TE-palveluiden järjestämisvastuu muuttuu 1.1.2025 alkaen (laki työvoimapalveluiden järjestämisestä 380/2023). Muutoksen myötä nykyiset TE-toimistot lakkautetaan, ja vastuu palveluiden järjestämisestä siirtyy kunnille. Pääosa TE-toimistojen tehtävistä ja niitä hoitavasta henkilöstöstä siirtyy 1.1.2025 alkaen kuntasektorin työvoimaviranomaiselle.
Kaakkois-Suomessa työllisyyspalveluita tuottavat jatkossa Etelä-Karjalan työllisyysalue, Etelä-Kymenlaakson työllisyysalue ja Kouvolan työllisyysalue. Etelä-Karjalassa ja Etelä-Kymenlaaksossa palvelut järjestetään vastuukuntamallilla Lappeenrannan ja Kotkan kaupunkien vastatessa palvelujen tuottamisesta. Kouvola muodostaa oman alueensa ja vastaa itse palveluista.
Mitä muutos tarkoittaa asiakkaille?
TE2024-uudistuksen keskeisin tavoite on varmistaa, että jatkossa työllisyyspalvelut, osana kuntien maksuttomia peruspalveluita, edistävät lakisääteisten oikeuksien ja velvoitteiden toteutumista. Uudistuksella pyritään vahvistamaan alueen työnhakijoiden ja työnantajien parempaa kohtaamista. Valmistelun punainen lanka on ollut, että asiakkaiden tarvitsemat palvelut ovat lähellä ja niihin pääsy sekä palveluiden käyttö on tehty mahdollisimman sujuvaksi. Saavutettavuutta edistetään myös vahvistamalla Tyomarkkinatori.fi ja Suomi.fi -sivustoille tuotettuja, digitaalisia palveluita. Valtakunnallisina palvelualustoina ne myös osaltaan edistävät yhdenvertaisuutta.
Työmarkkinatorin henkilöasiakkaiden digitaalinen, uudistettu asiointipalvelukokonaisuus otetaan käyttöön vaiheittain syksystä 2024 alkaen. Asiointipalvelun käyttö on jatkossakin tietoturvallista, vaikka ulkoasu vaihtelee käytetyn palvelun mukaan. Työmarkkinatorilla voi jatkossakin hoitaa omaa asiakkuuttaan, selata avoimia työpaikkoja, hyödyntää Työnhakuprofiili-palvelua sekä lukea työelämään ja työllisyyden edistämiseen liittyvää tietoa. Digitaalinen palveluohjaus huolehtii siirrosta Suomi.fi -alustalle silloin, kun siellä ylläpidettäviä lomakkeita tai tunnistautumista tarvitaan.
Kaakkois-Suomen TE-toimiston verkkosivut lakkaavat 31.12.2024 samalla, kun valtakunnallisesti ylläpidetyt verkkosivut te-palvelut.fi suljetaan. Verkkosivujen käyttäjät ohjataan vuodenvaihteen jälkeen automaattisesti Työmarkkinatorin Aluesivuille, mistä asiakkaat löytävät kuntavalikon kautta myös oikean työllisyysalueen ja sen tuottamat työvoimapalvelut. Sosiaalisen median tiedotustilimme suljetaan myös vuoden 2024 loppuun mennessä ja tiedotamme samalla lisää työllisyysalueiden viestintäkanavista sitä mukaa kun ne ovat saatavilla.
Päätöksillä työllisyyspalveluiden asiointipisteistä Kaakkois-Suomessa on varmistettu nykyisen laajuinen tavoitettavuus henkilökohtaiseen asiointiin ja palveluihin Lappeenrannassa, Imatralla, Kouvolassa, Kotkassa ja Haminassa. Lisäksi myös jokaisella kunnalla on velvoite antaa neuvontaa työllisyyspalveluista.
Miten toimin, jos olen TE-toimiston asiakas vuoden vaihteessa tai heti sen jälkeen?
Henkilöasiakkailta ei edellytetä erityisiä toimia muutokseen liittyen, ja esimerkiksi vuoden 2024 puolella sovitut vuoden vaihteen ajallisesti ylittävät työllistymissuunnitelmat ovat voimassa myös 2025. Tiedotamme vastuuasiantuntijan yhteystietojen muutoksesta ja mahdollisesta henkilön vaihtumisesta mahdollisimman hyvissä ajoin ennen asiakkuuteen liittyvää tapahtumaa.
Työvoimapalveluita ohjaavan lain mukaan työttömyysetuuden saaminen edellyttää jatkossakin työvoimaviranomaisen asiakkuutta. Ilmoittautumisen asiakkaaksi voi tehdä jatkossakin nykyiseen tapaan joko käymällä asiointipisteen aulapalvelussa tai käyttämällä digitaalista asiointipalvelua Työmarkkinatorin kautta. Työvoimapalveluiden asiantuntijat ohjaavat palveluprosessia siitä eteenpäin.
Yritys- ja työnantaja-asiakkaiden palveluissa voi olla eroja työllisyysalueilla, riippuen siitä, miten palvelut on sijoitettu työllisyyden edistämisen palvelukokonaisuuteen. Vuodenvaihteen ajantasainen tieto julkaistaan työllisyysalueiden verkkosivuille, jonka lisäksi yritys- ja työnantajapalveluiden asiantuntijamme ohjaavat tarvittaessa eteenpäin. Kirjautumalla Työmarkkinatorille työnantaja-asiakkaan palvelut, kuten ilmoittaminen avoimesta työpaikasta, ovat käytössä nykyiseen tapaan myös jatkossa.
Maahanmuuttaneiden työlupapalvelujen osalta tehtävät ja niitä hoitava henkilöstö siirtyvät TE-toimistoilta Maahanmuuttovirastoon (migri.fi). Työllisyysalueilla tarjotaan kuitenkin jatkossakin useita työllistymiseen liittyviä palveluja muualta Suomeen muuttaneille, sillä kokonaisvastuu kotoutumisen edistämisestä on kunnilla. Näistä palveluista tiedotetaan työllisyysalueiden verkkosivuilla.
TE-liven infolähetykset Kaakkois-Suomesta:
- TE-palvelut siirtyvät kunnille - mitä uudistus tuo Kaakkoon? ma 7.10.2024 (te-live.fi)
- TE-toimistot lakkaavat, palvelut jatkuvat – ma 4.11.2024 Kouvola (te-live.fi)
- TE-toimistot lakkaavat, palvelut jatkuvat – ke 6.11.2024 Etelä-Karjala (te-live.fi)
- TE-toimistot lakkaavat, palvelut jatkuvat – to 21.11.2024 Etelä-Kymenlaakso (te-live.fi)
Lisätietoa muualla aiheesta TE2024-uudistus:
Alueellinen uutisointi:
- Etelä-Karjalan työllisyysalue – TE2024-uudistus (lappeenranta.fi)
- Etelä-Kymenlaakson työllisyysalue – TE2024-uudistus (kotka.fi)
- Kouvolan työllisyysalue – TE2024-uudistus (kouvola.fi)
Valtakunnallinen uutisointi:
Valtakunnalliset TE-palvelut löydät nyt Työmarkkinatorilta
Päivitetty: 08.11.2024