Ajankohtaiset

<< Takaisin

null Näin varmistat tietoturvallisen asioinnin TE-toimiston kanssa

Mies on tabletilla ja kirjautuu Oma asiointi -verkkopalveluun.

Odotatko TE-toimiston soittoa, mutta sinua arveluttaa vastata puhelimeen, koska liikkeellä on huijauspuheluita? Mietitkö, mikä on tietoturvallinen tapa lähettää TE-toimistolle henkilötietoja sisältäviä asiakirjoja?

TE-toimiston kanssa asiointi on aina tietoturvallista, missä on huomioitu voimassa oleva lainsäädäntö (mm. tietosuojalaki) sekä organisaation ohjeet. TE-toimisto ei myöskään koskaan lähetä asiakkailleen yksityisviestejä sosiaalisen median kanavissa, kuten WhatsAppissa tai Facebookissa.

Seuraavia neuvoja noudattamalla parannat omalta osaltasi tietoturvallista asiointia.

1. Käytä ensisijaisesti Oma asiointi -verkkopalvelua

Voit hoitaa suuren osan asiakkuuteen liittyvistä asioista TE-toimiston Oma asiointi -verkkopalvelussa. Oma asiointi -verkkopalvelu edellyttää vahvaa sähköistä tunnistautumista verkkopankkitunnuksilla, mobiilivarmenteella tai sirullisella henkilökortilla. Oma asioinnin kautta voit esimerkiksi:

  • ilmoittaa työnhaun päättymisestä tai muista asiakkuuteen liittyvistä muutoksista
  • hakea työvoimakoulutukseen
  • lukea sinua koskevat lausunnot ja selvityspyynnöt
  • vastata työtarjoukseen
  • hoitaa työllistymissuunnitelmaan liittyviä asioita
  • lähettää yhteydenottopyynnön.

2. Käytä Turvaviesti-palvelua sähköpostin sijaan

Turvaviesti-palvelu mahdollistaa luottamuksellisten tietojen ja asiakirjojen lähettämisen sekä vastaanottamisen salattuna webliittymästä.

Jos Oma asiointi -palvelun käyttö ei ole mahdollista ja sinun tarvitsee lähettää Pohjois-Pohjanmaan TE-toimistolle luottamuksellinen viesti tai asiakirjoja, käytä silloin Turvaviesti-palvelua. Turvaviestipalvelun löydät TE-toimiston verkkosivuilta. Palvelun käyttö edellyttää rekisteröitymistä sähköpostiosoitteella. Valitse palvelussa vastaanottajaksi ”Pohjois-Pohjanmaan TE-toimiston kirjaamo”. Viestiin voi liittää myös liitetiedostoja. 

Jos puolestaan saat Turvaviesti-palvelulla lähetetyn viestin, saat sähköpostiviestin, jonka pääset lukemaan klikkaamalla Avaa viesti -linkkiä. Linkki on voimassa 30 vuorokautta. Huomaathan, että viestin voi avata uudelleen vain samalla laitteella (samasta IP-osoitteesta). Ainoastaan asettamalla viestiin salasanan, voit lukea sen myöhemmin eri laitteesta ja IP-osoitteesta. 

3. TE-toimiston soitto tulee 0295-alkuisista numeroista

TE-toimistosta soitetaan asiakkaille aina 0295-alkuisesta puhelinnumerosta. Sama alkuosa on käytössä muillakin valtion viranomaisorganisaatioilla.

4. Älä luovuta henkilötietoja sosiaalisen median kanavissa

TE-toimisto ei koskaan lähetä asiakkailleen yksityisviestejä sosiaalisen median kanavissa, kuten WhatsAppissa tai Facebookissa. Emme myöskään anna neuvontaa sosiaalisen median kautta yksityisviesteillä. Jos sinulla on tarve saada henkilökohtaista neuvontaa, soita TE-puhelinpalveluihin tai jätä yhteydenottopyyntö Oma asiointi -palvelussa.

Lisätietoja:

Päivitetty: 17.10.2024