Usein kysyttyjä kysymyksiä
Asiointi
-
Miten saan ajanvarauksen TE-toimistoon?
Avaa/Sulje sisältöKaikessa asioinnissa ei tarvita ajanvarausta TE-toimistoon. Verkossa Oma asiointi -palvelussa voit mm. muuttaa työnhakutietojasi sekä tarkistaa työnhaun voimassaolon ja työttömyysturvalausuntosi.
Jos tarvitset ajanvarauksen TE-toimistoon, sovi asiasta aina suoraan TE-toimiston kanssa puhelimitse, Oma asiointi -palvelussa tai asioimalla TE-toimistossa. Myös ajanvarauksen muutokset tehdään suoraan TE-toimistoon.
Katso TE-toimistojen yhteystiedot ja asiointiohjeet sivuilta
-
TE-toimiston piti ottaa yhteyttä eiliseen mennessä, mutta puhelua ei ole tullut
Avaa/Sulje sisältöTyönhakusi on voimassa toistaiseksi, jos Oma asiointi -palvelun asiakastiedoissasi näkyy ”Työnhakusi on voimassa. TE- toimisto ottaa sinuun yhteyttä pp.kk.vvvv mennessä.” Se tarkoittaa, että työnhakusi ei katkea, vaikka TE- toimistosta ei vielä ole sinuun yhteydessä oltukaan. TE-toimisto ottaa sinuun yhteyttä mahdollisimman pian
On tärkeää, että pidät yhteystietosi ajan tasalla TE-toimiston mahdollisia yhteydenottoja varten (esim. aikavaraukset, työtarjoukset).
-
Mistä tiedän, olenko työllisyyden kuntakokeilun asiakas?
Avaa/Sulje sisältöSinun ei tarvitse itse selvittää, oletko työllisyyden kuntakokeilun asiakas. Jos olet kuntakokeilun asiakas, saat tiedon siitä henkilökohtaisesti kirjeellä tai silloin, kun ilmoittaudut työnhakijaksi Oma asioinnin kautta tai teet Oma asioinnissa muutosilmoituksen, jossa ilmoitat työttömyyden tai lomautuksen alkamisesta.
Kun haluat käynnistää työnhakusi, ilmoittaudu työnhakijaksi TE-toimistoon ohjeiden mukaisesti.
-
Miten asioin, jos minut siirretään työllisyyden kuntakokeilun asiakkaaksi?
Avaa/Sulje sisältöKun olet työllisyyden kuntakokeilun asiakas, kuntakokeiluun kuuluva kotikuntasi auttaa sinua työllistymisessä ja tarjoaa sinulle sopivia palveluita TE-toimiston sijasta. Jos esimerkiksi olet Pirkanmaan kuntakokeilun asiakas ja kotikuntasi on Tampere, silloin saat apua työllistymiseen Tampereen kaupungilta.
Kotikuntasi tekee sinulle palvelutarvearvion ja laatii kanssasi työllistymissuunnitelman. Kotikuntasi voi antaa sinulle myös työvoimapoliittisia lausuntoja tai pyytää lisätietoja epäselviin asioihin selvityspyynnöllä. Kun tarvitset apua, ole ensisijaisesti yhteydessä omaan asiantuntijaasi kotikunnassasi. Käytössäsi ovat myös Oma asiointi -palvelu ja TE-puhelinpalvelut.
Valtakunnalliset TE-palvelut löydät nyt Työmarkkinatorilta
- Avoimet työpaikat (tyomarkkinatori.fi)
- Uutiset
- Henkilöasiakkaat (tyomarkkinatori.fi)
- Työnantajat ja yrittäjät (tyomarkkinatori.fi)
- TE2024-uudistus (tyomarkkinatori.fi)
Päivitetty: 14.03.2023