Työnhakija
Ohjeita työnhaun käynnistämiseen ja asiointiin työnhaun käynnistämisen jälkeen
Työnhakijana ja TE-palveluiden asiakkaana voit olla vaikka et olisikaan työtön. Lue tarkemmat asiointiohjeet Työmarkkinatori-sivustolta:
Työnhaun käynnistäminen
- Ilmoittautuminen työnhakijaksi (tyomarkkinatori.fi)
- Oma asiointi -verkkopalvelu henkilöasiakkaalle
- How to register as a jobseeker
Ohjeet työttömälle työnhakijalle
- Olen työtön tai jäämässä työttömäksi (tyomarkkinatori.fi)
- Työttömän työnhakijan oikeudet ja velvollisuudet (tyomarkkinatori.fi)
Asiointi TE-palveluissa
Sähköisessä Oma asiointi -palvelussa saat hoidettua kätevästi asiointiisi liittyviä asioita. Sitä kautta voit pitää yhteyttä asiantuntijaasi, ja näet kaikki avoinna olevat, työllistymissuunnitelmassa sovitut tehtäväsi. Oma asioinnissa voit jättää yhteydenottopyynnön, jolloin soitamme sinulle takaisin mahdollisimman pian.
Mikäli et voi käyttää Oma asiointia, voit lähettää luottamuksellisia viestejä ja niiden liitetiedostoja turvasähköpostilla.
Lapin TE-toimiston asiointipisteiden yhteystiedot ja aukioloajat löydät Yhteystiedot-sivulta.
Henkilöasiakkaan chat- ja puhelinpalvelu
Paikalliset palvelut
Paikalliset palvelut -sivuilta löydät Lapin TE-toimiston asiakkailleen tarjoamat maksuttomat palvelut. Valtakunnalliset ja kaikille TE-toimistoille yhteiset palvelut löytyvät Työmarkkinatori-sivustolta.
Jäikö kysyttävää? Katso myös:
Ammattibarometri
Ammattibarometri kertoo työ- ja elinkeinotoimistojen asiantuntijanäkemyksen keskeisten ammattien työmarkkinanäkymistä lähitulevaisuudessa ja se laaditaan kaksi kertaa vuodessa.
ForeAmmatti -palvelu
Palvelu tarjoaa mm. työnhakijoille, ammatinvaihtoa tai kouluttautumista harkitseville ja oppilaitoksista valmistuville sekä opinto-ohjauksen ja koulutussuunnittelun tueksi ammatti- ja työmarkkinatietoa mm. ammattien työllisyysnäkymistä, työnantajien arvostamista osaamisista ja avoimista työpaikoista.
Uudistimme palveluitamme 2.5.2022 - tutustu työnhaun muutoksiin
Työnhakuun tuli muutoksia 2.5.2022 alkaen, kun uusi asiakaspalvelumalli astui voimaan. Uusi malli koskee kaikkia työnhakijoita. Lapin TE-toimiston asiakkaat siirtyvät uuteen malliin asteittain. Tältä sivulta löydät tietoa siitä, mitä uusi asiakaspalvelumalli tarkoittaa ja miten työnhakijan tulee toimia.
Valtakunnalliset TE-palvelut löydät nyt Työmarkkinatorilta
te-updated 18.10.2024