null Sosiaalinen media työnhaussa - LinkedIn

LinkedIn on sosiaalisen median alustoista eniten työnhakuun keskittynyt palvelu. LinkedInin kautta voit verkostoitua, löytää työpaikkailmoituksia tai vaikkapa tulla headhuntatuksi. LinkedInissä ilmoitetaan avoimeksi hyvin monenlaisia työpaikkoja hiihtokeskustyöntekijöistä insinööreihin. Mikäli sinulla ei vielä ole LinkedIn-profiilia, ota homma haltuun vaikka heti!

Pst. Tiesithän, että LinkedInissä kannattaa olla aktiivinen myös työssä ollessasi. Säännöllinen aktiivisuus somessa auttaa sinua brändäämään itseäsi, mistä taas voi olla hyötyä etsiessäsi uusia työmahdollisuuksia. Itsensä brändäämisen pohjatyö kannattaa aloittaa jo hyvissä ajoin.

 

1. Oman profiilin luominen

LinkedInin käyttö aloitetaan oman profiilin luomisella. LinkedIn-aktiivisuuden ohella LinkedIn-profiilisi kannattaa ehdottomasti liittää myös ansioluetteloosi Profiili toimii sähköisenä ansioluettelona ja pitää sisällään mm. esittelytekstin, työhistoria- ja koulutustaustasi, kielitaitosi ja osaamisesi. Alastasi ja työllistymistoiveistasi riippuen voit luoda profiilin joko suomeksi tai englanniksi. LinkedIn -profiileissa yleisempää on käyttää englantia, mutta voit myös täydentää tietojasi sekä englanniksi että suomeksi.

 

Profiilikuva

Profiilikuva LinkedInissä on erittäin suotavaa, vaikkakaan ei pakollista. Selkeä ja asiallinen kuva kiinnittää huomion ja toimii ensivaikutelman antajana. Profiilikuvassa kannattaa välttää kaverikuvia, jotta ei jää epäselväksi, kenen profiili on kyseessä.

 

Sijainti

Sijainnin määrittäminen on tärkeää, mikäli haluat, että rekrytoijat löytävät sinut. Rekrytoivat yritykset voivat julkaista sponsoroituja julkaisuja kohdennetusti tietyille paikkakunnille ja mikäli sijaintiasi ei ole määritelty, eivät julkaisut mahdollisesti tavoita sinua.

 

Otsikko

Otsikko (Headline) tulee näkyviin nimesi alapuolelle sekä profiilissasi että julkaisemissasi postauksissa. LinkedIn asettaa automaattisesti otsikoksi nykyisen tittelisi. Pääset muokkaamaan otsikkoa manuaalisesti klikkaamalla otsikkotekstiä.

Otsikkotekstin tarkoituksena on kertoa lyhyesti ja ytimekkäästi sinusta. Kerro esimerkiksi minkä alan osaaja olet, millainen olet työntekijänä, mitkä ovat vahvuutesi, missä työskentelet tällä hetkellä tai oletko kiinnostunut uusista tuulista työrintamalla. Otsikkotekstissä personaallisuus saa näkyä!

 

Esittelyteksti

Esittelytekstin (Summary) tavoitteena on vakuuttaa lukija sinusta, osaamisestasi ja taidoistasi. Esittelytekstissä voit tarkemmin avata, millaisista käytännön osaamista sinulta löytyy, millaisia tavoitteita tai kehittämistoiveita sinulla on työurasi suhteen. Myös esittelytekstissä persoonallisuutesi saa näkyä.

 

Työhistoria- ja koulutustiedot

Työhistoria- ja koulutustiedot on hyvä täyttää huolellisesti ja mielellään konkreettisella tasolla, niin, että avaat työtehtäviäsi antaen esimerkkejä. Näin mahdollinen uusi työnantaja saa tittelisi lisäksi tietoa käytännön tehtävistäsi ja voi arvioida, kuinka osaamisesi soveltuisi heidän yritykseen. LinkedIniin kannattaa lisätä vähintään työnantajasi nimi, aloitus- ja päättymispäivämäärä, tittelisi sekä keskeiset työtehtäväsi.

Koulutustaustastasi kannattaa mainita ainakin missä ja mitä olet opiskellut sekä mahdolliset pää- ja sivuaineet. Voit myös avata lopputyösi aihetta.

 

Muut

Profiiliin kannattaa myös lisätä taitojasi (Skills), joita olet esimerkiksi työelämässä tai harrastusten kautta oppinut. Skillsit toimivat ikään kuin hakusanoina, joten niiden lisääminen parantaa mahdollisuuksiasi tulla esiin rekrytoijien etsiessä uusia työntekijöitä. Skillsien lisäämisen myötä LinkedIn-verkostosi jäsenet voivat antaa kannatusta taidoillesi suositusten (endorsment) kautta. Muistathan myös suositella tuntemiesi ihmisten taitoja.

Täydentämisen arvoisia profiilitietoja ovat myös sertifikaattien tai palkintojen kaltaiset saavutukset (Accomplishments), kielitaito (Languages) ja kiinnostuksen kohteesi (Interests).

 

2. Oleellisinta LinkedInissä on verkostoituminen

LinkedInin keskeisin idea on verkostoitua. Verkostoituaksesi voit kerätä profiiliisi kontakteja työurasi eri vaiheista, opiskelukavereistasi tai esimerkiksi harrastuspiiristäsi. Verkostoosi kannattaa lisätä pääosin henkilöitä, jotka todellisuudessa tiedät / tunnet. Mikäli kuitenkin haluaisit verkostoitua tuntemattoman henkilön kanssa, joka esimerkiksi toimii kanssasi samalla alalla tai on muutoin ammatillisesti kiinnostava, kannattaa verkostoitumispyynnön mukaan liittää lyhyt viesti siitä, minkä takia haluaisit kyseisen henkilön verkostoosi.

LinkedInissä olevat ryhmät ovat oiva tapa löytää saman henkisiä ihmisiä ja verkostoitua, miksei jopa löytää uusi työnantaja tai rekrytoiva henkilö. Liittymällä kiinnostuksen kohteitasi sivuaviin ryhmiin voit sekä seurata käytyjä keskusteluja että aloittaa niitä itse. Keskusteluihin kannattaa osallistua rohkeasti, näin tulet huomatuksi ryhmissä. Myös ryhmien ulkopuolella kannattaa olla aktiivinen ja jakaa verkostoasi kiinnostavia julkaisuja.Verkostollasi on myös merkitystä löydettävyytesi kannalta.

 

3. Työpaikkailmoitukset

Verkostoinnin ohella LinkedInistä löytyy myös työpaikkailmoituksia. Klikatessasi LinkedInin hakutoimintoa avautuu sinulle ikkuna, jonka avulla voit etsiä käyttäjiä, yrityksiä tai työpaikkoja. Haun lisäksi voit saada ilmoituksia sinulle soveltuvista paikoista sekä tallentaa kiinnostavimmat työpaikkailmoitukset myöhempää tarkastelua varten.

Voit etsiä työpaikkailmoituksia ammattinimikkeen, yrityksen nimen, työpaikan sijainnin tai esimerkiksi työpaikkailmoituksen julkaisuajankohdan perusteella. Työpaikkoja kannattaa etsiä sekä englanniksi että suomeksi. Löytäessäsi mielenkiintoisia työpaikkailmoituksia LinkedIn kertoo sinulle, mikäli verkostostasi löytyy käyttäjiä, jotka työskentelevät tai ovat työskennelleet ilmoituksen työnantajayrityksessä. Mikäli yhteisiä tuttuja löytyy, voit pyytää heiltä ns. saatekirjettä (referral).

LinkedIn tarjoaa sinulle muutamia saatekirje-vaihtoehtoja, mutta suositeltavaa on, että muokkaat saatekirjettä itsesi näköiseksi. Saatekirjeessä on erityisesti hyvä muistuttaa vastaanottajaa siitä, mistä tunnette toisenne, mikäli ette ole olleet hetkeen tekemisissä. Lisäksi voit perustella lyhyesti, miksi kiinnostuit työtehtävästä ja miksi olisit siihen oikea valinta.

Lisäksi voit tarkastella, kuinka hyvin sovellut tehtävään LinkedIn-profiilisi perusteella. LinkedIn nimittäin kertoo sinulle mm. vastaavatko tutkintosi tai profiiliin lisäämäsi taidot (skills) työpaikkailmoituksessa mainittuja toivomuksia. Tämä ominaisuus on kuitenkin ilmoituskohtainen eikä näin ollen ole vakiona jokaisessa työpaikkailmoituksessa.

LinkedInistä löytämääsi työpaikkaa voit hakea Apply-painikkeen kautta. Painiketta klikkaamalla siirryt automaattisesti erilliselle verkkosivulle, jonka kautta voit hakea paikkaa. Erillinen sivusto voi olla työpaikasta riippuen esimerkiksi yrityksen omat kotisivut tai valtiolle.fi -sivusto.

Toisinaan voit törmätä myös Easy apply -painikkeeseen, jonka kautta voit hakea työpaikkaa kevennetysti. Tällöin voit hakea paikkaa ilmoittamalla työnantajayritykselle sähköpostisi, puhelinnumerosi sekä lataamalla ansioluettelosi lähetettäväksi. Ansioluettelon lataaminen on vapaaehtoista. Easy apply -hakemuksen yhteydessä LinkedIn ilmoittaa työnantajayritykselle koko profiilisi tiedot.

Toivottavasti näillä vinkeillä pääset alkuun LinkedIn-profiilisi kanssa!

te-updated 18.10.2024