Ajankohtaiset

<< Takaisin

null TE-liven lähetyksissä avataan työpaikan maailmaa ja rikotaan mielikuvia toimialoista

"Olipa jännä ja kiva kokemus!". Näitä huudahduksia tuottaja-toimittajat Aulikki Ståhle (vas.) ja Sanna Viero kuulevat vierailtaan usein. Av-teknikko Paavo Impiö vastaa lähetysten teknisestä tuotannosta.

Työ- ja elinkeinopalvelujen TE-live on ikkuna rekrytoivan työnantajan maailmaan, työyhteisöön ja työtehtäviin. Työnhakijat odottavat tänä päivänä rekrytoinnilta visuaalisuutta, konkretiaa ja avoimuutta.

"TE-liven kautta työnhakija voi tutustua mahdolliseen tulevaan työnantajaansa jo ennakkoon. Pyrimme lähetyksissä realistiseen työpaikan arjen sekä tehtävien kuvaamiseen", tuottaja-toimittaja Aulikki Ståhle Pohjois-Pohjanmaan TE-toimistosta kertoo.

"Kerromme, millaista työ oikeasti on ja miksi vaikkapa tiettyjä taitoja arvostetaan. Näin työnhakija voi peilata omia vahvuuksiaan ja pohtia, olisivatko ne hyödynnettävissä avoinna olevassa työpaikassa", tuottaja-toimittaja Sanna Viero jatkaa.

Työnantaja voi vaikuttaa lähetyksen luomaan työnantajakuvaan. TE-liven kautta on myös mahdollista vaikuttaa toimialoista kenties muodostuneisiin mielikuviin – ja jopa rikkoa niitä.

"Monien tunnettujen ja arkisilta kuulostavien työpaikkojen ja -nimikkeiden takaa paljastuu usein kiinnostavia ja ajatuksia herättäviä maailmoita. Esimerkiksi monet sote-alan työntekijät ovat avanneet työtään aidosti ja koko sydämellä", Ståhle sanoo.

Vieron mielestä erikoisimpia työpaikkoja, joita on esitelty, on ollut esimerkiksi vankila.

"Lähetyksen jälkeen huomasi, että ei se sen kummempaa työtä sielläkään ole, vaikka työympäristö onkin hieman erilainen."

Tarkoituksena on luoda positiivisen asenteen ja avoimuuden kautta realistinen kuva työpaikasta.

Toimialat näkyviksi teemaviikoilla

TE-liven järjestämän logistiikan teemaviikon tavoitteena oli Ståhlen mukaan esitellä alaa laajasti ja monipuolisesti.

"Teemaviikko toteutettiin neljän lähetyksen kokonaisuutena, joissa kerrottiin alan näkymistä ja työllistymismahdollisuuksista sekä avattiin haussa olevia työvoimakoulutuksia."

Toimialateemaviikon myötä yritys saa kasvot avatessaan ovensa katsojille. Tieto alasta ja sen mahdollisuuksista voi lisätä katsojien kiinnostusta alan koulutuksiin ja työtehtäviin.

Toukokuussa TE-livessä on tulossa palvelualojen teemaviikko, jonka valmistelut ovat kovassa vauhdissa. Myös näissä lähetyksissä avataan toimialaa, sen tulevaisuudennäkymiä, sekä esitellään alan työvoimakoulutuksia.

Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty

TE-live soveltuu sekä isojen että pienten yritysten rekrytointitarpeisiin ja avoimien työpaikkojen markkinointiin. Rekrytoijan kannattaa olla yhteydessä tuottajiin hyvissä ajoin.

"Mitä aikaisemmin pääsemme pohtimaan työnantajan tarpeita, sen vaivattomammin prosessi saadaan liikkeelle. Jos markkinoinnista halutaan hyötyä ennen lähetystä, on hyvä olla liikkeellä ajoissa", Ståhle toteaa.

"Jos lähetys on sovittuna jo ennen kuin rekrytointi alkaa, niin linkki lähetykseen saadaan heti alusta asti työpaikkailmoitukseen mukaan", Viero jatkaa.

TE-liveen osallistuminen on työnantajalle maksutonta ja ketterää. Suoraan lähetykseen kannattaa varata aikaa noin tunti. Koko prosessi vie työnantajalta aikaa parisen tuntia.

Parhaimmillaan Pohjois-Pohjanmaan lähetykset ovat keränneet lähes 1 000 katsojaa. Tulevista lähetyksistä lähtee tieto kaikille TE-toimiston työnhakija-asiakkaille.

"Työnantaja voi tietenkin hyödyntää ja markkinoida lähetystä myös omissa kanavissaan", Viero lisää.

Seuraa suoria lähetyksiä, katso tallenteita ja rekrytoi TE-livessä:

Kiinnostuitko? Ota yhteyttä:

Päivitetty: 17.10.2024