« Takaisin

Idea Työllisyyden palvelutorista tuli asiakkailta

Helsingin kaupungin työllisyyspalveluiden asiantuntija Minna Flyktman ja Uudenmaan TE-toimiston johtaja Jarmo Ukkonen Helsingin Työllisyyden palvelutorin avajaisissa.

Helsingin kaupungin työllisyyspalveluiden asiantuntija ja Työllisyyden palvelutorin koordinaattori Minna Flyktman kertoo, että idea palvelutoriin tuli asiakkailta.

"Kysyimme pitkäaikaistyöttömiltä asiakkailtamme kehittämisideoita ja toiveita, ja sieltä tuli voimakkaasti esille tällainen neuvontapiste, mihin voi tulla ilman ajanvarausta ja pelkoa sanktioista. Ettei tarvitse kotona odotella yhteydenottoa, vaan voi aktiivisesti tulla itse paikalle", Flyktman summaa.

Yhden luukun palvelusta on saatu aikaisemmin hyviä kokemuksia alle 30-vuotiaiden Ohjaamoista.
"Meillä on valtavan hyvät palvelut eli Ohjaamot alle 30-vuotiaille, ja olen vahvasti sitä mieltä, että tasa-arvon ja yhdenvertaisuusperiaatteen mukaisesti meillä tulisi olla palveluita myös yli 30-vuotiaille. Emmekä me täällä ikää kysy, vaan kaikki ovat tervetulleita. Mutta kyllä yli 30-vuotiaatkin tarvitsevat työnhaussa tukea", Flyktman toteaa.

Työllisyyden palvelutorille voi tulla juttelemaan työstä ja koulutuksesta.

"Tervetuloa torille, jos vaan joku asia mietityttää, meillä on täällä uraohjaajia ja opoja, jotka voivat vastata kysymyksiin", Flyktman sanoo ja lisää olevansa positiivisesti yllättynyt siitä, miten suosittu Työllisyyden palvelutori on Helsingissä ollut.

Työllisyyden palvelutori löytyy Helsingin lisäksi Espoosta ja Vantaalta

Helsingin Pasilan TE-toimiston lisäksi Työllisyyden palvelutori löytyy Espoosta Ison omenan palvelutorilta sekä Vantaalla Tikkurilasta Työllistymistä edistävän monialaisen yhteispalvelun yhteydestä. Helsingin ja Espoon Työllisyyden palvelutorit avattiin lähes yhtä aikaa ja Vantaa seurasi hieman myöhemmin perässä.  

"Muiden alueiden kanssa Työllisyyden palvelutori ei ole vielä noussut esiin, mutta toisaalta Espoo, Vantaa ja Helsinki ovat alueita, joissa on paljon asiakasliikennettä", Uudenmaan TE-toimiston johtaja Jarmo Ukkonen summaa.

Helsingin pisteen virallisiin avajaisiin mennessä 27.5. palvelulla oli jo takanaan 500 yksilötapaamista, ja rekrytapahtumissa on käynyt niin moni, että kävijöiden määrä lähenteli yhteensä jo tuhatta.  Palvelu on ollut täydessä toiminnassa jo 13.3.2019 lähtien.

Matalan kynnyksen palvelutorilla ei vaadita ajanvarausta

Jarmo Ukkosen mukaan Työllisyyden palvelutorin tavoite onkin eri palvelujen yhteensovittaminen ja asiakkaalle tiedon tarjoaminen yhdestä pisteestä.

"Palvelutorin avulla tavoitetaan asiakkaita, jotka tarvitsevat moninaisia palveluita. Lisäksi kokeillaan uusia tapoja toimia ketterästi ja otetaan opit käyttöön asiakkaan hyödyksi ja palvelun sujuvoittamiseksi", Ukkonen toteaa.

Palvelutorilla ei ole ajanvarauksia, vaan asiakas voi tulla milloin tahansa kysymään itseään askarruttavia työllisyys- ja koulutusasioita pisteen aukioloaikana. Työllisyyden palvelutori tarjoaakin niin yksilötapaamisia kuin erilaisia ryhmätilaisuuksia.

Uudenmaan TE-toimiston asiantuntija Ulla El Hairachin mielestä palvelulle on selvä tilaus.

"Asiakkaat tarvitsevat tällaista matalan kynnyksen kohtaamispaikkaa. Palvelu käy sekä niille, jotka ovat olleet TE-toimiston asiakkaina jo jonkin aikaa ja niille, jotka eivät ole tavanneet omaa TE-toimiston asiantuntijaansa vielä. Työllisyyden palvelutorin ansiosta asiakas saa ensikosketuksen TE-toimistoon jo asiakkuuden alussa", El Hairach miettii.

"Meillä on paljon ulkomaalaistaustaisia asiakkaita, joille ei välttämättä ole kaikki TE-toimiston käytännöt ja tavat toimia tuttuja. Täältä siihen saa apua", El Hairach toteaa.

Helsingin torin lukuja pähkinänkuoressa

Helsingin Työllisyyden palvelutori on avoinna tiistaista torstaihin klo 10-15. Tiistaisin paikalla on digineuvoja, keskiviikkoisin kerrotaan koulutuksista ja torstaisin vuorossa ovat työnhakuasiat, kuten yritysten rekryt ja tietoa työnhausta. Helsingin tilastojen mukaan kaikki päivät ovat yhtä suosittuja. Hieman yli 57 prosenttia asiakkaista on miehiä ja 20 prosenttia palveltiin englanniksi. Asiakkaan pulma ratkaistiin paikan päällä yli 68 prosentissa tilanteita. Suurin osa tapaamisissa hoituu vartissa tai alle vartissa.

Eniten asiakkaita kiinnostavat työnhaku- ja koulutusasiat. Jopa 78 prosenttia Työllisyyden palvelutorin asiakkaista on ollut palveluun erittäin tyytyväisiä ja yli 72 prosenttia koki saaneensa sellaista apua, että voi nyt itsenäisesti jatkaa asiansa hoitamista. Asiakkaat antoivat palvelulle arvosanan 4,7 asteikolla 1-5. Myös työnantajat ovat olleet palvelutorin rekrytointitapahtumiin tyytyväisiä, joten jatkoa rekrytreffeille on varmasti luvassa!

Tämä kirjoitus ilmestyi osana uutiskirjettämme 2/2019. Lue koko Uudenmaan TE-toimiston uutiskirje tästä. Voit tilata uutiskirjeen täältä.

 

Lisätietoa:

Työllisyyden palvelutori

 


Oma
asiointi