Työnhakija

Asiointi kanssamme onnistuu monen kanavan kautta. Huomaathan, että valittu asiointikanava vaikuttaa palveluusi. Ilman aikavarausta tapahtuvassa asioinnissa palvelua on varauduttava odottamaan. Voit olla työnhakijana eli TE-palveluiden asiakkaana vaikka et olisikaan työtön.

Työnhaun käynnistäminen ja asiointi Pirkanmaan TE-toimiston kanssa

Työnhaun käynnistäminen Oma asiointi -palvelussa on toistaiseksi mahdollista vain EU/ETA-maiden kansalaisille. Jos et ole EU/ETA-alueen tai Sveitsin kansalainen, ole hyvä ja käynnistä työnhakusi käymällä henkilökohtaisesti Pirkanmaan TE-toimiston Tampereen toimipaikassa, jossa työnhaun ohjaajat opastavat sinua työnhakijaksi ilmoittautumisessa.

Verkossa

Oma asiointi -palvelussa voit ilmoittaa lähes kaikki palvelutarpeet ja työnhaun muutokset. Voit aloittaa työnhakusi ja ilmoittaa työllistymiseesi vaikuttavat seikat, kuten ammattitaidon, työkyvyn ja työnhakutaitosi verkkopalveluiden kautta ilman henkilökohtaista asiointia TE-toimistossa. Jos olet työssä oleva työnhakija, voit lisäksi ilmoittaa muutokset esim. työttömyyteen, lomautukseen tai lyhennettyyn työviikkoon liittyen. Työnhaun ja työttömyyden päättymisestä ilmoittaminen on myös luonnolllisesti osa verkkopalveluitamme.

Opastusta verkkoasiointiin saat TE-puhelinpalvelusta sekä työnhaun ohjaajilta Tampereen toimipaikasta aukioloaikoina.

Puhelimitse

Asiointi puhelimitse korvaa monesti kokonaan henkilökohtaisen käynnin TE-toimistossa.

Lähettämällä yhteydenottopyyntö

Jos asiasi ei ole kovin kiireellinen, voit lähettää TE-toimistolle yhteydenottopyynnön Oma asiointi -palvelun kautta. Yhteydenottopyyntöösi vastataan puhelimitse. Huomaathan, että ajanvarauksia koskevat peruutukset tulee tehdä soittamalla TE-puhelinpalveluun tai kutsussa ilmoitetuun numeroon.

Postitse

Toimitathan asiakirjoja TE-toimistolle vain pyydettäessä. Jos sinua on pyydetty toimittamaan kopioita asiakirjoista, lähetäthän ne postitse tai jätä asiakirjakopiot vaihtoehtoisesti käyntiasioinnin yhteydessä kirjekuoreen suljettuna. Pirkanmaan TE-toimiston asiakaspostilaatikko sijaitsee Tampereen toimipaikan ensimmäisessä kerroksessa.

Sähköpostitse

Asiakkauus TE-toimistoon on salassa pidettävää tietoa. Siksi vastaamme sähköpostilla vain yleisluontoisiin kysymyksiin. TE-toimisto voi tarvittaessa vastata asiakkuutta koskeviin kysymyksiin ja aiheisiin suojatulla sähköpostilla. Jos sinun tarvitsee lähettää TE-toimistoon salassa pidettäviä viestejä ja liitetiedostoja, mutta sinulla ei ole mahdollista käyttää Oma asiointi -palvelua, voit lähettää viestisi käyttämällä turvaviestiä.

Kasvokkain

Henkilökohtaisen ajanvarauksen aikana saat palvelutarpeesi mukaista yksilöllistä tukea ja ohjausta esimerkiksi ammatillisen osaamisen kehittämiseen ja koulutustarpeen selvittämiseen tai työmarkkinavalmiuksien kehittämiseen ja työ- ja toimintakyvyn arviointiin. Jos arvelet tarvitsevasi henkilökohtaista aikavarausta, lähetä meille yhteydenottopyyntö Oma asiointi -palvelun kautta. Aikavarauksen tarve arvioidaan aina ensin puhelimitse TE-palvelujen asiantuntijan kanssa.

Asiointi ilman ajanvarausta

Asioidessasi ilman aikavarausta saat neuvoja ja opastusta työnhaun ohjaajilta. Työnhaun ohjauksen palvelut ovat käytössä Tampereen toimipaikassa sen aukioloaikana. Työnhaun ohjaaja voi opastaa sinua esimerkikisi verkkopalveluiden käytössä, työnhakijaksi ilmoittautumisessa, työpaikkojen etsimisessä ja työttömyysturvan vireille saattamisessa. Työnhaun ohjaajilla ei ole oikeuksia asiakastietoihin eivätkä he tee työvoimapoliittisia lausuntoja. Asiointisi onnistumiseksi, pidäthän verkkopankkitunnukset mukanasi.

Asiointipisteet

Tampereen toimipaikan lisäksi voit asioida asiointipisteissä. Asiointipisteeksi kutsutaan julkisten organisaatioiden yhdessä ylläpitämää asiakaspalvelupistettä, josta on saatavana vähintään kahden eri viranomaisen palveluja. TE-toimiston palvelujen lisäksi asiointipisteissä on edustettuna usein muun muassa kuntien, Kelan, poliisin, verohallinnon sekä digi- ja väestötietoviraston eli entisen maistraatin palvelut.

Asiointipisteessä voit asioida TE-palveluiden nettisivuilla ja sähköisessä Oma asiointi -palvelussa, jättää asiapapereita toimitettavaksi TE-toimistoon sekä tulostaa ja kopioida työnhakuun liittyviä asiakirjoja. Joissain asiointipisteissä palveluja on saatavilla myös etäpalveluna videoyhteyksin.

Työtarjouksiin reagoiminen

Jos saat työtarjouksen, hae tarjottua työtä ja ilmoita TE-toimistolle tarjottuun työhön hakemisestasi 14 vuorokauden kuluessa tarjouksen saamisesta. Jos työpaikkailmoituksella on hakuaika, ilmoita meille viimeistään hakemisestasi viimeistä hakupäivää seuraavana päivänä. Asiasta ilmoittaminen onnistuu Oma asiointi -palvelun kautta.

Toimiston asiakaspuhelimilla voit soittaa maksutta TE-puhelinpalveluun tai esimerkiksi työtarjouksen saatuasi työnantajalle.

Tapahtumat

Tuet työnhakuasi osallistumalla Pirkanmaan alueella järjestettäviin työllisyystapahtumiin. Tapahtumia järjestetään usein myös verkossa. Löydät Pirkanmaan TE-toimiston tapahtumia tapahtumakalenteristamme ja saat niistä tietoa myös sähköisen palvelutiedotteen kautta.

Lisätietoa ja vinkkejä ajankohtaisesta palvelutarjonnasta saat seuraamalla meitä sosiaalisessa mediassa.

Sivu päivitetty 1.12.2023

Päivitetty: 01.12.2023