Asioi meillä

 

Koronavirusepidemian ja Suomen hallituksen linjausten vuoksi toimipaikkojemme kasvokkain tapahtuva normaali asiointi on suljettu eivätkä itsepalvelupäätteet ole käytössä. Pyydämme asiakkaitamme asioimaan ensisijaisesti Oma asiointi -palvelussa verkon kautta tai soittamaan valtakunnalliseen puhelinpalveluun.

Huomioithan, että tällä hetkellä hoidamme ensisijaisesti työnhaun aloitukseen ja työttömyysturvaan liittyviä tehtäviä. Muihin yhteydenottopyyntöihin vastaamisessa voi valitettavasti olla viivettä.

Poikkeustilanteesta johtuvan ruuhkan purkamisen vuoksi työskentelemme myös virka-aikojen ulkopuolella. Tästä johtuen saatat saada  työnhakuusi liittyviä viestejä, jotka ajoittuvat virka-ajan ulkopuolelle. Viestit eivät edellytä sinulta välittömiä toimia.  Mikäli olet yhteydessä meihin, vastaamme viesteihin niin pian kuin mahdollista. Kannattaa kuitenkin varautua viiveisiin.

1. Jos olet lomautettu tai jäät työttömäksi ja haet työttömyysetuutta, niin sinun on ilmoittauduttava työnhakijaksi TE-toimistoon viimeistään ensimmäisenä lomautus- tai työttömyyspäivänä. Ohjeet työnhakijaksi ilmoittautumiseen löydät täältä.

2. Kaikki asiakastapaamiset järjestetään toistaiseksi puhelin- tai videopuhelutapaamisina.

3. TE-toimiston järjestämät rekrytointitapahtumat perutaan toistaiseksi (hallituksen suositus 31.5.2020 saakka).

4. TE-toimiston asiakasinfot ja vastaavat tilaisuudet järjestetään mahdollisuuksien mukaan verkkolähetyksinä tai asiakasvideoiden avulla. Kasvokkain järjestettävät tapahtumat perutaan toistaiseksi (hallituksen suositus 31.5.2020 saakka).

Noudatamme asiakaspalvelussamme THL:n ja AVI:n ohjeita. Seuraathan aktiivisesti viranomaisten tiedotteita koronaviruksesta.

Toimiessasi TE-toimiston ja terveydenhuoltoviranomaisten antamien ohjeiden mukaisesti työttömyysturvaoikeutesi säilyy ennallaan.

Omaan asiointiisi liittyen suosittelemme tarkistamaan ensimmäiseksi, onko kysymykseesi jo vastaus sähköisessä Oma asiointi -palvelussa. Se on käytössäsi verkossa 24/7.

  • Näet esimerkiksi reaaliajassa, kun olemme tehneet päätöksen työttömyysturvaoikeudestasi Kelaan tai työttömyyskassaasi.
  • Voit vastata mahdollisiin selvityspyyntöihimme työttömyysturvaoikeuttasi koskien (lue tieto käsittelyajasta täältä).

Tilannetta seurataan jatkuvasti. Mahdollisista uusista toimenpiteistä tiedotetaan erikseen.

Lue lisää TE-palveluiden valtakunnallisilta sivuilta:
TE-palvelut koronatilanteessa henkilöasiakkaille
TE-palvelut koronatilanteessa yrittäjille ja työnantajille

Työnhakijaksi ilmoittautuminen

Käsittelyajat

Työnhakijaksi ilmoittautumisten käsittelyaika vaihtelee hieman Uudenmaan alueen paikkakuntien välillä. Olemme nyt käsitelleet 23.-29.3.2020 mennessä tulleet työnhakijaksi ilmoittautumiset (tilanne 2.4.2020).

Ilmoittaudu Oma asiointi -palvelussa verkossa

Ilmoittaudu työnhakijaksi ensisijaisesti Oma asiointi -palvelun kautta verkossa.

Soita valtakunnalliseen puhelinpalveluun

Jos et pysty ilmoittautumaan työnhakijaksi verkon kautta, mutta olet Suomen kansalainen tai EU/ETA-maan kansalainen ja sinulla on suomalainen henkilötunnus, niin voit ilmoittautua työnhakijaksi soittamalla valtakunnalliseen puhelinpalveluumme.

Lähetä ilmoittautumislomake sähköpostitse

Voit ilmoittautua työnhakijaksi myös lataamalla työnhakijaksi ilmoittautumislomakkeen suomi.fi-verkkosivulta. Täytä lomake huolellisesti ja lähetä se meille sähköpostitse osoitteeseen kirjaamo.uusimaa(at)te-toimisto.fi. Jos et pysty tulostamaan ja skannaamaan lomaketta, niin emme vaadi lomakkeeseen allekirjoitustasi. Voit käyttää luottamuksellisten viestien lähettämiseen turvapostia, jota pääset käyttämään osoitteessa: https://turvaposti.te-toimisto.fi  Sinulla pitää olla käytössäsi oma sähköpostiosoite. Palvelun pudotusvalikosta voit valita vastaanottajaksi TE-toimiston kirjaamon ja voit liittää viestiin myös liitetiedostoja.

Huomioithan kuitenkin tietoturvariskin, jos lähetät suojaamatonta sähköpostia. Tältä osin toimit omalla vastuullasi.

Hae ilmoittautumislomake toimipaikaltamme tai tulosta se verkosta ja lähetä postitse

Voit tarvittaessa myös hakea ilmoittautumislomakkeen lähes kaikkien toimipaikkojemme ulko-ovilta päivämääräleimalla varustettuna. Huomaathan, että iIlmoittautumislomakkeita ei ole saatavilla Antinkadun, Itäkeskuksen eikä Vantaan toimipaikoista. Tarkemmat ohjeet saat toimipaikkojemme ovilta. Löydät toimipaikkojen yhteystiedot ja tiedot aukioloajoista täältä.

Jos pystyt tulostamaan lomakkeen suomi.fi.sivulta, niin voit myös lähettää sen meille postitse. Tällöin työnhakusi käynnistyy siitä päivästä alkaen, kun vastaanotamme lomakkeen.

Paperisen ilmoittautumislomakkeen täyttämiseen apua toimipaikkojemme aulatiloissa

Toimipaikkojemme aulatilat ovat kokonaan suljettuja kaikilta muilta asiakkailta, paitsi niiltä, jotka eivät pysty itsenäisesti täyttämään paperista ilmoittautumislomaketta. Tällaisessa tilanteessa saat apua ilmoittautumislomakkeen täyttämiseen toimipaikkojemme aulatilassa. Olemme rajoittaneet sisälle pääsevien ihmisten määrän kymmeneen henkilöön kerrallaan.

Ethän tule toimipaikkoihimme, jos sinulla on flunssan oireita tai olet ollut ulkomailla viimeisen kahden viikon aikana

Jos sinulla on flunssan oireita tai olet ollut ulkomailla viimeisen kahden viikon aikana, etkä pysty ilmoittautumaan työnhakijaksi millään yllä mainituista tavoista, niin soita puhelinpalveluumme. Ethän lähde tässä tapauksessa ilmoittautumaan työnhakijaksi mihinkään toimipaikkaamme.

Oma asiointi -palvelu

Valtakunnallinen henkilöasiakkaan puhelinpalvelu

Työnhakijaksi ilmoittautumislomake suomi.fi-sivulla

Uudenmaan TE-toimiston yrityspalvelut

Uudenmaan TE-toimiston yhteystiedot

-----

Asiointiohjeet normaalitilanteessa

Tutustu huolellisesti työnhakijan ja työnantajan asiointiohjeisiin.

Käytä asiointiin aina ensisijaisesti verkkopalveluamme. Se on kätevin tapa asioida kanssamme. Verkkopalveluun pääset kirjautumaan Oma asiointi -painikkeesta.

Toimitathan meille ainoastaan ne todistukset ja dokumentit, jotka olemme pyytäneet. Tietosuojasyistä emme voi vastaanottaa tai säilyttää asiakirjoja, jotka ovat meille tarpeettomia.

Yhteydenottopyynnön voit lähettää verkkopalvelun kautta. Jos sinulla ei ole verkkopankkitunnuksia, voit soittaa puhelinpalveluumme.

Henkilöasiakkaiden valtakunnallinen puhelinpalvelu:
p. 0295 025 500 (arkisin klo 9.00-16.15)

Ammatinvalinta ja uraohjaus -palveluiden valtakunnallinen ajanvaraus ja neuvonta:
p. 0295 041 400 (ma–to klo 12.00–14.00)

Työnantaja- ja yritysasiakkaiden puhelinpalvelu:
p. 0295 040 002 (klo 9.00–16.15)

Lisää yhteystietoja

Usein kysyttyjä kysymyksiä