Työvoimapalveluiden tietojärjestelmiin tehdään päivitys, jonka takia sekä Työmarkkinatorin Asiointi-osio että työnantajien Oma asiointi -verkkopalvelu ovat pois käytöstä. Käyttökatko alkaa maanantaina 30.12.2024 klo 8, ja se päättyy torstaina 2.1.2025 klo 8.
Käyttökatkon aikana Työmarkkinatorille kirjautuminen ei ole mahdollista, mikä tarkoittaa sitä, että tuona aikana ei voi täyttää tai julkaista työnhakuprofiilia tai työpaikkailmoituksia.
Käyttökatkon aikana tehtävässä päivityksessä valmistaudutaan työvoima- ja kotoutumispalveluiden siirtoon. Palvelut siirtyvät valtiolta kuntien vastuulle 1.1.2025 alkaen.
Pyrithän hoitamaan asiointisi mahdollisuuksien mukaan ennen käyttökatkoa. Voit esimerkiksi ilmoittautua työnhakijaksi jo etukäteen, jos sinulla ei ole tiedossa työpaikkaa ensi vuodelle.
Jos et ole saanut asiaasi hoidettua käyttökatkon vuoksi, ota yhteyttä oman alueesi työvoimaviranomaiseen.
Poikkeukset puhelinpalveluiden aukioloajoissa
Puhelinpalveluiden aukioloaikoihin on tiedossa seuraavia poikkeuksia:
- 30.12.2024: Henkilöasiakaspalvelu on avoinna klo 9–16.15. Palvelukielet: suomi, ruotsi, englanti ja venäjä. Käyttökatkon vuoksi puhelinpalvelussa voidaan antaa vain neuvontaa esimerkiksi tulevista työllisyysalueista tai käyttökatkon vaikutuksista.
- 31.12.2024: Kaikki henkilöasiakaspalvelut ovat kiinni.
- Yritys-Suomi-puhelinpalvelu ja Yrittäjän talousapu avoinna normaalisti 30.12. klo 9–16.15 ja 31.12. klo 9–15.
Palveluissa voi vuodenvaihteessa olla hitautta. Mikäli asiasi ei ole kiireinen eikä vaadi nopeaa käsittelyä, kannattaa sinun välttää yhteydenottoa tammikuun ensimmäisinä päivinä. Siirtymä voi aluksi aiheuttaa hitautta asiakaspalvelussa.
Palveluiden siirtyminen ei vaadi asiakkailta toimenpiteitä
Työvoimapalvelujen siirto kunnille 1.1.2025 tarkoittaa sitä, että jatkossa oma kuntasi palvelee sinua, kun tarvitset työllistymiseen liittyviä palveluita. Jos olet jo asiakkaana TE-palveluissa tai kuntakokeilussa, Jos olet jo asiakkaana TE-palveluissa tai kuntakokeilussa, muutos ei vaadi sinulta toimenpiteitä. Asiakkuutesi siirtyy uudelle palveluntuottajalle automaattisesti.
Saat mahdollisista muutoksista tietoa oman kuntasi verkkosivuilta. Lisäksi sinuun ollaan tarvittaessa yhteydessä henkilökohtaisesti.
Suosittelemme asiakkaita ottamaan käyttöön jo nyt sähköiset suomi.fi-viestit. Sitä kautta saat kätevästi työvoimaviranomaisen lähettämät ajanvarauskutsut. Jos et ota viestejä käyttöön, saat ajanvarauskutsun kirjeellä tai tekstiviestillä. Viestien käyttöönotto onnistuu seuraavasti:
- Kirjaudu suomi.fi:hin.
- Mene kohtaan Viestit.
- Anna suostumus viestien sähköiseen vastaanottoon.
- Anna sähköpostiosoite, johon haluat ilmoituksen saapuneista viesteistä.
- Valitse kieli, jolla haluat saada ilmoitukset.
- Tallenna.
Lue lisää
te-updated 13.12.2024