Suoma - suuntaa työnhakuun

Sosiaalinen media työnhaussa

Sosiaalisen median rooli työnhaussa on kasvanut huomattavasti. Moni yritys hyödyntää sosiaalista mediaa sopivien työntekijöiden löytämiseksi. Joillakin aloilla, kuten viestinnässä ja markkinoinnissa, on sosiaalisen median osaaminen erityisen tärkeä kriteeri rekrytoinnissa. Erilaisia sosiaalisen median kanavia, joita voi hyödyntää työnhaussa, on useita. Tässä pari suosituinta, sekä vinkkejä miten hyödyntää niitä työnhaussa. 

LinkedIn 

Luo oma profiili, muista CV. Tee profiilisi englanniksi, koska suurin osa Suomessakin tehdyistä LinkedIn- hauista tehdään englanniksi. Palvelu tarjoaa sinulle mahdollisuuden tehdä profiili useilla eri kielillä tarpeen mukaan. 

Verkostoidu ammatillisesti ja tavallista avoimemmin. Kyse ei ole luottamusverkostosta kuten esimerkiksi Facebookissa tai kasvokkain verkostoitumisessa. Haali paljon ihmisiä lähipiiriisi ja ajattele palvelua palapelinä: yhden palan myötä aukeaa aina uusia mahdollisuuksia. Arviolta 90 prosenttia rekrytoijista käyttää tätä ilmaista palvelua, joten huolehdi, että olet helposti tavoitettavissa. Mieti, olisiko aiheellista ilmoittaa yhteystiedot jo summary-osiossa. 

Liity erilaisiin LinkedIn-ryhmiin, esimerkiksi eri työnhakuryhmiin, joista suurin on Talent Pool Finland. Ryhmistä löytyy erikseen jobs discussions -osio, josta löydät niin sanottuja piilotyöpaikkoja, eli vain ryhmän jäsenten tietoon tulevia työnhakuja.  

Mitä enemmän tuotat kanavaan ja profiiliisi monipuolista ja laajaa osaamistasi kuvaavaa sisältöä, sitä helpommin tulet myös löydetyksi. Myös ydinosaamistasi kuvaavien sanojen taitava toistaminen profiilissa nostaa mahdollisuuksiasi tarttua sopivan rekrytoijan haaviin. Voit myös kirjoittaa heti profiilisi alkuun "Looking for new opportunities" merkiksi siitä, että etsit töitä. Mikäli olet työsuhteessa, harkitse tarkkaan, kuinka avoimesti ilmaiset kiinnostuksesi uusiin työpaikkoihin – esimiehesi saattaa nähdä profiilisi. 

TE-palvelut LinkedInissä (linkedin.com)

Twitter 

Työnantajan kannalta tehokas: tuottaa eniten lukukertoja työpaikkailmoitukselle. Tee hakuvahteja esimerkiksi Hootsuite-palvelun avulla. Peräti 70 prosenttia yhden päivän työpaikkailmoituksista löytyy hakusanoilla #rekry, #rekrytointi, #duunit, #työpaikat. Kannattaa tarkistaa myös sanayhdistelmä #jobs #finland ja paikkakunnan mukaan esimerkiksi #jobs #helsinki. 

Oleellista on kävijöiden houkuttelu omiin työnhaun kannalta olennaisiin sisältöihin linkkejä jakamalla. Voit tuoda esille omia ajatuksia, työnäytteitä, kirjoituksia jne. Viestien elinikä on lyhyt, joten jos haluat tulla löydetyksi, sisällön tuotannon on oltava jatkuvaa. Työnhaussa aktiivisuudella on merkitystä ja se voi poikia tuloksia.  

TE-palvelut twitterissä (twitter.com)

Youtube 

Youtube on yksi monista ilmaisista videopalveluista, joita voi käyttää oman työnhakuvideon julkaisuun. Lisäksi youtubesta löydät paljon ohjevideoita.

TE-palvelut YouTubessa (youtube.com)

Facebook 

Facebookissa voit esimerkiksi liittyä työnhakuaiheisiin ryhmiin, ja seurata kiinnostavia työnantajia. On hyvä tarkistaa millaisen vaikutelman facebook-profiilisi antaa sinusta.

Instagram 

Instagram-profiilin avulla voit tuoda esiin osaamistasi tai kädentaitojasi, jolloin Instagram-profiili toimii ikään kuin portfoliona. Voit lisätä CV:seesi tai hakemukseesi linkin Instagram-profiiliisi ja tällä tavoin tuoda osaamistasi esille myös kuvien ja videoiden keinoin. Instagramissakin kannattaa tehdä sanahakuja kuten #rekry, ja voit seurata sinua kiinnostavia työnantajia.

Päivitetty: 24.02.2022