null Uutta työnhakijaksi ilmoittautumisessa Oma asiointi -palvelussa

Henkilöasiakkaan työnhakijaksi ilmoittautuminen Oma asiointi -palvelussa digitalisoitui askeleen pidemmälle 1.7.2017 alkaen. Uudistuksen myötä asiakkaan on erityisen tärkeää seurata Oma asiointi -palvelun ohjeita ja avoimia tehtäviä heti työnhakijaksi ilmoittautumisen yhteydessä.

Osalle asiakkaista on kahden kuukauden ajan tehty palvelutarpeen arviointi ja työllistymissuunnitelman laatiminen Oma asiointi -palvelussa heti työnhakijaksi ilmoittautumisen yhteydessä. Asiakasta saatetaan pyytää vastaamaan palvelutarvetta koskeviin kysymyksiin kahden vuorokauden kuluessa. Tämän lisäksi asiakasta voidaan pyytää hyväksymään työllistymissuunnitelma tai laatimaan oma suunnitelmaehdotus seitsemän vuorokauden kuluessa. Mikäli asiakas ei tee pyydettyjä tehtäviä, niin työnhaku katkeaa. Mahdolliset tehtävät kannattaakin tehdä heti työnhakijaksi ilmoittautumisen yhteydessä.

Työnhakijaksi ilmoittautuminen ja työllistymiseen vaikuttavien tekijöiden kertominen sujuvat siis aiempaa pidemmälle verkon kautta kätevästi kotoa käsin. Mikäli asiakkaalla ei ole mahdollisuutta verkkopalvelun käyttöön esimerkiksi tunnistautumiseen vaadittavien tunnusten puuttuessa tai kansalaisuus on muu kuin Suomi, otetaan TE-toimistosta yhteyttä työnhakijaksi ilmoittautumisen jälkeen entiseen tapaan.