Ajankohtaiset

<< Takaisin

null Uusi asiakaspalvelumalli astuu voimaan 2.5.2022

Uusi asiakaspalvelumalli on osa hallituksen toimenpidekokonaisuutta, jolla tuetaan työllisyyden kasvua Suomessa. Jatkossa tuemme asiakkaitamme entistä yksilöllisemmin heidän työnhaussaan. Asiakkaat saavat lisäksi uuden verkkopalvelun, tyomarkkinatori.fi:n, jossa työpaikat ja tekijät löytävät toisensa entistä paremmin – tekoälyä hyödyntäen.

Uusi malli tulee asiakkaan näkökulmasta voimaan porrastetusti. 2.5.2022 jälkeen työnhakijaksi ilmoittautuva asiakas on heti uuden palvelumallin piirissä. Nykyiset asiakkaat ovat uuden palvelumallin piirissä, kun heidän määräaikaishaastattelusta on kulunut kolme kuukautta.

Parhaimmillaan uusi asiakaspalvelumalli tiivistää sekä yhteydenpitoa työnhakija-asiakkaiden kanssa että yhteistyötä TE-toimiston sidosryhmien kanssa.
​​

Palvelumallin keskeisimmät muutokset
​​​​​​​

1. Yksilöllisempää ja tiiviimpää tukea työnhakuun

Työttömän työnhakijan asiakkuudessa korostuu jatkossa henkilökohtainen vuorovaikutus vastuuasiantuntijan tai omavalmentajan kanssa. Asiakasta tavataan nykyistä useammin, ja asiakkuuden alkaessa henkilökohtainen työnhaun tuki on erityisen tiivistä.

Osa tapaamisista järjestetään paikan päällä TE-toimistossa tai kunnan tiloissa, osa puhelimitse tai etänä. Tavoitteena kohtaamisissa on, että asiakas saisi riittävästi kaipaamaansa tukea, ja yhdessä asiakkaan kanssa löydettäisiin sopivimmat reitit kohti työllistymistä.

2. Yksilöllinen työnhakuvelvollisuus

Työttömän työnhakijan mahdollisuudet hakea töitä arvioidaan yksilöllisesti ja yhteistyössä asiakkaan kanssa. Työllistymissuunnitelmaan kirjataan kuukausittainen työnhakuvelvollisuus, joka määritellään niin ikään yksilöllisesti.

Pääsääntöisesti työttömän työnhakijan on haettava kuukausittain neljää hänelle sopivaa työpaikkaa. Hän valitsee itse haettavat työpaikat.

Jatkossakin TE-toimisto tekee työtarjouksia, mutta TE-toimiston lähettämä työtarjous ei ole velvoittava asiakkuuden kuuden ensimmäisen kuukauden aikana. Asiakkaalle ei siten tule työttömyysturvaseuraamuksia ensimmäisen 6 kuukauden aikana, vaikkei hän hakisi työtarjouksen osoittamaa työpaikkaa.

3. Työttömyysturvaseuraamukset eli karenssit lievenevät

Työnhakija-asiakkaan työttömyysturvaseuraamukset eli niin sanotut karenssit lievenevät. Seuraamuksia porrastetaan, jotta työnhakijan oikeudet ja velvollisuudet ovat aiempaa paremmin tasapainossa. Aiemmin esimerkiksi irtisanoutuminen ilman pätevää syytä on voinut johtaa 90 korvauksettomaan päivään. Jatkossa seuraamus vastaavassa tilanteessa on 45 korvauksetonta päivää. Osa työttömyysturvaseuraamuksista myös korvautuu muistutuksilla.

4. Uusi, työnhakua ja rekrytointia parantava Työmarkkinatori-verkkopalvelu

Toukokuussa te-palvelut.fi korvautuu tyomarkkinatori.fi-verkkopalvelulla. Työmarkkinatorilta löytyvät siten jatkossa esimerkiksi avoimet työpaikat, tietoa TE-palveluista sekä linkit Oma asiointi -verkkopalveluun. Yksittäisten TE-toimistojen verkkosivut jäävät nykyiseen osoitteeseen.  

Työhakijan kannattaa luoda Työmarkkinatorille työnhakuprofiili, koska silloin pääsee valjastamaan tekoälyn oman työnhaun tueksi. Työnhakuprofiilissa on mahdollista yhdistää kirjoittamaansa kuvausta omasta osaamisesta sekä valmiita avainsanoja ja toiveita mahdollisen työpaikan osalta. Työmarkkinatorille luodun työnhakuprofiilin voi myös tallentaa pdf-muodossa tai tulostaa, jolloin se toimii CV:nä.

Työnantajat puolestaan voivat hakea työpaikkaan sopivia ehdokkaita Työmarkkinatorin julkisista profiileista. Näin työnantajalla on mahdollisuus löytää sopiva tekijä suoraan ja olla häneen yhteyksissä. Hakutoiminnallisuus edesauttaa erityisesti rekrytointia tehtäviin, joihin on vaikea löytää sopivia ehdokkaita.

Työmarkkinatorin käyttö on työnantajille ja yrityksille maksutonta, ja suoran rekrytointitoiminnallisuuden toivotaan tuovan yrityksille rekrytointiin liittyviä kustannussäästöjä.

Lisätietoja:

palvelupäällikkö Pirjo Juntunen, Pohjois-Pohjanmaan TE-toimisto, p. 0295 056 596, pirjo.a.juntunen@te-toimisto.fi
johtaja Maire Mäki, Pohjois-Pohjanmaan TE-toimisto, p. 0295 056 800, maire.maki@te-toimisto.fi
 

Päivitetty: 06.07.2023