Tjänsten Start Plus boostar ditt företags försäljning och marknadsföring!

Syftet med tjänsten Start Plus är att ge en ny företagare färdigheter att utöka sin verksamhet och säkerställa dess lönsamhet. Företagaren får också olika förslag på åtgärder i tjänsten.

Tjänsten fokuserar särskilt på utveckling av företagarens färdigheter i försäljning och marknadsföring. Vid behov kan tjänsten också erbjuda ytterligare rådgivning. Dessa åtgärder stöder företagarens identifiering av utvecklingsområden, så att hen kan vidta korrigerande åtgärder och genomföra dem i praktiken.

För vem?

Tjänsten är tillgänglig för kunder vid Nylands AN-byrå och i kommunförsök, som har inlett företagsverksamhet med startpeng eller arbetslöshetsförmån. Före anmälan måste verksamheten ha pågått i minst 3 månader.

Tjänsten är personlig och kan bara användas en gång i företagets inledningsskede. När en företagarkund har anmält sig till tjänsten, bedömer Nylands AN-byrå kundens servicebehov och fattar beslut om beställning av tjänsten på basis av detta.

Tjänsten är kostnadsfri för företagaren.

Ytterligare information får du av sakkunniga på Nylands AN-byrå på adressen:

starttiraha.uusimaa@te-toimisto.fi

Information om Start Plus tjänsten

  • Tjänstens grundläggande innehåll är detsamma för alla tjänsteleverantörer.

    I tjänsten ingår en inledande kartläggning, själva mötet, en utvecklingsplan och möjlighet till ytterligare rådgivning. Sätten att genomföra tjänsten kan skilja sig mellan olika tjänsteleverantörer. Bekanta dig men tjänsteleverantörernas presentationer och hitta ett alternativ som passar dig.

    1. Inledande kartläggning 

    När tjänsteleverantören har mottagit beställningen av tjänsten, tar hen kontakt med dig och kartlägger företagets situation. Kartläggningen kan till exempel genomföras med hjälp av förhandsuppgifter eller i form av en intervju. Efter kartläggningen kommer ni överens om tidpunkt för möte.

    2. Möte 

    Mötet varar minst 1,5 timmar. Syftet med mötet är att hitta de lämpligaste sätten att utveckla din företagsverksamhet och dina färdigheter som företagare. Tyngdpunkten ligger på främjandet av dina kunskaper inom försäljning och marknadsföring.

    Vid mötet går tjänsteleverantören igenom följande temahelheter ur ditt företags synvinkel:  

    • produkter och försäljningskanaler 
    • marknadssituation  
    • kundens köpprocess 
    • försäljningsmål: planer och beräkningar, uppföljning av resultat 
    • lönsamhet och prissättning i försäljning 
    • hantering av kundrelationer och skaffande av nya kunder  
    • marknadsföringsplan 
    • förutsättningar och möjligheter till lönsam tillväxt 
    • färdigheter i försäljning och marknadsföring, eventuellt behov av externa resurser 

     

    Tjänsteleverantören kan också gå igenom andra faktorer än ovanstående som påverkar lönsamheten i företagsverksamheten.  

    3. Utvecklingsplan 

    Med mötet som grund upprättar tjänsteleverantören en utvecklingsplan för försäljning och marknadsföring i ditt företag. Planen är ett verktyg som beaktar ditt företags läge och som du i fortsättningen också kan utnyttja, uppdatera och komplettera. Planen innehåller en sammanfattande beskrivning av nuläget samt utvecklingsområden för försäljning och marknadsföring. Utvecklingsplanens huvudfokus ligger på konkreta rekommendationer för åtgärder: hur utvecklingsobjekt och utmaningar kan lösas med just ditt företags resurser.  

    4. Möjlighet till ytterligare rådgivning

    Om du vill kan du komma överens om ytterligare 1–4 kostnadsfria möten. Varje möte för ytterligare rådgivning varar 1–2 timmar. Syftet med ytterligare rådgivning är att du får stöd för att utveckla dina färdigheter i försäljning och marknadsföring, och att du kan främja konkreta utvecklingsåtgärder. Teman för ytterligare rådgivning planeras tillsammans innan rådgivningen fortsätter.

  • ”Det är jättefint att det finns möjlighet till en sådan här tjänst och hjälp för nya företagare. Det känns underligt att vi inte ens behövde betala för det. Jag fick en tydlig handlingsplan för hur jag skulle gå vidare, tack!”

    ”Suveränt sakkunnig service! Användbara och konkreta råd som gjorde att min spirande affärsidé klarnade och begränsades till målgrupper som verkar potentiella.”

    ”Det var väldigt roligt att höra nya förslag på marknadsföring, fast jag trodde att jag redan hade provat allt.”

    ”Nivån i tjänsten överraskade mig positivt. Tips och konkreta förslag för företagsverksamheten samt uppföljningsmöten gratis av en professionell. Tack.”

    ”En oerhört viktig tjänst när man startar ett företag. Jag fick inriktad hjälp specifikt för situationen och de problem som var aktuella just då. Med hjälp av tjänsten kunde jag gå vidare på ett väsentligt sätt.”

    ”Definitely a service very useful if you are a solopreneur. Really good to have a brainstorming partner and someone to ask leading questions.”

    ”Detta kom väl till pass, eftersom jag redan hade funderat på att sluta med företagandet helt.”

    ”It is an excellent opportunity given to new entrepreneurs like me in starting a completely new business. The meeting helped in figuring out overall development areas of my business and strengthen its online presence. I implemented most of the suggestions given in this meeting and got two customers already.”

Hur väljer jag tjänsteleverantör?

Följande tjänsteleverantörerna erbjuder sin tjänst på svenska: Business Engine, Pro Growth Consulting Oy och Uusyrityskeskukset.

Våra tjänsteleverantörer erbjuder service ansikte mot ansikte eller på distans. Vid möten som sker ansikte mot ansikte är mötesplatsen vid tjänsteleverantörens verksamhetsställe. Vid behov går det att komma överens om ett annat mötesställe, ifall avståndet är långt.

Observera, att Arvoverkko Oy, evida & Co och Business Engine erbjuder endast service på distans.

Du kan fritt välja tjänsteleverantör genom att bekanta dig med följande presentationssidor:

Hur anmäler jag mig?

Anmälan till tjänsten är öppen fram till den 15.5.2024.

Läs först tjänsteleverantörernas presentationer innan du går vidare till anmälningsformuläret. När vi har mottagit och godkänt din anmälan, tar den tjänsteleverantör du valt kontakt med dig. Därefter inleder tjänsteleverantören den inledande kartläggningen och kommer överens om ett möte med dig.

Uppdaterad: 15.04.2024