laeissa (finlex.fi):
- Laki julkisesta työvoima-ja yrityspalvelusta 916/2012
- Työttömyysturvalaki 1290/2002
- Vuorotteluvapaalaki 1305/2002
- Laki kotoutumisen edistämisestä 1386/2010
- Laki kuntouttavasta työtoiminnasta 189/2001
- Laki työllistymistä edistävästä monialaisesta yhteispalvelusta 1369/2014
- Laki sosiaaliturvajärjestelmien yhteensovittamista koskevan Euroopan unionin lainsäädännön soveltamisesta 352/2010
- Laki työllisyyden edistämisen kuntakokeilusta 1269/2020
- Laki ammatillisesta koulutuksesta 531/2017
- Laki Työkanava Oy -nimisestä osakeyhtiöstä 242/2022
- Laki rekrytointitukikokeilusta 20/2022
Asiointi tapahtuu pääsääntöisesti sähköisiä asiointipalveluja hyödyntäen. Asiointi paikan päällä, puhelinasiointi ja paperipostin lähettäminen on myös mahdollista.
TE-palveluiden Avoimet työpaikat -palvelussa käytetään tilastotietojen keräämisessä Matomo-analytiikkatyökalua.
Tällaista tietoa on esimerkiksi
- kuinka paljon palveluissa on kävijöitä,
- millä päätelaitteilla palvelua on käytetty,
- mistä verkko-osoitteesta kävijät ovat vierailleet palveluissa ja
- yksittäiset sivut, joilla kävijät ovat vierailleet.
Analytiikkatyökalun keräämät tiedot eivät koskaan sisällä henkilön nimeä, henkilötunnusta tai muuta vastaavaa yksilöivää tietoa. TE-palvelut ei pyri tunnistamaan yksittäistä sivustolla kävijää tämän tiedon perusteella. Mikäli käyttäjä on määritellyt verkkoselaimessa ”Do Not Track” asetuksen, analytiikkatyökalu ei kerää eikä seuraa selaustietoja.
Emme suosittele sähköpostiasiointia tietoturvasyiden vuoksi. Mikäli henkilöasiakas kuitenkin asioi sähköpostilla, tulee asiakkaan huolehtia yhteyden riittävästä sähköpostin suojaamisesta. Annamme vastauksia sähköpostilla vain yleistasolla tai vastaamme suojatulla sähköpostilla. Lakisääteisten tehtävien hoitoon liittyen voimme lähettää asiakkaalle sähköpostilla tietoa erilaisista työllistymistä edistävistä palveluista yleisellä tasolla.
Annettuja henkilötietoja käsitellään vain lakisääteisten tehtävien hoitamisen yhteydessä. Tietoja käsittelevät työtehtäviensä mukaisesti TE-palveluiden työntekijät sekä sopimusperusteisesti toimivat palveluntuottajat alihankkijoineen. TE-toimisto on velvoittanut palveluntuottajaa toimimaan henkilötietojen käsittelyssä tietosuoja-asetuksen vaatimusten mukaisesti. Asiakastiedot ovat salassa pidettäviä ja niitä käsittelevällä henkilökunnalla on vaitiolovelvollisuus.
Henkilötietoja käsitellään myös EU-työnhakuun liittyvien työttömyysetuuksien maastavientiin koskevan asiakaspalvelun toteuttamiseksi. Sosiaaliturvatietojen sähköisessä vaihtojärjestelmässä (EESSI) tapahtuvan henkilötietojen käsittelyn tarkoituksena on EU-maiden kansalaisten liikkuessa työttömyysetuuksien maastavientiin liittyvän tiedon vaihto EU-/ETA-maiden tai Sveitsin toimivaltaisten työvoima- ja työttömyysturvaviranomaisten välillä.
Anonymisoituja tietoja käytetään tietojärjestelmän ja palveluiden kehittämiseksi. Kehitystyötä tekevät henkilöt ovat virkasuhteessa toimivia henkilöitä, joita koskee salassapitosäädökset sekä palveluntuottajan henkilöstöä, jolla on sopimusperusteisesti salassapitovelvollisuus.
Tietojen säilyttämistä ohjaa lainsäädäntö. Asiakastietojärjestelmäkokonaisuuden tiedot ja niiden säilytysajat on lueteltu tiedonohjaussuunnitelmassa, jonka ylläpidosta vastaa KEHA-keskus. Julkisissa työvoima- ja yrityspalveluissa käytettävän asiakastietojärjestelmäkokonaisuuden asiakastiedot poistetaan pääsääntöisesti neljän vuoden kuluttua asiakassuhteen päättymisestä. Osan asiakastiedoista Kansallisarkisto on määrännyt arkistolain (831/1994) mukaisesti pysyvään säilytykseen. Pysyvään säilytykseen määrätyt tiedot siirretään säilytettäväksi Kansallisarkistoon asiakastietojärjestelmästä poiston jälkeen.
Tietojen luovuttaminen
Työnantajille voimme toimittaa vain ne tiedot, joita työpaikan täyttö edellyttää ja joiden luovuttamiseen on asiakkaan kirjallinen suostumus. Tällaisia tietoja ovat muun muassa:
- työnhakijan nimi ja yhteystiedot, äidinkieli, muu kielitaito ja kansalaisuus
- työnhakijan koulutus ja suorittamat ammatilliset tutkinnot sekä tarpeellisin osin niiden sisältö ja arvosanat
- työhistoria työtodistuksesta ilmenevine tietoineen
- erityisosaaminen, työ-ja koulutustoiveet samoin kuin työnhakijan itsensä laatima työnhakuesittely työnantajia varten
- määräaikaisen työsopimuksen solmimisedellytysten selvittämiseksi tieto henkilön yhdenjaksoisesta työttömänä työnhakija olosta edellisen 12 kuukauden aikana
Asiakkaan TE-palveluille luovuttamat tai hänen suostumuksellaan toimitetut terveystiedot voidaan luovuttaa työnantajalle vain yksilöidyn kirjallisen suostumuksen perusteella.
Työnantajalla on myös oikeus tietää, onko entinen työntekijä työnhakijana TE-toimistossa, kun hän toteuttaa työsopimuslain mukaista takaisinottovelvollisuuttaan.
TE-toimistolla, Kansaneläkelaitoksella, työttömyyskassoilla sekä ulkomaisilla laitoksilla, joilla on toimivalta käsitellä henkilön työnhakuun ja työttömyysturvaan liittyviä tehtäviä, on keskenään oikeus vaihtaa työnhakuun ja työttömyysturvaan liittyviä tietoja, joilla on vaikutusta henkilön oikeuteen saada työttömyysetuutta. (Työttömyysturvalaki 11 luku 4a§ sekä 13 luku 1 ja 3 §, Laki sosiaaliturvajärjestelmien yhteensovittamista koskevan Euroopan unionin lainsäädännön soveltamisesta.)
Julkisten työvoimapalveluiden järjestämisvastuu siirtyy valtiolta kunnille 1.1.2025. KEHA-keskus luovuttaa työvoimapalveluiden järjestämisestä vastaaville kunnille tai kuntayhtymille toimeenpanon valmistelussa välttämättömät tiedot työvoimaviranomaiselle siirtyvistä asiakkaista 1.8.2024 alkaen. Tietoihin sisältyviä henkilötietoja saa käsitellä vain laissa määritellyssä tarkoituksessa ja vain siltä osin kuin se on toimeenpanon valmistelemiseksi välttämätöntä (Laki työvoimapalveluiden järjestämisestä annetun lain ja eräiden siihen liittyvien lakien voimaanpanosta 383/2023 14 §).
Muille viranomaisille asiakastietoja luovutetaan, jos tietojen luovuttamisesta on säädetty laissa tai tietojen luovuttamiseen on asiakkaan suostumus. Luovutettavan tiedon sisältö määräytyy tietopyynnön tehneen viranomaisen toimivallan laajuudesta. Viranomaisia, joilla on oikeus pyytää tietoja asiakkaasta ovat esimerkiksi ETK, KEVA, Maahanmuuttovirasto, poliisi, sosiaaliviranomainen ja ulosottoviranomainen. Asiakastietoja voidaan luovuttaa myös julkisten työvoima- ja yrityspalveluiden tuottajalle ja työllistymissuunnitelmassa tai sitä korvaavassa suunnitelmassa sovitun työllistymistä tukevan palvelun tuottajalle, jos tiedot ovat palvelun järjestämiseksi välttämättömiä (laki julkisesta työvoima- ja yrityspalvelusta 12 luku 6 §, 2 momentti).
Työnvälitystilasto
Asiakastietojärjestelmäkokonaisuuden tietojen pohjalta tuotetaan kuukausittain työ- ja elinkeinoministeriön Työnvälitystilasto.
Tietojen luovuttaminen tutkimustarkoitukseen
KEHA-keskuksen myöntämän tutkimusluvan perusteella asiakastietoja voidaan luovuttaa tutkimustarkoituksiin, muun muassa tilastointia, tieteellistä tutkimusta tai viranomaisten suunnittelutyötä varten. Luovutettavan tiedon sisältö määräytyy tutkimuslupahakemuksen liitteenä olevan tutkimussuunnitelman mukaan.
Palvelujen käyttäjän oikeudet
Palveluiden käyttäjällä on oikeus muun muassa saada tieto siitä, mitä tietoja palveluiden käyttäjästä tallennetaan. Palveluiden käyttäjä voi tarkistaa TE-palveluiden keräämät tiedot ja tarvittaessa päivittää ne ajan tasalle.
Oikeus tarkistaa omat tiedot, tietojen oikaisu ja täydennys
Työmarkkinatorin kautta pääsee TE-palvelujen henkilöasiakkaan Työmarkkinatorin Asiointi-osioon, joka on henkilöasiakkaiden verkkopalvelut yhteen kokoava sivusto. Asiointi-osion kautta voi nähdä omia asiakastietoja.
Palveluiden käyttäjällä on oikeus tarkastaa asiakastietojärjestelmässä olevat asiakastiedot. Tämän voi tehdä ensisijaisesti Asiointi-osion kautta. Tarvittaessa voi vaatia mahdollisten virheellisten tietojen korjaamista. Tiedot päivittyvät palveluun noin päivän viiveellä muutoksesta.
Mikäli Asiointi-osion vaatimaa ns. vahvaa tunnistusta (pankkitunnistus, mobiilivarmenne, varmennekortti) ei ole käytössä, voi tarkastuspyynnön tehdä kirjallisesti lomakkeella. Lisäksi mahdollinen oikaisupyyntö tulee tehdä aina kirjallisesti ja se tulee myös allekirjoittaa. Kirjallisessa pyynnössä tulee yksilöidä mitä henkilörekisteriä tarkastuspyyntö tai oikaisupyyntö koskee.
- Lue lisää tarkastuspyynnön tekemisestä (tietosuoja.fi)
- Lue lisää oikaisupyynnön tekemisestä (tietosuoja.fi)
Allekirjoitettu tarkastuspyyntö tai oikaisupyyntö tulee toimittaa asiakkuudesta vastaavaan TE-toimistoon tai kuntakokeiluun. Lomakkeen voi toimittaa vaihtoehtoisesti postitse tai sähköpostilla asiakkuudesta vastaavaan toimiston tai kuntakokeilun kirjaamoon tai asioimalla henkilökohtaisesti. Sähköpostin lähettäjän tulee huolehtia sähköpostin salaamisesta yksityisyydensuojan turvaamiseksi.
Kirjallisen tarkastuspyynnön saatuaan asiakkuudesta vastaava toimisto toimittaa asiakastietojärjestelmäkokonaisuudessa olevat asiakastiedot kirjattuna kirjeenä, joka on noudettavissa lähimmästä Postin palvelupisteestä. Mikäli asiakas hakee vastauksen asiakkuudesta vastaavan toimiston kirjaamosta, tarkistetaan henkilöllisyys passista, henkilökortista tai ajokortista.
Asiakkuudesta vastaava toimisto voi tarjota mahdollisuutta tietojen yhteiseen läpikäyntiin. Mikäli asiakastietojärjestelmäkokonaisuudessa ei ole tietoja, siitä saa tiedon postitse. Myös oikaisupyyntöön saa vastauksen postitse. Vastauksen mukana toimitetaan rekisteritiedot oikaistussa muodossa. Jos rekisterinpitäjänä toimiva TE-toimisto tai kokeilualueen kunta kieltäytyy tekemästä vaadittua oikaisua, asiakkuudesta vastaava toimisto antaa kirjallisen vastauksen perusteluineen.
Tietojärjestelmän tuottamat lokitiedot eivät ole henkilöasiakasrekisterin asiakastietoja. Lokitietoja ei luovuteta kuin viranomaiselle erillisen tietopyynnön perusteella. Tuotettuja lokitietoja käytetään mahdollisten väärinkäytösepäilyjen selvittämiseksi.
Käsittelyn rajoittaminen
Oikeutta henkilötietojen käsittelyn vastustamiseen ei sovelleta viranomaisen lakisääteisten tehtävien hoidon yhteydessä.
Suostumuksen peruutus tietojen käyttöön
Suostumuksen tietojen luovuttamiseen voi pyytää poistamaan siltä taholta, jolle suostumus on annettu.
Henkilötietojen käsittelyä koskeva valitus tai kantelu
Tarvittaessa voit valittaa tai tehdä kanteluntietojesi käsittelystä tietosuojavaltuutetulle.
Lisätietoja henkilötietojesi käsittelystä saat asiakkuudesta vastaavasta toimistosta tai tietosuojavastaavalta.
TE-toimistot: tietosuoja.keha@ely-keskus.fi
Kokeilualueen kunnat: kuntien tietosuojavastaavat.
Lue lisää
Päivitetty: 17.10.2024