null Teema-artikkeli: Asiakas on TE-palvelujen keskiössä

TE-palvelut, eli julkiset työvoima- ja yrityspalvelut, ovat lakisääteisiä palveluja (Laki julkisesta työvoima- ja yrityspalvelusta), joilla edistetään työmarkkinoiden tasapainoa, toimivuutta ja joilla pyritään turvaamaan osaavan työvoiman saatavuus ja työnhakijoiden työllistyminen. Työnvälitys ei aina ole mahdollista suoraan, sillä työmarkkinoilla on kohtaanto-ongelmia. Työpaikkojen vaatimukset eriävät suhteessa työnhakijoiden osaamiseen ja työkykyyn, ja tämä tuo mukanaan omat haasteensa monella toimialalla. Kun kohtaanto ei toteudu heti, TE-palveluiden tavoitteena on edistää ja kehittää yksilöiden työllistymiskykyä kerryttämällä uutta osaamista tai tukemalla työkyvyn selvittelyissä ja edistämisessä.

Kyseessä on siis laajavaikutteinen, ja yhteiskunnan toimivuuden kannalta keskeinen palvelu, jonka poliittisesta ohjauksesta vastaa työ- ja elinkeinoministeriö (TEM). Hallitusohjelman näkökulmasta työllisyyden kasvattaminen on tulevina vuosina yksi keskeisin tavoite, jonka tärkeyden myös TEM:n alivaltiosihteeri Elina Pylkkänen alleviivaa kolumnissaan Työllisyyskatsaus antaa lähtökohdat tulevalle hallitustyölle (Pylkkänen, Elina. 2023).

Käytännössä tätä tehtävää toimeenpanevat koko maassa TE-toimistot, tiiviissä yhteistyössä alueen ELY-keskuksen ja muiden sidosryhmätoimijoiden kanssa. 1.1.2025 alkaen TE-toimistot lakkaavat, ja julkisen työvoimapalvelun järjestämisvastuu siirtyy valtiolta kunnille. Toimintaa ohjaa jatkossakin lainsäädäntö, eivätkä palvelujen tuottamisen asiakasryhmät tai tekemisen ydin muutu.

TE-palvelujen asiakkaita ovat henkilöasiakkaat, yritykset ja yhteisöt. On tärkeä hahmottaa, että jokaista ryhmää palvellessamme toimimme rajapinnassa samanaikaisesti myös muiden asiakasryhmien kanssa, sillä työmarkkinoilla kaikki tekijät vaikuttavat toisiinsa. Tässä artikkelissa tarkastelemme erityisesti henkilöasiakkaan roolia ja toimijuutta palveluissa, sekä sitä miten henkilöasiakkaan rooli näkyy työmarkkinoiden kohtaannon vaakakupissa.

Digitaaliset palvelut tuovat joustavuutta sekä asiakkaille että työvoimapalvelujen järjestämiselle

Monilla toimialoilla vaativaksi muuttunut työelämä sekä työmarkkinoilla tapahtuvat muutokset ovat lisänneet ihmisten tarvetta hakea tukea työhön ja osaamisen kehittämiseen liittyvissä päätöksissä. TE-toimistossa on käytössä monia eri palvelutapoja, jotta jokainen henkilöasiakas saisi tarvitsemansa avun itselleen sopivimmalla tavalla.

Digitaaliset palvelut ovat tulleet merkittävään asemaan viimeisen kymmenen vuoden aikana. Kaakkois-Suomen TE-toimisto ja sen henkilöstö on koko 10-vuotisen toiminnan aikana kulkenut digikehityksessä mukana, ensin itse opetellen ja sen jälkeen opastaen asiakkaita käyttämään sähköisiä alustoja.

Vuosien saatossa käytössä olleita sähköisiä järjestelmiä on kehitetty käyttäjäystävällisemmäksi ja tuotu käyttöön esimerkiksi mobiililaitteisiin skaalautuva versio sähköisistä palveluista. Tällä hetkellä keskeisin digitaalinen palvelu asiakkaille avautuu TE-toimiston ja Työmarkkinatorin kautta Oma asiointi -nimellä. Palveluun kirjauduttuaan asiakas voi lukea työvoimaviranomaisella hänestä URA-järjestelmässä olevia tietoja, päivittää omia yhteystietojaan sekä kirjata oman työllisyyssuunnitelman sovittuja tehtäviä hoidetuksi. Palvelun kautta asiakas voi myös jättää yhteydenottopyynnön omalle vastuuvirkailijalleen, jolloin hän pääsee keskustelemaan tilanteestaan TE-toimiston asiantuntijan kanssa puhelimitse. Asiakkaita tavataan kuitenkin aina hänelle tarkoituksenmukaisimmalla tavalla, joten yhteydenottopyynnön jälkeen TE-toimistosta voidaan asiakkaan kanssa sopia kasvokkainen tapaamisaika, hoitaa asioita kuvallisella videoyhteydellä tai lähettää kirjallisia viestejä esimerkiksi kirjeellä.

Asiakkaille digitaalisten palvelujen tuoma selkein yksittäinen etu on aika- ja paikkariippumattomuus asioiden hoitamiseen. TE-toimiston palveluvalikoimaan kuuluu myös asiakkaiden etäasioinnin tuki ja valmennus, jonka tavoitteena on edistää kansalaisten kyvykkyyttä hyödyntää digitaalisia palveluja oman asiansa hoitamiseen.

Työmarkkinatorin kävijämääriä seurataan systemaattisesti. Vuonna 2022 sivustolla vierailtiin yli 5,6 miljoonaa kertaa ja esimerkiksi elokuussa 2023, sivustolla käyntejä oli peräti 445 778 (Työmarkkinatori. Käyttömäärät 11.9.2023). Määrä on työnvälitystehtävän näkökulmasta katsottuna huikea, ja koko tämän nykyisen sähköisen vuorovaikutuksen ja työllisyysasioiden hoitamisen siirto takaisin manuaaliseksi tuntuu mahdottomalta ajatukselta. Onkin syytä antaa arvostus julkiselle työvälityksen tehtävälle, jota on hoidettu menneinä vuosikymmeninä aivan toisenlaisessa toimintaympäristössä. Jotkut saattavat muistaa vielä fyysiset kortit, joita asiantuntijat selasivat toimistoissa valtavista arkistokaapeista.

Yhtä ja samaa tavoitetta kohti on kuitenkin työskennelty, ennen ja nyt: työnantajien ja työntekijöiden kohtaaminen, jotta yhteiskunnan rattaat pyörivät.

TE-toimistossa asiakkaiden henkilökohtainen palvelu on aina ollut tärkeää – digitaalinen ympäristö ei ole poistanut kohtaamisen merkitystä

Tehtyämme yhteiskuntana digitaalisen loikan, voi helposti ajatella, että sähköisten palvelujen myötä olisimme ratkaisseet merkittävän osan esimerkiksi työllistymiseen liittyvästä palvelujen saatavuudesta. Näin yksioikoinen työmarkkinoilla vallitseva kokonaisuus ei kuitenkaan ole. Vaikka tietyt mekaaniset tehtävät hoituvatkin aiempaa tehokkaammin, on esimerkiksi työttömäksi jäänyt asiakas laadukkaammin ja inhimillisemmin tuettavissa henkilökohtaisen palvelun myötä.

Saamamme asiakaspalautteen mukaan, kohtaamisia Kaakkois-Suomen TE-toimiston asiantuntijoiden kanssa arvostetaan. Tammi-kesäkuussa 2023 palautetta antaneista henkilöasiakkaista lähes 80 % oli täysin tai jossain määrin samaa mieltä siitä, että asiantuntijoiden antama palvelu oli ollut hyödyllistä ja vastaava määrä oli kokenut palvelun olleen myös ystävällistä. Asiakkaan ja TE-toimiston asiantuntijan kohtaamisen kannustavaa vaikutusta yksilön omaan aktiivisuuteen ja toimeliaisuuteen on löydettävissä myös tutkimusjulkaisusta Valmennusten merkitys työnhakijoiden työllistymisen edistymisessä – valmennuksiin ohjaamisen ja niiden vaikuttavuuden kehittäminen Kaakkois-Suomen TE-toimistossa (Piikki, Tiia. 2023. 39–40). Tutkimuksessa ei niinkään haettu tyytyväisyysmittareita TE-palveluihin, mutta sen tulokset osaltaan todentavat henkilökohtaisen palvelun myönteistä merkitystä, ja antavat edelleen arvokasta tietoa valmennuspalvelujen vaikuttavuuden kehittämiseen.

Vuonna 2022 voimaan tullut lakiuudistus julkisesta työvoima- ja yrityspalvelusta korostaa työnhakijan ja TE-toimiston asiantuntijan henkilökohtaista kohtaamista, painottaen työttömyyden alkuvaiheen vahvaa ohjausta. Lakiuudistus on myös selvästi merkki siitä, että työ- ja elinkeinoviranomainen ei halua jäädä kasvottomaksi koneiston osaksi asiakkaan elämässä, vaan on aidosti valmis tukemaan ja kulkemaan asiakkaan rinnalla elämän hankalimmissakin vaiheissa. Asiakkaiden palaute kertoo myös työn merkityksestä ihmisten elämässä, ja kuinka epävarmoina aikoina ihmisyyden voimaannuttavaa vaikutusta ei tule aliarvioida.

TE-toimiston asiantuntijat ovat mukana kulkijoita, ja iloitsevat aidosti asiakkaidensa kanssa onnistumisten hetkellä. Myös toiseen suuntaan päätyvät tarinat eletään vierellä. Empaattisuus kuuluu TE-toimiston arkeen, vahvan asiantuntijuuden ja lukuisten lakien, sääntöjen ja ohjeiden tulkintakyvyn ja työnvälityksen kohtaannon edistämisen ohella.
 

Artikkelissa käytetyt lähteet:

  • Piikki, Tiia. 2023. Lappeenrannan–Lahden teknillinen yliopisto LUT. Tuotantotalouden diplomityö Valmennusten merkitys työnhakijoiden työllistymisen edistymisessä – valmennuksiin ohjaamisen ja niiden vaikuttavuuden kehittäminen Kaakkois-Suomen TE-toimistossa
  • Pylkkänen, Elina. Valtioneuvosto. Kolumni 24.5.2023. Työllisyyskatsaus antaa lähtökohdat tulevalle hallitustyölle
  • TE-toimistojen asiakaspalautejärjestelmä. 2023.
  • Työmarkkinatori. Käyttömäärät 11.9.2023. https://tyomarkkinatori.fi/info/tietoa-palvelusta/tyomarkkinatorin-kayttomaarat

KAS TE-toimisto täytti 31.12.2022 nykymuodossaan 10 vuotta. Viestimme juhlavuodesta tunnisteella #tepalvelutkas10v

Julkaisemme vuonna 2023 viiden artikkelin sarjan, jossa pohdimme yhdessä asiantuntijoidemme kanssa TE-toimiston tehtäviin liittyviä ilmiöitä ja myös sitä, millaista TE-toimistossa tehtävä työ on. Artikkelin on toimittanut Kaakkois-Suomen TE-toimiston viestintäpäällikkö Sari Loisa.

Päivitetty: 29.09.2023