null Koronavuosi toi Uudenmaan TE-toimistoon ennätysmäärän asiakkaita

Uudenmaan TE-toimistossa vuosi 2020 oli ennätyksellinen työnhakujen, yhteydenottojen ja työvoimapoliittisten päätösten määrässä. Kuitenkin myös asiakkaiden tyytyväisyys TE-toimiston palveluihin nousi.

Viime vuonna Uudenmaan TE-toimistossa aloitettiin 229 239 työnhakua, joka on 137 prosenttia enemmän kuin vuonna 2019, jolloin vastaava luku oli 96 744.

”Enimmillään Uudenmaan TE-toimistossa alkoi noin 25 000 uutta työnhakua yhden viikon aikana, kun niitä edellisen finanssikriisin aikana alkoi noin 10 000 kuukaudessa”, Uudenmaan TE-toimiston johtaja Tiina Korhonen huomauttaa.

Yhteydenottoja toimistoon tuli lähes 3,8 miljoonaa. Tämä on 30,5 prosenttia enemmän kuin vuonna 2019, jolloin yhteydenottojen määrä oli 2,9 miljoonaa. Kasvua on nähty myös työvoimapoliittisten lausuntojen määrässä, joita vuonna 2020 annettiin yli miljoona kappaletta, kun vuotta aiemmin luku oli 677 300.

”Vuosi 2020 oli Uudenmaan TE-toimistolle suurten volyymien vuosi”, Korhonen kertoo.

Ennätyksellisistä volyymeista huolimatta tyytyväisyys Uudenmaan TE-toimiston palveluihin on kasvanut. Työ- ja elinkeinoministeriön toteuttamaan TE-toimistojen asiakastyytyväisyyskyselyyn vastanneet pitivät TE-toimistossa saamaansa palvelua hyvänä. Palvelua pidettiin myös ystävällisenä ja asioiden käsittelyä nopeana.

Uudenmaan osalta kyselyyn vastasi yli 16 000 TE-toimiston asiakasta.

Asiakastyytyväisyyttä halutaan kuitenkin entisestään parantaa.

”Haluamme kehittää asiakaskohtaamisiamme entistäkin paremmiksi. Uusi organisaatiorakenteemme auttaa ottamaan entistä paremmin huomioon sekä työnantajien että työnhakijoiden toimialakohtaiset tarpeet ja siten tehostaa työmarkkinoiden toimialakohtaista kohtaantoa”, Tiina Korhonen toteaa.

Lisätietoja

Katso Tiina Korhosen tervehdys vuoden 2020 lukuja esittelevältä videolta