Asioi meillä

Tutustu huolellisesti yksityiskohtaisempiin työnhakijan ja työnantajan asiointiohjeisiin. Katso valikko sivun vasemmassa reunassa.

Asioi aina ensisijaisesti Oma asiointi -verkkopalvelussamme, jonne kirjautuminen tapahtuu Oma asiointi painikkeesta, sivun oikeasta reunasta. Se on nopein ja kätevin tapa asioida kanssamme,  vältät näin myös puhelimessa jonottamisen. Työhakijana voit Oma asiointi-palvelussa ilmoittaa työnhaun ja työttömyyden päättymisestä, hyväksyä työllistymissuunnitelmasi sekä ilmoittaa suunnitelman toteuttamisesta. Jos olet työssä oleva työnhakija, voit lisäksi ilmoittaa muutokset esimerkiksi työttömyyteen, lomautukseen tai lyhennettyyn työviikkoon liittyen Oma asiointi -palvelun kautta.

Sähköinen työnhaun aloitus

Jos olet Suomen kansalainen eikä sinulla ole tiedossa muutoksia työnhakutilanteessasi 3 kuukauden sisällä, sinut ohjataan verkossa kolmivaiheiseen työnhaun aloitukseen. Jotta työnhakusi on voimassa, tulee Oma asiointi -verkkopalvelussa tehdä seuraavat vaiheet:

  1. Ilmoittautua työnhakijaksi
  2. Tehdä palvelutarvearviointi
  3. Laatia tai päivittää työllistymissuunnitelma

Työnhakijaksi ilmoittautumisen jälkeen sinun tulee tehdä palvelutarpeen arviointi heti tai viimeistään kahden seuraavan arkipäivän kuluessa. Palvelutarpeen arvioinnissa sinulle esitetään joukko kyllä/ei-kysymyksiä, joiden perusteella arvioidaan palvelutarpeesi ja mitä palveluja tai tukea tarvitset jatkossa. Palvelutarvearvion jälkeen sinun tulee päivittää työllistymissuunnitelmasi tai laatia oma suunnitelmaehdotus, tämä tulee tehdä seuraavan seitsemän arkivuorokauden aikana. Näiden kahden tehtävien jälkeen saat Oma asiointi – palvelussa vastaanottoilmoituksen, jossa opastetaan mm. näistä noudatettavista määräajoista.

Sähköisessä työnhaun aloittamisessa on erityisen tärkeää seurata Oma asiointi -palvelun ohjeita ja avoimia tehtäviäsi. Jos et vastaa palveluntarpeen arviointiin tai päivitä työllistymissuunnitelmasi tai laadi suunnitelmaehdotusta annetussa määräajassa, työnhakusi katkeaa. Saadaksesi työttömyysetuutta sinulla tulee olla työnhaku voimassa TE-toimistossa.

Yrityksen ja työnantajan Oma asiointi -palvelu

Oma asiointi -palvelu kokoaa yhteen myös kaikki yrityksille ja työnantajille suunnatut TE-palvelut, jotka voi hoitaa verkossa.

Ota uusi yrityksen ja työnantajan Oma asiointi-palvelu käyttöösi Yrityksen ja työnantajan oma asionti

Yhteydenottopyyntö

Yhteydenottopyynnön voit lähettää Oma asiointi -verkkopalvelun kautta. Jos sinulla ei ole verkkopankkitunnuksia, voit soittaa puhelinpalveluumme.

Työnhaun startti-info

Päivitä tietosi ajan tasalle TE-toimiston kanssa asioimisesta ja yleisistä työnhakuun liittyvistä asioista Työnhaun startti-infossa. Työnhaun startti-info on verkossa järjestettävä webinaari.

  • Työnhaun startti-infoon on erityisen hyvä osallistua, jos olet juuri ilmoittautunut työnhakijaksi!

Lue lisää työnhaun startti-infosta ja katso osallistumisohjeet

Tutustu myös muihin TE-toimiston tarjoamiin valmennuksiin. Etsi joukosta omaa tarvettasi parhaiten vastaava palvelu ja ilmoittaudu mukaan!

Valmennukset asiakkaille

Asiointi TE –toimiston itsepalvelutilassa ja yhteispalvelupisteissä

Lapin TE–toimiston itsepalvelutilojen ja yhteispalvelupisteiden asiakastietokoneet ja -puhelimet ovat asiakkaiden käytettävissä ilman ajanvarausta toimipaikkojen aukioloaikoina.

  • Asiakaspuhelimesta voi soittaa maksutta TE-puhelinpalveluihin, Yritys-Suomen puhelinpalveluun ja muihin 0295-alkuisiin numeroihin.
  • Verkkoasiointia varten tarvitset mukaasi pankkitunnukset tai sirullisen henkilökortin.

Tarkista lähimmän toimipaikkasi aukioloajat Yhteystiedot-sivulta.

Saamenkieliset asiointiohjeet

Earániid dikšun Lappi BE-doaimmahagasÄ´ššumuš Lappi TJ – konttrestÁšástâllâm Laapi PI-toimâttuvvâst

Katso lisää

Usein kysyttyä TE-palveluista

Päivitetty 8.8.2017
Oma
asiointi