null Toukokuu tuo muutoksen työvoimapalveluihin

Tukea työnhakuun heti työnhaun alussa

Uudessa mallissa panostetaan työnhaun vahvaan aloitukseen – mitä nopeammin asiakas saa tukea työnhakuunsa ja mitä sujuvammin hän ohjautuu tarvitsemiinsa palveluihin, sitä todennäköisempää on, että työttömyys ei pitene tarpeettomasti.

"Uudistus perustuu osaltaan tutkimukselliseen näyttöön siitä, että säännölliset kohtaamiset ja yksilöity tuki lyhentävät työttömyysjaksoja”, kertoo Lapin TE-toimiston johtaja Tiina Keränen.

Jatkossa työnhakijan ja TE- asiantuntijan ensimmäinen kohtaaminen tapahtuu nykyistä nopeammin, ensimmäisen viikon aikana. Tästä eteenkin päin tuki työnhakuun on nykyistä tiiviimpää. Tapaamisia järjestetään työnhaun alkuvaiheessa kahden viikon välein. Työnhakukeskusteluissa käydään läpi asiakkaan tilannetta ja hänen etenemistään työnhaussa – aina asiakkaan yksilöllisen tilanteen mukaan. 

“Uudistus johtaa ennen pitkää siihen, että asiakas käy työnhakukeskustelut aina saman TE-asiantuntijan kanssa”, Tiina Keränen kertoo.

Työnhakuvelvollisuus uudistuu

Työnhakija hakee jatkossa lähtökohtaisesti neljää työmahdollisuutta kuukaudessa ja päättää itse, mitä töitä hän hakee. Neljän työpaikan hakuvelvoitteesta joustetaan tarvittaessa esimerkiksi asiakkaan työ- ja toimintakyvystä johtuvista syistä tai jos haettavia työpaikkoja ei sillä hetkellä ole. Työnhakuvelvollisuuden voi täyttää esimerkiksi hakemalla avoimia työpaikkoja tai hakemalla ns. piilotyöpaikkaa, pyytämällä lisätyötä omalta työnantajalta, hakemalla työmahdollisuuksia yrittäjänä ja myös muilla tavoilla, joiden tavoitteena on työllistyminen.

Karenssit lievenevät

Jatkossa työttömyysetuuteen liittyviä seuraamuksia porrastetaan. Ensimmäistä laiminlyöntiä tai unohdusta seuraa muistutus, joka ohjaa asiakasta noudattamaan työnhakijan velvollisuuksia. Laiminlyöntien toistuessa seuraamukset kiristyvät. Karenssien pituudet vaihtelevat jatkossa asiasta riippuen 5–45 päivän välillä, kun nykyisessä mallissa karenssi voi kestää 15–90 päivää. 

Muutoksia myös asiointikanaviin

Toukokuussa tapahtuu muutoksia myös asiakkaan palvelukanavissa. Työmarkkinatori.fi:n käyttö laajentuu ja se korvaa valtakunnallisen te-palvelut.fi -sivuston.

Uuden työvoimapalvelumallin mukanaan tuomat muutokset eivät vaadi toimenpiteitä asiakkaalta itseltään, ja asiakkaat tulevat saamaan tarkempia ohjeita vielä lähempänä mallin käyttöönottoa.

Lisätietoja:


​​​​​•    Lapin TE-toimiston johtaja Tiina Keränen, tiina.keranen@te-toimisto.fi / +358 295 037 063
•    Palvelujohtaja Tero Hyttinen, tero.hyttinen@te-toimisto.fi / +358 295 039 560
•    Usein kysyttyjä kysymyksiä ja niiden vastauksia uudesta palvelumallista löydät TEMin sivuilta:

Päivitetty: 06.07.2023