12.3.-6.6.2024 toteutettavalla virtuaaliaulapalvelun pilotoinnilla haetaan kokemuksia mallin toimivuudesta ja hyviä käytäntöjä palvelujen saatavuuden parantamiseksi TE2024-uudistuksen toimeenpanoa silmällä pitäen. TE-palvelujen uudistuksessa on tavoitteena, että palvelut tuotetaan lähellä asiakasta ja että niiden toteutustapojakin voidaan kehittää palvelutarpeita vastaaviksi. Pilotin tulokset huomioidaan, kun valmistellaan palvelujen ja tehtävien siirtoa valtiolta Etelä-Karjalan työllisyysalueelle, joka vastaa maakunnan työvoimaviranomaisen tehtävistä 1.1.2025 alkaen. Vastuukuntana toimii Lappeenrannan kaupunki.
Mikä Virtuaaliaula on?
Virtuaaliaulan pilotointi toteutetaan yhdessä Rautjärven kunnan ja Kaakkois-Suomen TE-toimiston Imatran toimipaikan kanssa. Virtuaaliaulan palvelut ovat hyödynnettävissä kokeilun aikana tiistaisin, keskiviikkoisin ja torstaisin kello 9.00–11.00.
Virtuaaliaula toteutetaan verkossa. Palvelulle on varattuna Rautjärven kunnantalolta asiakaspäätteellä sekä dokumenttikameralla varustettu erillinen huone. Palvelusihteeri ohjaa asiakkaan kyseiseen tilaan. Imatran TE-toimisto saa ilmoituksen Rautjärven kunnantalolta, kun asiakas on saapunut käyttämään virtuaaliaulapalvelua. TE-toimisto avaa kuvallisen etäyhteyden asiakaspäätteelle.
Asiakkaan tunnistautuminen tapahtuu Rautjärven kunnantalolla ennen palveluun ohjausta palvelusihteerin toimesta. TE-toimisto vahvistaa asiakkaan henkilöllisyyden henkilöllisyystodistuksesta palvelun aikana.
Millaisia palveluita Virtuaaliaula tarjoaa?
Virtuaaliaulapalvelussa voidaan toteuttaa mm.:
- Henkilö- ja yritysasiakkaiden yleinen neuvonta ja ohjaus
- Työnhaun käynnistys
- jos asiakkaalla ei ole Suomen kansalaisuutta, tarvittavien dokumenttien esittäminen (Työntekoon oikeuttava oleskelulupa/EU-kansalaisen rekisteröintitodistus ja henkilöllisyystodistus),
- jos asiakkaan työnhaku on päättynyt asioinnin toistuvaan laiminlyöntiin aiemmin, asiakkaan tulee asioida henkilökohtaisesti lähimmässä TE-toimistossa
- Työnhaun muutoksesta ilmoittaminen
- Erilaisten asiakirjojen toimittaminen, esimerkiksi
- koulutukseen ja työsuhteeseen liittyvät sopimukset ja todistukset,
- lääkärintodistukset ja -lausunnot,
- TE-toimiston lomakkeet.
- Toimintasuunnitelmassa sovittujen tehtävien toteuttamisesta ilmoittaminen, kun asiakkaalla ei ole mahdollisuutta sähköiseen asiointiin Oma asiointi -palvelussa.
Lisätietoja ja tukea asiointiin
Rautjärven kunnantalo
Simpeleentie 12, 1. krs., 56800 Simpele (Esteetön kulku torin puolelta)
Kaakkois-Suomen TE-toimisto
Tainionkoskentie 70, 55120 Imatra
TE-toimisto tarjoaa asiakkailleen maksutonta verkkopalvelua nimellä Etätukea työnhakuun! Palvelussa saat asiantuntijalta henkilökohtaista apua ja vinkkejä työnhakuun, opastusta Oma asiointi -palvelun ja eri työnhakukanavien käyttämiseen sekä työvoimakoulutuksiin hakeutumiseen.
Voit milloin tahansa osallistua palveluun täyttämällä esittelysivulla olevan ilmoittautumislomakkeen ja valitsemalla palveluntarpeesi. Kun olet täyttänyt ja lähettänyt lomakkeen, otamme sinuun yhteyttä viiden arkipäivän kuluessa.
• Tutustu Etätukea työnhakuun -palveluun (te-palvelut.fi)
Valtakunnalliset TE-palvelut löydät nyt Työmarkkinatorilta
Päivitetty: 18.10.2024