Etelä-Savon TE-toimisto

Etelä-Savon TE-toimisto

te-palvelut.fi sivusto ohjaa 2.5.2022 alkaen tyomarkkinatori.fi sivustolle, josta löydät uuden sisällön. Myös Avoimet työpaikat ja Oma asiointipalvelut löytyvät Työmarkkinatorin verkkosivuilta. Pahoittelemme, jos joitakin virheellisiä linkityksiä on vielä voimassa. Päivitämme sivujamme koko ajan.

Ajankohtaista tietoa Venäjän hyökkäyksen takia Suomeen pakenemaan joutuvien ukrainalaisten työ-ja elinkeinopalveluista näet täältä. Päivitetty 30.3.:

Asiakaspalvelutiedote päivitetty 16.3.2022 voimassa toistaiseksi. Lisätty tietoa, 21.2.2022, toukokuussa alkaneesta työnhakijan uudesta palvelumallista ja Työmarkkinatorin käyttönotosta.

Koronaan liittyvien kokoontumisrajoitusten nyt päätyttyä Etelä-Savon TE-palvelut tarjoaa asiakaspalvelua ja kumppanuusyhteistyötä myös kasvokkain terveysturvallisuutta noudattaen

Koronaan liittyvien kokoontumisrajoitusten nyt poistuttua myös Etelä-Savon TE-toimistossa on mahdollista palata henkilökohtaiseen kasvokkaiseen asiakaspalvelun. Aloitamme kasvokkaisen henkilökohtaisen asiakaspalvelun sekä kumppanuusyhteistyön terveysturvallisuutta noudattaen.

Asiakaspalvelua kasvokkain, puhelimitse ja etänä kaikissa toimipaikoissa ja kumppanien tiloissa

Etelä-Savon TE-toimiston kaikissa toimipaikoissa, Mikkelissä, Pieksämäellä ja Savonlinnassa, sekä kumppanien toimitiloissa on henkilökohtaista, ajanvarauksella hoituvaa asiakaspalvelua terveysturvallisuutta noudattaen. Henkilöasiakkaiden palvelua on nyt siis kasvokkain, puhelimitse sekä etäyhteydellä.

Etelä-Savon TE-toimisto ohjaa asiakkaitaan monikanavaisesti hoidettaviin palveluihin eli kasvokkain, puhelimella ja etänä toteutettaviin yksilö- ja ryhmäpalveluihin. Näissäkin noudatamme viranomaisten ohjeita terveysturvallisuudesta.

Voit käyttää asiointiin Oma Asiointi-verkkopalvelua

Pyydämme asiakkaitamme käyttämään asioinnissa Oma Asiointi-palvelua TE-palvelut verkkosivuilta. Seuraamme koko ajan koronatilanteen kehitystä ja päivitämme asiointikäytännettä, jolla voimme taata terveydelle turvallisen asiakaspalvelun.

Työnhaun voi käynnistää myös aluehallinnon asiointipalvelussa sekä paperisilla lomakkeilla

Mikäli sähköinen asiointi ei ole mahdollista, työnhaun voi käynnistää toimipisteissä olevilla lomakkeilla ja aluehallinnon yhteisellä asiointipalvelulla. Tällä linjauksella varmistetaan sitä, että kaikkien asiakkaiden työttömyysturva pystytään hoitamaan kaikissa tilanteissa.

Toimipaikoissa on postilaatikoita, joihin asiakirjoja voi jättää

Asiakkaat voivat koko ajan jättää asiapapereitaan toimitilojen ulko-ovien vierissä oleviin postilaatikoihin Pieksämäellä ja Savonlinnassa. Mikkelin toimipaikassa Jääkärinkatu 14:ssä postia voi jättää aulan infoon ja postilaatikkoon toimitilojen aukioloaikoina klo 8-16.

Käytähän turvapostipalvelua, jos lähetät sähköpostia TE-palveluihin

Jos et voi asioida sähköisten palvelujemme kautta, voit tarvittaessa käyttää luottamuksellisten viestien lähettämiseen turvapostia. Tarvitset tähän käytössäsi olevan oma sähköpostiosoitteen. Palvelun pudotusvalikosta voit valita vastaanottajaksi haluamasi viraston kirjaamon. Tarvittaessa voit liittää viestiin myös liitetiedostoja.

Huom: yllä kuvattu palvelu ei toimi internet explorer selaimella

Työnhakijan asiointi muuttuu toukokuusta 2022 alkaen

Uusi asiakaspalvelumalli otetaan käyttöön toukokuusta alkaen samanaikaisesti kaikissa TE-toimistoissa ja työllisyyden kuntakokeiluun kuuluvissa kunnissa.

Muutoksen myötä työnhakijoille tarjotaan aiempaa yksilöllisempää ja henkilökohtaisempaa palvelua. Tämä vaikuttaa asiakkaan arkeen useammalla tavalla: kasvokkain tapaamiset oman vastuuvirkailijan kanssa lisääntyvät ja niitä järjestetään aiempaa useammin. Lisäksi työnhakijan työnhakuvelvollisuus uudistuu ja karenssit lievenevät.

Toukokuussa tapahtuu myös asiakkaan palvelukanavissa muutoksia. Työmarkkinatori.fi käyttö laajentuu ja se tulee korvaamaan valtakunnallisen te-palvelut.fi -sivuston.

Enemmän tukea työnhakijalle

Uudessa mallissa työnhakunsa aloittanut asiakas pääsee nopeammin keskustelemaan työllistymiseensä liittyvistä asioista TE-toimiston tai kuntakokeiluun kuuluvan kunnan asiantuntijan kanssa. Aloituskerran jälkeen tapaamisia järjestetään aiempaa tiuhempaan tahtiin ja yksilöllisemmin henkilön omaan tilanteeseen liittyen.

Osa tapaamisista järjestetään kasvokkain paikan päällä TE-toimistossa tai kunnan tiloissa. Tavoitteena kohtaamisissa on, että asiakas saisi riittävästi kaipaamaansa tukea. Asiakkaan oma vastuuasiantuntija neuvoo työnhaussa ja tarjoaa sopivia tukipalveluja ja miettii asiakkaan kanssa sopivimpia reittejä kohti työllistymistä.

Uusi työnhakuvelvollisuus tuo lisää omatoimisuutta työnhakuun

Työnhakijalle asetetaan työnhakuvelvollisuus, joka tarkoittaa sitä, että hänen tulee hakea tilanteestaan riippuen kuukaudessa 0–4 työpaikkaa. Haettavien paikkojen minimimäärä (0–4) asetetaan kullekin työnhakijalle yksilöllisesti ja hän saa itse valita haettavat työpaikat. Työnhakuvelvoitteen täyttäminen korvaa osittain TE-toimiston tai kunnan tekemät työtarjoukset.

Tällä hetkellä velvollisuus hakea kokoaikatyötä tarkoittaa sekä omatoimista työnhakua että hakemista kaikkiin TE-toimiston tai kunnan osoittamiin työpaikkoihin riippumatta siitä, kuinka aktiivinen asiakas on itse työnhaussa.

Karenssit lievenevät

Uuden mallin periaatteiden mukaan karenssit eli korvauksettomat määräajat lievenevät huomattavasti. Mallissa otetaan myös käyttöön muistutukset työnhakijalle, joiden avulla asiakkaan on helpompi noudattaa työnhakijan velvollisuuksia.

Asiakkaita ohjeistetaan asiointiin tulevista muutoksista vielä tarkemmin ennen mallin käyttöönottoa.

​​

TAPAHTUMAKALENTERI

© Työ- ja elinkeinoministeriö 2022