null Työnhakijoiden asiakaspalvelumalli uudistuu toukokuussa 2022

Uusi asiakaspalvelumalli otetaan käyttöön toukokuusta alkaen samanaikaisesti kaikissa Kaakkois-Suomen TE-toimistoissa. Muutoksen myötä asiakkaille tarjotaan aiempaa yksilöllisempää, ja tavoitteellista, työllistymistä tukevaa palvelua. Ensimmäinen tapaaminen asiantuntijan kanssa järjestetään heti työnhaun alkaessa. Aloituskerran jälkeen tapaamisia järjestetään aiempaa useammin ja yksilöllisemmin asiakkaan omaan tilanteeseen soveltaen. Tapaamiset voidaan järjestää paikan päällä TE-toimistossa tai etäyhteyksiä hyödyntäen. Asiakkaan oma vastuuasiantuntija neuvoo työnhaussa ja tarjoaa sopivia tukipalveluja, sekä miettii yhdessä asiakkaan kanssa vaihtoehtoisia reittejä eteenpäin.

Uusi työnhakuvelvollisuus edellyttää omatoimisuutta työnhaussa
Uusi malli edellyttää asiakkaan omatoimisuutta ja työnhakuvelvollisuus tarkoittaa sitä, että hänen tulee hakea tilanteestaan riippuen kuukaudessa 0–4 työpaikkaa. Työnhaun tavoitteet, kuten haettavien paikkojen lukumäärä, kirjataan asiakkaan ja vastuuasiantuntijan yhdessä laatimaan suunnitelmaan. Haettavat työpaikat asiakas voi valita itse. Työnhakuvelvoitteen täyttäminen korvaa osittain TE-toimiston tekemät työtarjoukset.

Muutoksia myös ns. karenssiaikoihin
Uuden mallin periaatteiden mukaisesti korvauksettomat määräajat, eli karenssit, lievenevät. Uudessa mallissa pituudet vaihtelevat 5–45 päivän välillä entisten 15–90 päivän sijaan. Mallissa otetaan myös käyttöön muistutukset työnhakijalle, jotka auttavat noudattamaan työnhakijan velvollisuuksia.

Sähköiset palvelukanavat työnhaun tukena
Asiakaspalvelumallin uudistuksessa hyödynnetään myös sähköisiä palvelukanavia, joilla tuetaan sekä asiakkaiden että asiantuntijoiden roolia yhteistyössä kohti työllistymistä tai sopivan työntekijän löytymistä. Toukokuussa myös Työmarkkinatori-sivuston käyttö laajenee ja se tulee korvaamaan valtakunnallisen te-palvelut.fi-sivuston.

•    Työmarkkinatori - Töiden ja tekijöiden kohtaamispaikka
•    Työ- ja elinkeinopalvelut

Lisätietoja uudistuksesta

•    Usein kysyttyjä kysymyksiä pohjoismaisesta työvoimapalvelumallista (tem.fi)

IN ENGLISH

•    Introduction of the new customer service model (te-palvelut.fi)
•    Questions and answers on Nordic labour market service mode (tem.fi)

Olemme ohjeistaneet asiakkaitamme tulevaan uudistukseen verkkosivuilla julkaistavan tiedon lisäksi myös kirjeitse. Tämä tiedote on julkaistu ensimmäisen kerran Kaakkois-Suomen TE-toimiston etusivulla 10.3.2022.

Päivitetty: 18.08.2023