Näin käynnistät työnhaun ja asiointi työnhaun käynnistämisen jälkeen

Työnhaun käynnistäminen ei edellytä henkilökohtaista käyntiä TE-toimistossa. Soitamme sinulle tarvittaessa 0295-alkuisesta numerosta. Jos sinulla ei ole puhelinta, saat ohjeet jatkoasiointiin postitse. Jos sinulla ei ole verkkopankkitunnuksia, voit käynnistää työnhakusi puhelinpalvelussamme.

TE-toimisto sopii kanssasi asiointitavan. Kun asiointitavaksi on sovittu "TE-toimisto on yhteydessä", työnhakusi on voimassa toistaiseksi. Muussa tapauksessa yhteydenotto on sinun vastuullasi ja asiakkuutesi on voimassa vain sovittuun päivään asti. Voit tarkistaa sovitun asiointitavan Oma asiointi -verkkopalvelussa.

Jos sinulla ei ole tarvetta asiantuntijapalveluun, emme ota sinuun yhteyttä vaan työnhakusi on voimassa verkkopalvelun ilmoittaman ajan. Jos tarvitset henkilökohtaista palvelua, ota yhteyttä TE-toimistoon Oma asiointi -verkkopalvelun kautta.

Toimi näin kun haet työttömyysetuutta

Asiointi työnhaun käynnistämisen jälkeen

Kun tilanteesi muuttuu | Muista työnhakijan velvollisuudet |
Seuraa tilannettasi | Markkinoi osaamistasi | Puhelinpalvelu

Kun olet ilmoittautunut työnhakijaksi, olemme sinuun tarvittaessa yhteydessä 14 päivän sisällä ja tarjoamme sinulle työnhakutilanteeseesi sopivia palveluita. Kun olemme selvittäneet oikeutesi työttömyysetuuteen, lähetämme Kelalle tai työttömyyskassalle lausunnon etuuden maksamista varten. Todistuksia pyydämme vain tarvittaessa.

Pidäthän yhteystietosi ajan tasalla Oma asiointi -verkkopalvelun kautta. Lähetämme sinulle tarpeen mukaan yhteydenottopyyntöjä, työtarjouksia, ajanvarauskutsuja tai muita velvoittavia kutsuja. Jos et ole yhteydessä sovitulla tavalla, oletamme, ettet tarvitse enää TE-palveluja ja työnhakusi sekä mahdollinen oikeutesi työttömyysetuuteen päättyy.

Käytä aina ensisijaisesti verkkopalvelujamme. Jos et pysty asioimaan verkossa, ole yhteydessä TE-toimistoon puhelimitse. Toimistojen puhelinpalvelun lisäksi yleistä työttömyysturvaan ja koulutukseen liittyvää neuvontaa saat valtakunnallisesta TE-puhelinpalveluista.

Työttömyysturvaneuvonta Koulutusneuvonta

Kun tilanteesi muuttuu

Ilmoittamalla muutoksista varmistat työttömyysetuuden saamisen ja työpaikan löytämisen mahdollisimman nopeasti.

Ilmoita tilanteesi muutoksista Oma asiointi -verkkopalvelussa, kun:

  • Aloitat yli 2 viikkoa kestävän työn. Jos alkanut työ on kokoaikaista, työnhaku kannattaa päättää ja ilmoittautua taas työttömyyden alkaessa uudelleen asiakkaaksi verkkopalvelun kautta.
  • Aloitat opiskelun, yritystoiminnan, äitiysloman tai muun perhevapaan.
  • Lähdet suorittamaan asevelvollisuutta tai siviilipalvelusta.
  • Lähdet työnhakuun toiseen EU/ETA-maahan tai Sveitsiin.
  • Jäät sairauslomalle tai eläkkeelle.
  • Olet muusta syystä estynyt vastaanottamasta kokoaikatyötä.
  • Yhteystietosi muuttuvat.

Muista työnhakijan velvollisuudet

  • Ole TE-toimiston tavoitettavissa.
  • Ota vastaan työtä tai koulutusta, jota TE-toimisto tarjoaa.
  • Asioi TE-toimiston kanssa sovitulla tavalla.

Tutustu kaikkiin työnhakijan oikeuksiin ja velvollisuuksiin

Seuraa tilannettasi

Oma asiointi -verkkopalvelussa:

  • Voit tarkistaa TE-toimiston kanssa sopimasi asiointipäivän ja -tavan.
  • Näet annetut työvoimapoliittiset lausunnot.
  • Näet sinulle annetut työtarjoukset ja voit ilmoittaa, oletko hakenut tarjottua työtä.
  • Voit hyväksyä puhelimitse laaditun suunnitelman.
  • Voit vastata selvityspyyntöön ja lähettää liitteitä.
  • Näet antamiesi selvitysten käsittelyn tilan. Varaudu 30 päivän käsittelyaikaan. Käsittelyaika alkaa siitä, kun olet toimittanut kaikki pyydetyt asiakirjat TE-toimistoon.
  • Voit jättää yhteydenottopyynnön.

Markkinoi osaamistasi

Markkinoi osaamistasi työnantajille. Kirjoita ja julkaise esittely omasta osaamisestasi CV-nettiin. Voit liittää esittelyyn ansioluettelosi. CV-netissä julkaistuja esittelyjä voivat katsella vain työnantajat. TE-toimisto käyttää laatimaasi esittelyä työnvälityksessä. Uudet työpaikkailmoitukset voit tilata sähköpostiisi Paikkavahti-palvelua käyttämällä. Paikkavahdin voit aktivoida Avoimet työpaikat -sivullamme, kun olet tehnyt työpaikkahaun.

CV-netti

Puhelinpalvelu

Käytä aina ensisijaisesti verkkopalvelujamme. Mikäli verkkoasiointi ei onnistu, voit soittaa TE-puhelinpalveluun 0295 025 500. Puhelinpalvelu ruotsin kielellä 0295 025 510.

Puhelinpalvelussa voit hoitaa niitä asioita, joita et voi hoitaa Oma Asiointi  -verkkopalvelussa.

Puhelinpalvelussamme saattaa olla ruuhkaa aamupäivisin. Puhelinpalvelumme tarjoaa mahdollisuutta jättää soittopyynnön silloin, kun palvelussa on pitkä jonotusaika. Soitamme sinulle samana päivänä klo 13.00 -16.15 välisenä aikana. Mikäli et vastaa takaisinsoittoon, emme valitettavasti pysty soittamaan järjestelmästä enää uudelleen.

Mikäli olet sopinut työllistymistä edistävästä palvelusta (esim. työvoimakoulutus, työkokeilu, uravalmennus ym.), puhelinpalvelussamme voidaan hoitaa asiaasi vain rajoitetusti. Mikäli olet saanut toimintaohjeet ja yhteystiedot palveluusi liittyviä lisäkysymyksiä varten, käytäthän niitä.

Linkkejä ja ohjeita asiointiin

Usein kysyttyä TE-palveluista

Päivitetty 3.4.2017
Oma
asiointi